Gå til innhold

Blu-ray møter harde tider

Anbefalte innlegg

De får ikke pengene mine.

Trolig har de fått det allerede, de har en del selskaper under seg disse Sony gutta..

http://en.wikipedia.org/wiki/Sony_Corporat...nd_distribution

Det holder å se en James bond film som er av nyere type, de to siste feks.

Det er lettere å kjøre pirat fra PC til TV, og om man brenner en drm-fri blu-ray kopi og spiller det i en avspiller, så er dette også lettere. DRM er i beste fall ikke hemmende, i verste fall umuliggjør det avspilling på oppsettet. I tilegg er det virkningsløst ovenfor kopiering, det er kun ulemper med DRM, det beste man kan håpe på er at man som enkeltperson ikke blir affsiert av disse ulempene.

AtW

Hvor mange HD kompatible mediespillere selges på Elkjøp? Dem de selger på nett har og i mange tilfeller problemer som ofte vil si at man må oppdatere firmwaren i dem.

Når ble dette lettere enn å kjøpe tv og bd spiller på elkjøp? Hvor mange av feks. familiefedre aner hva x.264 codecen er for noe?

Om man tok en titt på Thepiratebay så er det svært få filer som er BD kopier, de fleste er riper som hvor video bitraten er komprimert ned alt fra 1/2 til 1/10. Lydsportet er på mange beholdt i DTS kvalitet med samme bitrate. Lyden vil ikke være så ille med dts, men bilde vil ikke kunne matche BD skivene. Har man kjemmekino anlegg og dekoder for HD formatene vil også DB skiver gi bedre lyd enn hva dts kan by på. Og er man litt mer enn gjennomsnittet interessert i film, altså i det hele tatt lyst på HD, så får man heller ikke ekstramaterialet med på nett...det er en del BD skiver som har bonus kapitler som er verdt like mye som filmen i seg selv mtp underholdningsverdi.

Er som sagt ikke helt for sperrene, men virker kanskje som Disney er på glid i Usa når dem legger ved en ekstra skive med filer for mobile enheter i Wall-E 3 disc utgave på BD.

Du sammenlikner to helt forskjellige ting, man kan hente ned hele BD-plater på piratsidene om det er det man ønsker, og eventuelt brenne ut disse. At man også har muligheten til å hente ned komprimerte varianter som pirat betyr ikke at man må benytte seg av denne muligheten. Forøvrig verdriver du nytten av de nye lydformatet, og forskjellen i bildekvalitet er ganske liten om man gjør en ordentlig jobb med transkoding (selv om jeg ikke kan gå god for at den gjengse piratrelease gjør det).

Kopibeskyttelsen er en fadese som den var på DVD, og er direkte sammenlignbar, der også fikk man både hele images som man kunne brenne og spille som vanlig, eller xvid-varianter, etter eget ønske.

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvor mange HD kompatible mediespillere selges på Elkjøp? Dem de selger på nett har og i mange tilfeller problemer som ofte vil si at man må oppdatere firmwaren i dem.

Når ble dette lettere enn å kjøpe tv og bd spiller på elkjøp? Hvor mange av feks. familiefedre aner hva x.264 codecen er for noe?

Om man tok en titt på Thepiratebay så er det svært få filer som er BD kopier, de fleste er riper som hvor video bitraten er komprimert ned alt fra 1/2 til 1/10. Lydsportet er på mange beholdt i DTS kvalitet med samme bitrate. Lyden vil ikke være så ille med dts, men bilde vil ikke kunne matche BD skivene. Har man kjemmekino anlegg og dekoder for HD formatene vil også DB skiver gi bedre lyd enn hva dts kan by på. Og er man litt mer enn gjennomsnittet interessert i film, altså i det hele tatt lyst på HD, så får man heller ikke ekstramaterialet med på nett...det er en del BD skiver som har bonus kapitler som er verdt like mye som filmen i seg selv mtp underholdningsverdi.

Er som sagt ikke helt for sperrene, men virker kanskje som Disney er på glid i Usa når dem legger ved en ekstra skive med filer for mobile enheter i Wall-E 3 disc utgave på BD.

Jeg ser for meg at dette er en diskusjon som har gått mange ganger før, og som kommer til å gå mange ganger i framtiden.

Jeg vil gjerne sammenligne med hvordan ting var blant venner og familie når Sony playstation 1 og 2 var greia. De aller færreste kunne bruke P2P-verktøy eller CD-brennere. Men veldig mange brukte brente spill som en kyndig kamerat hadde lastet ned og distribuert til sin vennekrets.

Hvordan det er i dag med PS3 og BluRay vet jeg ikke, men jeg går ut ifra at det er noe av det samme.

The piratebay var et tilfeldig valgt eksempel. JEg er ikke oppdatert på P2P-flavour of the month, men jeg er overbevist om at det finnes tjenester som spesialiserer i BluRay/HD-DVD som er 100% tapsfritt rippet. Pirater er som oss andre, de fleste er fornøyd med middels kvalitet, mens en liten kjerne er villig til å gå veldig langt for å oppnå fordeler som kanskje er mest teoretisk.

Jeg henviser til linkene jeg pastet. HDCP gir faktisk problemer for folk som knytter sammen playstation 3, surroundreceivere og tv-er. Designerne av hardwaren gjennomgår opplæring for å unngå å gå i feller med utstyr som ikke fungerer. Når man ser hvor dårlig QA mange asiatiske produsenter av hovedkort, DVD-spillere, varmeovner m.m. har, og hvor vanskelig det ofte er å få utstyret deres til å fungere, ønsker vi egentlig nok en hindring som gjør det mulig for Sony & Co å si "sorry, men receiveren din støtter nok ikke HDCP v. 2.13 over HDMI v 1.3b, derfor får du bare mp3-kvalitet lyd. Men kjøp gjerne en ny boks fra oss så skal vi løse alle dine problemer - for denne gang".

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

jeg minnes at det var ett lignende problem rundt scart-portens barndom.

ja en skulle i teorien kunne styre videospilleren gjennom den, men som oftest bare om videospiller og tv kom fra samme produsent...

tror hdmi hadde virkelig tatt av om noe sånt kom innebygget i standarden. plugg sammen media-enhetene og vips så får du opp en stilig meny på tven hvor du kan styre hele oppsettet.

men nei, høyere oppløsning på lyd og bilde skal vist være nok til å selge til hvermannsen. lykke til...

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar
jeg minnes at det var ett lignende problem rundt scart-portens barndom.

ja en skulle i teorien kunne styre videospilleren gjennom den, men som oftest bare om videospiller og tv kom fra samme produsent...

tror hdmi hadde virkelig tatt av om noe sånt kom innebygget i standarden. plugg sammen media-enhetene og vips så får du opp en stilig meny på tven hvor du kan styre hele oppsettet.

men nei, høyere oppløsning på lyd og bilde skal vist være nok til å selge til hvermannsen. lykke til...

Sentral styring er sånn man har en PC til :) Men litt mer alvorlig, HDMI støtter vel å kjøre fjernkontrollsignaler i kabelen tror jeg, men vet ikke hvordan det er implmentert i praksis.

AtW

Lenke til kommentar

så i teorien så kan en bruke tv-kontrollen til å bytte kanal på DTV-boksen om dem er koblet sammen via HDMI?

jøsse, var ikke klar over at dem hadde gjemt den inni der. har vel vært for mye snakk om HDCP og lignende så jeg har endt opp med å mentalt avskrive HDMI fullstendig...

"hurra", ser hver produsent har sitt eget navn på den funksjonen. kan umulig være ett godt tegn...

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar

det er ikke uten grunn at flere og flere skaffer seg en universal fjernkontroll. fint når den virker , men elles så er det bare enda en å hanskes med.

angående scart: man kan overføre kanal-oppsettet fra tven til videoen ( vhs). synd at det bare funger med det analoge systemet( rf/antenne inngangen).

jeg skulle ønske at noen fik til å skifte kanaler med usb også ( min dekoder har usb og kortleser som ikke er i bruk)

angående DTV: hvordan skal man kunne bruke tv til å bytte kanal.som oftes er det to forskjelige merker. du er heldig hvis tv og dgigt.tv dekoderen er av samme merke/produsent

hvis man har konfigurert en universal fjernkontroll rett så både starter man både videoen og skifter kanal med samme fjernkontroll med enkle tastetrykk

Lenke til kommentar

nå har jeg ikke tatt en titt på logitech sine, men dem fleste universalkontroller jeg har sett koker rett og slett ned til at en har flere fjernkontroller i ett skall og bytter mellom disse via spesielle knapper.

men om logitech sine tillater å kombinere nummertastene for styring av boks med volumtastene for styring av tv osv så kunne dem være verd en nærmere titt.

Lenke til kommentar
nå har jeg ikke tatt en titt på logitech sine, men dem fleste universalkontroller jeg har sett koker rett og slett ned til at en har flere fjernkontroller i ett skall og bytter mellom disse via spesielle knapper.

men om logitech sine tillater å kombinere nummertastene for styring av boks med volumtastene for styring av tv osv så kunne dem være verd en nærmere titt.

For entusiasten så vil jeg egentlig anbefale å sette opp et system som styres via PC.

AtW

Lenke til kommentar
altså at all avspilling og opptak skjer på en pc? for jeg er ikke sikker jeg ser hvordan en pc kan styre mer den det...

Nei, at PCen styrer alle enheter "fjernkontrollmessig", og man styrer PCen med en normal fjernkontroll, mobil, UMPC, tastatur, bærbar eller hva man synes passer seg best.

AtW

Lenke til kommentar

så pcen simulerer fjernkontroller (ir-blaster?) ovenfor dem forskjellige boksene? nå har jeg ikke fulgt med så alvorlig, men jeg har enda til gode å høre om noen form for universalkontakt som gjør at pcen kan plugges inn i forskjellige andre bokser og styre dem...

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar
så pcen simulerer fjernkontroller (ir-blaster?) ovenfor dem forskjellige boksene? nå har jeg ikke fulgt med så alvorlig, men jeg har enda til gode å høre om noen form for universalkontakt som gjør at pcen kan plugges inn i forskjellige andre bokser og styre dem...

PCen sender ut de signalene som er nødvendig ja, litt avhengig av utstyr, feks IR, bluetooth, eller eventuelt X10 o.l om man skal styre lamper og slikt.

AtW

Lenke til kommentar

logitch harmony er omtrent en pc i forkledning.

den konfigureres ved hjelp av pcen.

med unntak av noen få knapper på den ( det finnes fler modeller ) så kan du definer hver knapp til å gjøre akkurat det du vil den skal gjøre .

"555" som jeg har , har jeg valg å konfiguere slik at i aktivitetten "se på tv" så sturer knappene beregnet for lyden lyden på tven , mens kanal skift gjøres av dekoderen.

i tillegg så kan du veksel mellom de forskjelige enhetene . da fungerer den som om du bruker funksjonen på den originale fjernkontrollen

likevel det er ikke ritig alt som lar seg løse med en universal fjernkontroll.

bl.a. å få dekoderen til å skifte automatisk kanal hvis jeg vil gjøre et opptak når jeg ikke er til stede. denne funksjonen må våre innebygget i dekoderen . det er mulig det lar seg løse med en pc.

hvis man også skulle bruke pcen som dekoder så er det ikke like enkelt

Lenke til kommentar
så i teorien så kan en bruke tv-kontrollen til å bytte kanal på DTV-boksen om dem er koblet sammen via HDMI?

http://en.wikipedia.org/wiki/Hdmi#Consumer...Control_channel

An example of the latter is to allow the DVD player, when the drawer closes with a disk, to command the TV and the intervening A/V receiver (all with CEC) to power-up, select the appropriate HDMI ports, and auto-negotiate the proper video mode and audio mode. No remote control command is needed.

HDMI version						 |1.0 | 1.1 | 1.2  | 1.3 | 1.3a |
								 |	|	 | 1.2a |	 | 1.3b |
								 |	|	 |	  |	 | 1.3b1|
								 |	|	 |	  |	 | 1.3c |
Consumer Electronic Control (CEC)[G] |Y   | Y   |Y	 | Y   | Y	|
Updated list of CEC commands[I]	  |N   | N   |N	 | N   | Y	|

I)Large number of additions and clarifications for CEC commands. One addition is CEC command allowing for volume control of an AV receiver.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...