PootieTang Skrevet 14. november 2008 Del Skrevet 14. november 2008 Hehe, la meg føye til at jeg mente lovlige løsninger. Det finnes vel ingen lovlige løsninger basert på torrent? Lenke til kommentar
hobgoblin Skrevet 14. november 2008 Del Skrevet 14. november 2008 nrk benyttet det med hell, men hollywood anser nok tanken som kjettersk... Lenke til kommentar
Nauz Skrevet 16. november 2008 Del Skrevet 16. november 2008 Blu-ray prisene har heldigvis sunket den siste tiden. I dag får man Blu-ray filmer ned i 130kr hos enkelte butikker, noe som absolutt er en akseptabel pris for slik underholdning. Blu-ray spillerne har også sunket i pris. Så noen diskuterte om 2000kr for en blu-ray spiller er dyrt og da vil jeg føye til noe. De fleste som kjøper seg blu-ray spillere er gjerne over middels interesert i film, og da er ikke 2000kr så veldig mye. Skal utnytte en blu-ray film fult ut kreves det at du har en lcd tv og gjerne et hjemmekinoanlegg. Dersom du feks har en tv til 10.000kr og et anlegg til 5000kr, så er ikke 2000kr så dyrt for en spiller! Selv bruker jeg Ps3 som blu-ray og er veldig fornøyd med den. Film blir aldri det samme igjen! Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 16. november 2008 Del Skrevet 16. november 2008 For entusiaster er det nok ikke et problem å grave frem 2000 kr for en Blu-ray-spiller. Jeg snakker ivertfall om vanlige folk som utgjør den største potensielle kundegruppen, og er avgjørende for utbredelse. For disse er 2000 kr dyrt. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 16. november 2008 Del Skrevet 16. november 2008 det er ikke alle som vil ha disse ekstra opplevelsene man får med blu-ray. så lenge filmen også finnes på vanlig dvd så bruker de det i stedet det er når man ikke har noe valg lenger det kan skape trøbbel Lenke til kommentar
Prognatus Skrevet 16. november 2008 Del Skrevet 16. november 2008 Det er ikke alle filmentusiaster som vil ha Blu-ray heller. Selv om man er entusiast betyr ikke det at man vil ha DRM og/eller HDCP trykket ned i halsen fra Sony. Dessuten er det ikke alle entusiaster som er "rike" eller ønsker å bruke flere tusen kroner på dette. Ikke sett likhetstegn mellom entusiast og rik Sony-elsker. Lenke til kommentar
HKS Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 Selv om man er entusiast betyr ikke det at man vil ha DRM og/eller HDCP trykket ned i halsen fra Sony. Dessuten er det ikke alle entusiaster som er "rike" eller ønsker å bruke flere tusen kroner på dette. Ikke sett likhetstegn mellom entusiast og rik Sony-elsker. Ja, ja... Hvorfor får Sony all pepper med HDCP og DRM på Blu-ray? Det er nemmelig ikke Sony alene som står bak Blu-ray. Personlig har jeg ikke mekret noen problemer med Blu-ray. AACS er på alle Blu-ray filmer, akuratt som CSS er på DVD filmer. BD+ er valgfritt, og foreløpig er det bare Fox som bruker det. HDCP er en del av HDMI, ikke Blu-ray. Kan kjøre HD ut fra en BD spiller med componen, det er uten HDCP. Lenke til kommentar
chma Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 (endret) Det er ikke alle filmentusiaster som vil ha Blu-ray heller. Selv om man er entusiast betyr ikke det at man vil ha DRM og/eller HDCP trykket ned i halsen fra Sony. Dessuten er det ikke alle entusiaster som er "rike" eller ønsker å bruke flere tusen kroner på dette. Ikke sett likhetstegn mellom entusiast og rik Sony-elsker. Verdt å få med at ingen former for DRM er påkrevd, hverken på BD eller DVD. Dette er opsjoner som studioer kan velge å bruke, det er også her man evnt skal rette kritikken, ikke mot BD. En entusiast som ser mye film har garantert en TV som er litt bedre enn hvermansen, kanskje ett hjemmekinoanlegg og da er som noen allerede har nevnt her å en bluray spiller ikke den største utgiftsposten. Den samme entusiasten ville kanskje uansett kjøpt en skikkelig dvd spiller som koster opp mot det samme som en bra BD spiller, altså nå faktisk rett under 2000kr for en BD v 2.0 spiller. Jeg er alt annet enn en Sony fan, men man kan dessverre ikke frarøve dem posisjonen som en av de produsentene av bd spillere som lager best spillere pr idag. Andre som er verdt å nevne er Samsung som har en spiller som gir mye for pengene og panasonic som også lager veldig gode spillere. Endret 17. november 2008 av chma Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 Selv om man er entusiast betyr ikke det at man vil ha DRM og/eller HDCP trykket ned i halsen fra Sony. Dessuten er det ikke alle entusiaster som er "rike" eller ønsker å bruke flere tusen kroner på dette. Ikke sett likhetstegn mellom entusiast og rik Sony-elsker. Ja, ja... Hvorfor får Sony all pepper med HDCP og DRM på Blu-ray? Det er nemmelig ikke Sony alene som står bak Blu-ray. Personlig har jeg ikke mekret noen problemer med Blu-ray. AACS er på alle Blu-ray filmer, akuratt som CSS er på DVD filmer. BD+ er valgfritt, og foreløpig er det bare Fox som bruker det. HDCP er en del av HDMI, ikke Blu-ray. Kan kjøre HD ut fra en BD spiller med componen, det er uten HDCP. Fordi det er hevet over enhver tvil at Sony er hovedaktøren bak blu-ray? AtW Lenke til kommentar
chma Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 Selvfølgelig er Sony hovedaktør, men Sony kunne aldri gjort dette alene så store er dem ikke. Sony som teknologileverandør legger som jeg skrev i forrige post ingen krav om at man skal bruke hverken regionkoding eller DRM. Dette er det distributørene som styrer, og ikke teknologileverandørene i alliansen. Så kan vi sikkert diskutere DRM herfra og til mars... Lenke til kommentar
Vice Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 Det er ikke alle filmentusiaster som vil ha Blu-ray heller. Selv om man er entusiast betyr ikke det at man vil ha DRM og/eller HDCP trykket ned i halsen fra Sony. Dessuten er det ikke alle entusiaster som er "rike" eller ønsker å bruke flere tusen kroner på dette. Ikke sett likhetstegn mellom entusiast og rik Sony-elsker. Verdt å få med at ingen former for DRM er påkrevd, hverken på BD eller DVD. Dette er opsjoner som studioer kan velge å bruke, det er også her man evnt skal rette kritikken, ikke mot BD. Det bør kanskje også nevnes at soner overhodet ikke er noe krav på vanlig DVD. Men se hvor ille ting er der. Der finnes det vel pr.idag ingen store studioer som gir ut sonefritt. Situasjonen er noe bedre på BluRay siden pga. den tidligere konkurransen med det sonefrie formatet HDDVD. Men der er det nok bare et tidsspørsmål før brukersperren blir tatt mer aktivt i bruk av flere studioer. I tillegg er det feil at det ikke er obligatorisk med DRM på BluRay: AACS må være tilstede på alle BluRay utgivelser. Lenke til kommentar
Prognatus Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 Man danner seg et bilde ved å følge med i nyhetene av hvilke aktører som går i front med kryptering, proteksjonisme, kopibeskyttelse, m.m. Det er ikke vanskelig å se hvem som skiller seg ut: Apple, Microsoft og Sony. Dette er samtidig de selskapene som stadig prøver å innføre nye "standarder" de gjerne vil ha verden til å omfavne. Lenke til kommentar
chma Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 Jeg var kanskje litt rask, bd master får lagt inn aacs uansett om man vil eller ikke. Brente bd distribusjoner, altså i mindre skala, har ikke dette. Blandet litt med egene produksjoner her og det at vi kan levere brent dvd for dvd støp, dette går ikke med bluray(noe jeg overså i farta). My bad... Det var noen problemer med dette systemet i starten og verifisering i bla. softwaren jeg har, men alle nye teknologier kommer jo med sine barnesykdommer. Jeg tror riktignok HDCP er ett større problem enn AACS. I forhold til mindre lydfiler som man nå i stor grad kan kjøpe uten DRM så er ikke BD skiver på 30-45gb noe folk kommer til å orke å kopiere rundt uansett med dagens hastighet på lesere. Det betyr ikke at jeg er noen tilhenger av drm, legger selvfølgelig ingen regionkoding eller drm på DVDer som jeg har sendt til replikkering. Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 (endret) Hvis du leser på www.avsforum.com om alle de problemene som tidlige brukere (ja, for bluray er fremdeles i tidlig-bruker-fasen) har med å få utstyret sitt til å fungere sammen, så tror jeg at du vil konkludere med at DRM er et betydelig hinder for formatet i dag. Moren min gidder rett og slett ikke å lytte dersom jeg sier at hun må ha en HDCP-kompatibel monitor for å få fulll glede av bluray, eller at Microsoft/Apple/Linux ikke har et lydsystem som tilfredsstiller Hollywoods maktsyke og følgelig normalt ikke gir deg tilgang på full ubegrenset lydkvalitet. Hvis du leser på www.thepiratebay.org og søker etter "bluray" og sorterer etter filstørrelse så finner du en lang rekke bluray-rips. Hvis du stikker innom www.doom9.org eller www.wikipedia.org så finner du oppskriften på å kopiere både DVD-A, HD-DVD og BluRay uavhengig av kopibeskyttelse. Konklusjon? DRM hindrer lovlige brukere, og gjør at pirat-"produkter" har større brukbarhet enn originalen. Dette kommer fra en som har investert i bådfe bluray og hd-dvd på stua. -k Endret 18. november 2008 av knutinh Lenke til kommentar
HKS Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 Moren min gidder rett og slett ikke å lytte dersom jeg sier at hun må ha en HDCP-kompatibel monitor for å få fulll glede av bluray Det gjennomsnitle mor bare kobler Blu-Ray spilleren til hennes HD-klare TV som er solgt i bøtter og spann, og ingen problemer... (HDMI-kabel) Har brukt både stand-alone Blu-RAy spiller og PS3 mot flere LCD-TV, og enda ikke hatt noen problemer. DRM hindrer lovlige brukere, og gjør at pirat-"produkter" har større brukbarhet enn originalen. Det er betraktelig vanskeligere for en "vanlig bruker" og koble PC med nedlasta pirat-"produkter" til en TV, Lenke til kommentar
SLiks Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 DRM hindrer lovlige brukere, og gjør at pirat-"produkter" har større brukbarhet enn originalen.Det er betraktelig vanskeligere for en "vanlig bruker" og koble PC med nedlasta pirat-"produkter" til en TV, unnskyld meg. Bullshit! Det er lettere for "mamma" å kjøre en piratkorpiert film fra pcen til tven enn det er å kjøre en film du kjøper i butikk fra pcen til tven. Jeg har erfart at flere lovlige Blueray filmer ikke fungerer sammen med f.eks WMP eller vlc men en piratkopi funker som bare det. kopi beskyttelsen er noe dritt rett og slett Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 Moren min gidder rett og slett ikke å lytte dersom jeg sier at hun må ha en HDCP-kompatibel monitor for å få fulll glede av bluray Det gjennomsnitle mor bare kobler Blu-Ray spilleren til hennes HD-klare TV som er solgt i bøtter og spann, og ingen problemer... (HDMI-kabel) Har brukt både stand-alone Blu-RAy spiller og PS3 mot flere LCD-TV, og enda ikke hatt noen problemer. DRM hindrer lovlige brukere, og gjør at pirat-"produkter" har større brukbarhet enn originalen. Det er betraktelig vanskeligere for en "vanlig bruker" og koble PC med nedlasta pirat-"produkter" til en TV, Det er lettere å kjøre pirat fra PC til TV, og om man brenner en drm-fri blu-ray kopi og spiller det i en avspiller, så er dette også lettere. DRM er i beste fall ikke hemmende, i verste fall umuliggjør det avspilling på oppsettet. I tilegg er det virkningsløst ovenfor kopiering, det er kun ulemper med DRM, det beste man kan håpe på er at man som enkeltperson ikke blir affsiert av disse ulempene. AtW Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 (endret) Moren min gidder rett og slett ikke å lytte dersom jeg sier at hun må ha en HDCP-kompatibel monitor for å få fulll glede av bluray Det gjennomsnitle mor bare kobler Blu-Ray spilleren til hennes HD-klare TV som er solgt i bøtter og spann, og ingen problemer... (HDMI-kabel) Har brukt både stand-alone Blu-RAy spiller og PS3 mot flere LCD-TV, og enda ikke hatt noen problemer. http://forum.ecoustics.com/bbs/messages/2/180583.html "They are both correct. Your cable box uses (as most devices do) HDCP version 1.01, your receiver uses HDCP version 1.02. They are not completely compatible as you have discovered. " http://arstechnica.com/news.ars/post/20070121-8665.html "HDCP: beta testing DRM on the public? Fast forward to today. On occasion we hear reports of HDCP snafus, primarily from readers who are upset with HDCP/HDMI implementation on their cable boxes. As it turns out, this stuff doesn't work reliably for even the basic stuff like showing video flawlessly, let alone securing outputs. I even have a HDCP/HDMI issue with my TiVo, which decides that my TV is no longer secure about once a month, requiring a reboot. Stranger reports have arisen from PlayStation 3 owners who are experiencing blinking displays when connected to some HDTV sets. When playing games, occasionally the sound cuts out and the entire display would blink on and off. As it turns out, the HDCP technology in the PS3 would freak out and sputter if a connected TV could not consistently and quickly indicate it was copy-protection ready. No one knew that this was the case until the guys at Popular Mechanics pinned the tail on the donkey." http://www.videsignline.com/howto/198900437 "HDMI/DVI HDCP handshake problems & how to avoid them By Mark Stockfisch, Quantum Data Inc. With the advent of affordable 1080p displays, 8-channel 192 kHz sound systems and high-definition A/V sources, consumers are switching to HDMI & DVI uncompressed digital A/V interfaces en masse. Why? Because in many cases these interfaces are the only means to obtain protected content and to maintain pristine quality across long signal chains. But there's a hitch. HDMI & DVI have a companion high-definition content protection (HDCP) system that sometimes leaves authorized consumers in mute, watching a blank screen, blinking video, or snow while being held hostage by a bug known as the "HDCP handshake problem." In this article, we'll review the key issues surrounding this problem and introduce you to some rules and tools that'll help you keep your HDMI and DVI design out of trouble. " DRM hindrer lovlige brukere, og gjør at pirat-"produkter" har større brukbarhet enn originalen. Det er betraktelig vanskeligere for en "vanlig bruker" og koble PC med nedlasta pirat-"produkter" til en TV, Både PC og mac kommer inn i flere og flere stuer, og også "vanlige" folk greier å trykke på P2P sidene, og å presse "play" i en medieavspiller. -k Endret 18. november 2008 av knutinh Lenke til kommentar
Prognatus Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 Disse "vanlige folkene" er som regel bare opptatt av å kunne se film og TV i stua. Noen av oss andre er også opptatt av forbrukerrettigheter, åpenhet og brukervennlighet generelt. Dessuten har vi som regel noen flere krav til hva utstyret skal kople seg mot, enn den vanlige forbrukeren. Jeg kjøper like lite et Sony-produkt som jeg kjøper noe til innbruddspris på gata. Hvorfor? Fordi innbruddspriser som regel er billig fordi det er tyvegods, og Sony har en forbrukerfiendtlig, proteksjonistisk og proprietær stil som jeg ikke vil ha noe med å gjøre. Like lite som jeg vil ha noe å gjøre med kjeltringene i Redmond, som er dømt for lovbrudd. Jeg holder meg rett og slett unna slike folk og selskaper. De får ikke pengene mine. Lenke til kommentar
chma Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 De får ikke pengene mine. Trolig har de fått det allerede, de har en del selskaper under seg disse Sony gutta.. http://en.wikipedia.org/wiki/Sony_Corporat...nd_distribution Det holder å se en James bond film som er av nyere type, de to siste feks. Det er lettere å kjøre pirat fra PC til TV, og om man brenner en drm-fri blu-ray kopi og spiller det i en avspiller, så er dette også lettere. DRM er i beste fall ikke hemmende, i verste fall umuliggjør det avspilling på oppsettet. I tilegg er det virkningsløst ovenfor kopiering, det er kun ulemper med DRM, det beste man kan håpe på er at man som enkeltperson ikke blir affsiert av disse ulempene. AtW Hvor mange HD kompatible mediespillere selges på Elkjøp? Dem de selger på nett har og i mange tilfeller problemer som ofte vil si at man må oppdatere firmwaren i dem. Når ble dette lettere enn å kjøpe tv og bd spiller på elkjøp? Hvor mange av feks. familiefedre aner hva x.264 codecen er for noe? Om man tok en titt på Thepiratebay så er det svært få filer som er BD kopier, de fleste er riper som hvor video bitraten er komprimert ned alt fra 1/2 til 1/10. Lydsportet er på mange beholdt i DTS kvalitet med samme bitrate. Lyden vil ikke være så ille med dts, men bilde vil ikke kunne matche BD skivene. Har man kjemmekino anlegg og dekoder for HD formatene vil også DB skiver gi bedre lyd enn hva dts kan by på. Og er man litt mer enn gjennomsnittet interessert i film, altså i det hele tatt lyst på HD, så får man heller ikke ekstramaterialet med på nett...det er en del BD skiver som har bonus kapitler som er verdt like mye som filmen i seg selv mtp underholdningsverdi. Er som sagt ikke helt for sperrene, men virker kanskje som Disney er på glid i Usa når dem legger ved en ekstra skive med filer for mobile enheter i Wall-E 3 disc utgave på BD. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå