Gå til innhold

Blu-ray møter harde tider

Anbefalte innlegg

Dersom jeg hadde vært uføretrygdet, ville jeg i det minste ha et hjem hvor jeg kan ha noen små ekstra gleder. Kjenner flere som er uføretrygdet og de har det ikke så lett med å ikke kunne arbeide. Kan bla.a nevne min svigermor, som har en så dårlig rygg at hun faktisk har store problemer bare med å gjøre enkelt husarbeid. Hun lever omentrent kun i huset hun var så heldig å fikk betalt lånet ned på før hun ble ufør.

Og når ble det å ha råd til feks. Bluray IDAG en menneskerett? Har man ikke råd til bluray akkurat nå så kjøper man jo dvd isteden, det er blitt billigere bare siden i sommer og vil fortsette nedover til en dag hvor det er på dvdnivå.

Jeg klarer meg fint med DVD og billedrørstv enn så lenge i stua hjemme i Oslo, fordi dette fremdeles gir veldige gode bilder både fra dvd og SD tv sendinger. BD kommer så snart jeg har råd til en bra tv og bd spiller, på tross av jobb prioriteres studier før innkjøp av gadets. Bluray har jeg foreløpig på pcn...

Eg kjører fint 1080p ut til tv. men når eg skal spille av en film i 1080p så er det litt verre. mykje materiale der ute som "kun" er 720p og det er jo ikkje full HD.

er stor forskjell fra en HD ripp i 720p oppløsning til en 1080p HD ripp film...

Det er IKKE stor forskjell på 72op og 1080p, hverken med tanke på HDTV eller BD. Egenskapene til skjermen mtp. kontrast, farger og svartnivå er mye viktigere for kvaliteten på bildet enn oppløsningen.

Mulig forskjellen er noe større på piratfilmer komprimert av kids på gutterommet er større, men da er nok kunnskapen til de som piratkopierer film ett problem og ikke oppløsningen...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Men hvordan er kvaliteten på dette opplegget til Get? Blir det skikkelig 1080p HD, eller skal man bli avspist med fattige 720p? Første skritt må jo være at kvaliteten skal være den samme som på BD.

Hvis de følger samme standard som resten av HDTV sendingene så blir det i 1080i

Lenke til kommentar
Men hvordan er kvaliteten på dette opplegget til Get? Blir det skikkelig 1080p HD, eller skal man bli avspist med fattige 720p? Første skritt må jo være at kvaliteten skal være den samme som på BD.

Problemet er jo også prisen, 59 spenn for å leie en film? Det er mye, selv om det er HD, og dette er nettdistribuert også...

AtW

Lenke til kommentar

Vil ikke drive reklame men siden det snakkes om begrenset tilgjengelighet vil jeg gjenta at på www.sf-anytime.com (svensk film) kan du leie film uansett hvor du er. Prisene varierer fra opp til 50 kroner og du kan betale med kort. Noen internett leverandører har avtale om regning på faktura. Web applikasjonen måler båndvidden og du må ha minst 3mbit for HD filmer (de er det ikke mange av). Resten er sånn ca DVD kvalitet. Det er ikke alle filmene som har tålt konvertering like bra.

Tilbudet har vært der i flere år :)

Lenke til kommentar
Blu-ray møter harde tider

For å ta opp tråden litt om hvorfor og hvilke konkurrerende distribusjonsmetoder som kommer, ta en titt på denne artikkelen:

TU.no: GET blir Norges største videobutikk

Framtida er på vei gutter, plastplater er på vei ut. :D

Joda, fint dette, men hvor ble det av pris maset?

Om feks. spillefilmer vil ligge på ca 50 kr så holder det å leie 3 ganger før man kan kjøpe en BD skive med bedre lyd og bilde...

Evnt kjøpe samme skiva på dvd for 100kr.

Å leie på nett er jo ikke akkurat det samme som å eie en kopi du kan se på flyet, hytta eller ferie.

Lenke til kommentar

Nei, første skritt er neppe 1080p, akkurat slik FLAC ikke var det første komprimerte lydformatet som fantes til PC. Jeg håper uansett at det blir valgbar kvalitet slik at man kan velge selv om man vil ha lang nedlastingstid og høy kvalitet eller omvendt.

Om feks. spillefilmer vil ligge på ca 50 kr så holder det å leie 3 ganger før man kan kjøpe en BD skive med bedre lyd og bilde... Evnt kjøpe samme skiva på dvd for 100kr.

Jeg ser det poenget. Håper leietullet utgår kjapt pga opptakere som driter i tillatt avspillingstid. Det må jo uansett mellomlagres i opptakeren så det er bare et spørsmål om opptakeren er patchet for å drite i tidssbegrensningen eller ikke.

Uansett synes jeg slike tilbud har fått en fin start allerede. BD vil utvilsomt få økt konkurranse fra sånne tilbud i framtida også. Helt til platene og den trege gammeldagse distribusjonsmetoden forsvinner for godt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...