cerox Skrevet 30. oktober 2008 Del Skrevet 30. oktober 2008 problemet er det at eg fremdeles har til gode å overføre filer fra maskina til en minnepinne USB med hastigheter som tilsier at en kan streame en HD film på disse... Selv om USB standaren teoretisk støtter slike hastigheter! og i og med at eg skreiv: Det kan godt vere en minnepenn, men da må det legges til grunn en standard som støtter raskere filoverføringer en det USB klarer i dag. i innlegget mitt, så eg hadde nok lest om den samsung tv,en! Men du vet vel at det er TV'er på markedet som støtter Ethernett og du da kankje, og det er da ti ganger bedre løsning enn en minne penn vist tv'en støtter Streming fra Windows Media Center, TVersity, eller andre Media servere. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 30. oktober 2008 Del Skrevet 30. oktober 2008 Vel, Samsungs nye modeller støtter både USB og Ethernett, som nevnt i artikkelen. Noen utdypende forklaring av hvilke nett-tjenester som tilbys er det ikke, men dette er bare begynnelsen på en ny trend. Raske minnepinner skal være gode nok til å spille av video. (ikke alle minnepinner er raske) Løsningen med både USB og Ethernett er både enkel og effektivt. Du kan f.eks. laste ned (kjøpe på nett altså) og lagre på en ekstern harddisk (ala. MyBook). Når en kompis kommer på besøk så kan han plugge i minnepinnen sin direkte i TVen og vise deg videoer, den samme minnepinnen som ellers brukes f.eks. til arbeid, bilder osv. Det er også tenkelig at låste minnepinner kan selges med filmer i butikken, f.eks. om du skal gi en gave til noen. Den som får gaven slipper å kjøpe en dyr Blu-ray-spiller eller lignende, bare plugge rett i TVen (etter at dette er utbredt), eller plugge i PCen. Når du trenger mer plass til å lagre filmer så kjøper du bare en ny ekstern harddisk. Praktisk, og så enkelt at mor kan betjene det uten problemer. Lenke til kommentar
cerox Skrevet 30. oktober 2008 Del Skrevet 30. oktober 2008 Raske minnepinner skal være gode nok til å spille av video. (ikke alle minnepinner er raske) Når eg streamer en Full HD nedlastet film fra pc'en til min PS3 kan eg registrere nettverksbelastninger på opptil 30 MBs! Det betyr at man må kunne konstant overføre en fil på min 10 Gb i ca 2-3 timer dønn stabiltmed en hastighet på 32Mbs for å ha et fullgodt alternativ til Film på en Bluray plate. Denne minnepinnen er enda ikke lagd meg bekjent. men selvsagt vist man ikkje stiller så strenge krav til kvalitet og en hakkefri desynck fri film så versegod. kos deg med en minnepinne. Kan vel og legge til at det kreves kraftige maskiner for å spille en Full HD film (1080/24P) i MKV-innpakning helt smooth. min Q6600 med 3 GB ram, og GF 8800 GT takler det i hvertfall ikkje, kan jo legge ut en 20.000 i ny pc da! nei da kjøper eg heller et mid-end dedikert anlegg for di penga der! Og så tar det seg bedre ut med en Blu-Ray samling i hylla en en røys med minnepinner i skuffa Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 30. oktober 2008 Del Skrevet 30. oktober 2008 (endret) BD 1x speed er definert av Blu-ray Disc specification som 36Mbps. Ser man her for data transfer av en BD film på en Lite-On BD-rom er : start=1.77x og end=4,24x med 3.18x i snitt. http://www.cdrlabs.com/Reviews/lite-on-dh-...ce-BD-Read.html Så en av dagens rask i "read speed" USB 2.0 minnepinner burde ikke være noe problem å bruke som erstatning for en film på BD plate. Endret 30. oktober 2008 av syar2003 Lenke til kommentar
cerox Skrevet 30. oktober 2008 Del Skrevet 30. oktober 2008 (endret) Du kan f.eks. laste ned (kjøpe på nett altså) og lagre på en ekstern harddisk (ala. MyBook). Når en kompis kommer på besøk så kan han plugge i minnepinnen sin direkte i TVen og vise deg videoer, den samme minnepinnen som ellers brukes f.eks. til arbeid, bilder osv. Dette funker helt fint for SD-materiale, men for HD- må nok teknologien oppgraderes lenge enda! Det er også tenkelig at låste minnepinner kan selges med filmer i butikken, f.eks. om du skal gi en gave til noen. Den som får gaven slipper å kjøpe en dyr Blu-ray-spiller eller lignende, bare plugge rett i TVen (etter at dette er utbredt), eller plugge i PCen. Når du trenger mer plass til å lagre filmer så kjøper du bare en ny ekstern harddisk. Praktisk, og så enkelt at mor kan betjene det uten problemer. En Bluray spiller til 2000 kr er vel ikkje dyrt? Prisguide Samsung BD-P1500 Minne pinner er som sagt helt greit til SD-materiale, men har enda til gode å se HD over USB uten problemer eller at minnepinnen koster mer en nevnte blurayspiller Derimot vil Ethernett funger fint så sant apparatet støtter DLNA. Usikker på om slik støtte finnes, men kan garantere at den kommer. men her må det legges bedre til rette for støtte av vetige format som MKV. (må konvertere mine til VOB) En PC som kan vise ekte HD film koster godt over det en FullHD tv + Blurayspiller og et entryrange 7.1 kanals hjemmekino anlegg koster i dag! Sier litt om hva man kan få for pengene i dag. men er som sagt et spørsmål om smak og behag, Spinnende medium kommer nok til å forsvinne i en vakker dag, men forlebi så er ikkje teknologien og helt der enda. Markedet går stadig mot Media distibusjon i form av fil nedlasting. men levrandører av media og produsenter av HW har en laaaang vei å gå enda. Media folket må få på plass vetige distribusjonskanaler og Hw-produsentene må få på plass teknologi som kan utnytte disse mulighetene. f.eks en TV som skal takle direkte avspilling av en fil som inneholder en film i fullHD (Lyd og bilde) må ha på plass støtte for vetige formater, f.eks Matroska. og så må dei ha en procceserings enhet som klarer å dekode og vise filmen. men som sagt for SD materiale er det helt greit slik det er nå! Edit: Forsøk på fjerning av skrive-leif Endret 30. oktober 2008 av cerox Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 30. oktober 2008 Del Skrevet 30. oktober 2008 Du kan f.eks. laste ned (kjøpe på nett altså) og lagre på en ekstern harddisk (ala. MyBook). Når en kompis kommer på besøk så kan han plugge i minnepinnen sin direkte i TVen og vise deg videoer, den samme minnepinnen som ellers brukes f.eks. til arbeid, bilder osv. Dette funker helt fint for SD-materiale, men for HD- må nok teknologien oppgraderes lenge enda! Gi meg en god grunn for at dette ikke fungerer med HD. Det er også tenkelig at låste minnepinner kan selges med filmer i butikken, f.eks. om du skal gi en gave til noen. Den som får gaven slipper å kjøpe en dyr Blu-ray-spiller eller lignende, bare plugge rett i TVen (etter at dette er utbredt), eller plugge i PCen. Når du trenger mer plass til å lagre filmer så kjøper du bare en ny ekstern harddisk. Praktisk, og så enkelt at mor kan betjene det uten problemer. En Bluray spiller til 2000 kr er vel ikkje dyrt? Prisguide Samsung BD-P1500 2000 kr er dyrt for en spiller, og når filmene er dyre i tillegg så er det veldig dyrt. Minne pinner er som sagt helt greit til SD-materiale, men har enda til gode å se HD over USB uten problemer eller at minnepinnen koster mer en nevnte blurayspiller Bare tull. 1x Blu-ray er 36 Mbit/s, min billige Corsair Flash Voyager støtter 31 MB/s i lesehastighet. Null problem å spille av Full HD fra den. Derimot vil Ethernett funger fint så sant apparatet støtter DLNA. Usikker på om slik støtte finnes, men kan garantere at den kommer. men her må det legges bedre til rette for støtte av vetige format som MKV. (må konvertere mine til VOB) MKV er bare et kontainerformat (i likhet med VOB), som kan inneholde det meste. Avspiller må likevel støtte et bredt spekter av kodeker, men det er nok ikke et stort problem. En PC som kan vise ekte HD film koster godt over det en FullHD tv + Blurayspiller og et entryrange 7.1 kanals hjemmekino anlegg koster i dag! Igjen prater du om PC, poenget er at PCen snart ikke er nødvendig, og heller ikke Blu-ray-spilleren. Alt rett i TVen, så slipper du en spiller som kommuniserer dårlig med TVen. Sier litt om hva man kan få for pengene i dag. men er som sagt et spørsmål om smak og behag, Spinnende medium kommer nok til å forsvinne i en vakker dag, men forlebi så er ikkje teknologien og helt der enda. Markedet går stadig mot Media distibusjon i form av fil nedlasting. men levrandører av media og produsenter av HW har en laaaang vei å gå enda. Plater forsvinner ikke på lenge ennå, men digital distribusjon vil ta over mer og mer. Media folket må få på plass vetige distribusjonskanaler og Hw-produsentene må få på plass teknologi som kan utnytte disse mulighetene. Hva sa folk om musikknedlasting? Så snart noen tilbyr det tar det ikke lang tid før "alle" bruker det. f.eks en TV som skal takle direkte avspilling av en fil som inneholder en film i fullHD (Lyd og bilde) må ha på plass støtte for vetige formater, f.eks Matroska. og så må dei ha en procceserings enhet som klarer å dekode og vise filmen. Brikker til å gjøre denne jobben er ikke noe problem, det sitter da slike brikker i Blu-ray-spilleren din også. men som sagt for SD materiale er det helt greit slik det er nå! Trengs brikke der også. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 30. oktober 2008 Del Skrevet 30. oktober 2008 Minne pinner er som sagt helt greit til SD-materiale, men har enda til gode å se HD over USB uten problemer eller at minnepinnen koster mer en nevnte blurayspiller Bare tull. 1x Blu-ray er 36 Mbit/s, min billige Corsair Flash Voyager støtter 31 MB/s i lesehastighet. Null problem å spille av Full HD fra den. Med 31 MegaByte/s vil dette tilsvare blue-ray 6.88x speed det - samt langt mindre aksesstider også kontra BD optisk. Lenke til kommentar
Prognatus Skrevet 30. oktober 2008 Del Skrevet 30. oktober 2008 En Bluray spiller til 2000 kr er vel ikkje dyrt? Prisguide Samsung BD-P1500 Jo, det er dyrt. Lenke til kommentar
cerox Skrevet 30. oktober 2008 Del Skrevet 30. oktober 2008 En Bluray spiller til 2000 kr er vel ikkje dyrt? Prisguide Samsung BD-P1500 Jo, det er dyrt. 2000 KR er ikkje stort meir en gjennomsnittet av det måndeslønna til folk flest her i landet har økt med. dvs fra rund 1000 til 3700kr i i månden. kom iikje her og si at 2000 for en Blurayspiller er dyrt! Når DVD var på full fart inn i norske hjem klostet en DVD spiller rundt 2500-4000 kr! lol Flaskevann koster på enbensinstajon ca 40kr literen, DET ER DYRT. men folk kjøper uten å tenke seg om, men vist bensinprisen er over 10 kr literen da er det DYRT.... sier litt om hvordan folk prioriterer! Nå til dags setter vi enkelthet fremfor alt, heller kjøpe ei flaske vann til 20 kr enn å tappe gratis i springen hjemme før man går ut. Å stikke på butikken å kjøpe en DVD film med seg hjemm er vist stress, var det noen som påsto tidligere i tråden! til dere som synest 2000kr er mykje penger! Ta og sett dere ned og tenk litt på ka dere bruker pengene deres på så tror eg nok dei fleste vil innse at 2000 kr ikkje er så mykje! Så sant du er ca 20, i arbeid med fagbrev. Har du studert på høgskole univeritet i 10 år og sitter i kassda på rimi, med studielån opptil øra og dårlige jobbutsikter så kan eg forstå at det er dyrt! Eg er Lærling elektriker og har tjent 2000 kr på "luselønna" mi på mindre en ei uke! 2000 kr er ikkje dyrt! Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 30. oktober 2008 Del Skrevet 30. oktober 2008 Ærlig talt, dette begynner å bli latterlig. Dette er sammenligninger som overhodet ikke er relevant. For entusiaster er det ikke noe problem å bruke 2000 kr (eller mer for den del) på slikt utstyr. Men nå må du huske at de fleste her i landet er vanlige folk, folk som ikke strør rundt seg med penger til all mulig teknikk, og spesielt nå tider med usikkerhet så bruker ikke vanlige folk 1200 kr ekstra på en spiller når en til 800 kr (eller billigere) er god nok, og de ikke ser store nok fordeler til å bruke penger på det. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 30. oktober 2008 Del Skrevet 30. oktober 2008 alt er relativt og folk har forskjellig oppfatning om hva som er dyrt. de som er lite penger for deg fordi du har god lønn kan være mye penger for en annen. 2000 kr for en BD spiller er kanskje ikke mye penger som blue-ray spiller fordi det et ny teknologi men er dyrt som lagringsmedium for film. forskjellen mellom bd og DVD blir som betale ekstra for designet . handlingen i filmen er da den samme er du ekstra rik så er gullkraner ikke så dyrt , men det er en formue for en som har minstelønn Lenke til kommentar
cerox Skrevet 30. oktober 2008 Del Skrevet 30. oktober 2008 (endret) Ærlig talt, dette begynner å bli latterlig. Dette er sammenligninger som overhodet ikke er relevant. For entusiaster er det ikke noe problem å bruke 2000 kr (eller mer for den del) på slikt utstyr. Men nå må du huske at de fleste her i landet er vanlige folk, folk som ikke strør rundt seg med penger til all mulig teknikk, og spesielt nå tider med usikkerhet så bruker ikke vanlige folk 1200 kr ekstra på en spiller når en til 800 kr (eller billigere) er god nok, og de ikke ser store nok fordeler til å bruke penger på det. det er ikkje snakk om å strø rundt seg med penger! Poenget mitt er at folk flest kunne lett spart opp 2000 kr til slik luksus uten problem. og ang dårlige tider! nå har vi hatt det godt her i landet dei 10 siste åra med høg lønnsvekst og lav prisstiging. så vi stør om oss med penger på småting som ikkje koster så mykje men når man kjøper nokk så blir det dyrt! Ta hyttemarkedet, har jobbet på en del hytter oppigjennom tiden, og eg er sikker på at dei fleste har det flottere på hytta en hjemme, en av dei siste eg var på. der måtte eigeren selge huset og omregulere hytta til boligformål for å dekke regningen. kan med hånd på hjrte sei at dei feilproriterte pengene når renta begynte å stige! Nå bygges det nesten ikkje hytter lengre fordi mange sitte på Store løn dei sliter med å betale på da dei gapte over for mykje når renta var lav. finnes tosenvis av slike eksempler! Vist du ikkje skjønte det vann/bensin pris eksempelet så synd for deg. Og du, er ikkje ein person eg har snakket med som har sett en DVD fil og en Bluray film side om side på en skikkelig HD-tv som sier at det ikkje er verdt 2000 kr Det som dei synest er dyrt er TV'en som gjerne koster 15-20.000kr, og det skal eg gå med på er dyrt, men ka vil ikkje samme tv'en da kosta med innebyggd Ethernett/ USB og HD-Dekoding? Det du hittil ikkje har forstått er at når alt kommer til alt og man skal ha samma kvaliteten som er på en BD film kjørt gjennom en BD-spiller innpå en FullHD TV så er det ikkje noe fullgodt alternativ enda, og du har fremdels til gode og bevise det! Endret 30. oktober 2008 av cerox Lenke til kommentar
cerox Skrevet 30. oktober 2008 Del Skrevet 30. oktober 2008 (endret) alt er relativt og folk har forskjellig oppfatning om hva som er dyrt. de som er lite penger for deg fordi du har god lønn kan være mye penger for en annen. 2000 kr for en BD spiller er kanskje ikke mye penger som blue-ray spiller fordi det et ny teknologi men er dyrt som lagringsmedium for film. forskjellen mellom bd og DVD blir som betale ekstra for designet . handlingen i filmen er da den samme er du ekstra rik så er gullkraner ikke så dyrt , men det er en formue for en som har minstelønn eg har aldri sagt det er "lite penger" eller at eg tjener godt! men på en eller annen merkelig måte så kan eg med 12.000 utbetalt i mnd dekke huseleige, Billån, strøm, tlf, mat, internett osv. og fredelse ha nok å legge til side så eg kan kjøpe meg en BD til 2000 kr eller en tv til 15 eller ett anlegg til 20.000 elle kva det en nå er! En rik man kan kljøpe i dag, men eg vist eg prioriterer og sier at dette vil eg spare til så klarer eg lett å spare opp 10.000kr i løpet av 4-6 mndr. man ja, som eg har sagt før. kommer an på hvordan man prioriterer! Endret 30. oktober 2008 av cerox Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 30. oktober 2008 Del Skrevet 30. oktober 2008 det finnes folk i dette landet som faktisk ikke har råd til å sette av noen av pengen de tjener.riktignok så er de i mindre tall de har rett og slett ikke råd til å spare. angående bensinstasjons eksemplet: vanligvis så er det ikke de samme som klager over bensin til 12 kr literen og kjøper drikkevann på flaske til 50 kr literen."voss" kildevann koster vist 60 kr literen personlig så klager jeg både over bensinprisen og prisene på de andre varen på en bensinstasjon selv om jeg ikke har egen bil engang. bd er spiller er dyrt i forhold til nytten av det. - man må jo ha en tv som er beregnet for det for at det er noen hensikt ( mere en 40 tommer til over 10 000) - bd spilleren - og noen filmer det er sikker mange som betaler ekstra bare for opplevelsen. jeg er mest opptatt av handlingen i en film. da betyr bd svært lite for meg Lenke til kommentar
cerox Skrevet 30. oktober 2008 Del Skrevet 30. oktober 2008 det finnes folk i dette landet som faktisk ikke har råd til å sette av noen av pengen de tjener.riktignok så er de i mindre tall de har rett og slett ikke råd til å spare. angående bensinstasjons eksemplet: vanligvis så er det ikke de samme som klager over bensin til 12 kr literen og kjøper drikkevann på flaske til 50 kr literen."voss" kildevann koster vist 60 kr literen personlig så klager jeg både over bensinprisen og prisene på de andre varen på en bensinstasjon selv om jeg ikke har egen bil engang. bd er spiller er dyrt i forhold til nytten av det. - man må jo ha en tv som er beregnet for det for at det er noen hensikt ( mere en 40 tommer til over 10 000) - bd spilleren - og noen filmer det er sikker mange som betaler ekstra bare for opplevelsen. jeg er mest opptatt av handlingen i en film. da betyr bd svært lite for meg Vann er DYRT..... når det kommer på flaske, bensin er egentlig ikkje dyrt. men så er jo ikkje mennesket logisk i tenkemåte heller da! og ja, er folk her i landet som lever under fattigdomsgrensa. og eg betaler gjerne 5 % meir i skatt enn det eg gjør nå så di kan ha det bedre, men dei fleste på mitt lønsnivå synest det blir for dyrt! forstå seg på det, Men nå vil ikkje eg gjøre dette til en økonimisk debatt her! men kan gjerne ta den annetsteds:) Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 31. oktober 2008 Del Skrevet 31. oktober 2008 En Bluray spiller til 2000 kr er vel ikkje dyrt? Prisguide Samsung BD-P1500 Jo, det er dyrt. 2000 KR er ikkje stort meir en gjennomsnittet av det måndeslønna til folk flest her i landet har økt med. dvs fra rund 1000 til 3700kr i i månden. kom iikje her og si at 2000 for en Blurayspiller er dyrt! Når DVD var på full fart inn i norske hjem klostet en DVD spiller rundt 2500-4000 kr! lol Sammenlikningen din er meningsløs, det som teller er hvor mye bluray koster i forhold til konkurrerende produkter. DVD i dag koster mye mindre enn bluray, både for spiller og plater, dermed er bluray dyrt. Som konsument forholder man seg til det, ikke hva DVD kostet for mange år siden, eller om noe annet tilfeldig produkt er bortkastede penger. De fleste klarer å spare opp 2k, men å betale 2k for en tggegummi hadde allikevel vært dyrt, når konkurrentene koster mye mindre. AtW Lenke til kommentar
cerox Skrevet 31. oktober 2008 Del Skrevet 31. oktober 2008 En Bluray spiller til 2000 kr er vel ikkje dyrt? Prisguide Samsung BD-P1500 Jo, det er dyrt. 2000 KR er ikkje stort meir en gjennomsnittet av det måndeslønna til folk flest her i landet har økt med. dvs fra rund 1000 til 3700kr i i månden. kom iikje her og si at 2000 for en Blurayspiller er dyrt! Når DVD var på full fart inn i norske hjem klostet en DVD spiller rundt 2500-4000 kr! lol Sammenlikningen din er meningsløs, det som teller er hvor mye bluray koster i forhold til konkurrerende produkter. DVD i dag koster mye mindre enn bluray, både for spiller og plater, dermed er bluray dyrt. Som konsument forholder man seg til det, ikke hva DVD kostet for mange år siden, eller om noe annet tilfeldig produkt er bortkastede penger. De fleste klarer å spare opp 2k, men å betale 2k for en tggegummi hadde allikevel vært dyrt, når konkurrentene koster mye mindre. AtW det var det like meningsløst å sammenligne VHS mot DVD når vi hadde denne sikjusjonen når DVD var på vei. eneste forskjellen nå er den digitale distibusjonen! Med tanke på hva Bluray gir i forhold til eksisterende produkter så går den vinninga opp i spinninga. som eg har påpekt før i denne tråden: ...er ikkje ein person eg har snakket med som har sett en DVD fil og en Bluray film side om side på en skikkelig HD-tv som sier at det ikkje er verdt 2000 kr Det som dei synest er dyrt er TV'en som gjerne koster 15-20.000kr, og det skal eg gå med på er dyrt, men ka vil ikkje samme tv'en da kosta med innebyggd Ethernett/ USB og HD-Dekoding? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 31. oktober 2008 Del Skrevet 31. oktober 2008 det var det like meningsløst å sammenligne VHS mot DVD når vi hadde denne sikjusjonen når DVD var på vei. eneste forskjellen nå er den digitale distibusjonen! Med tanke på hva Bluray gir i forhold til eksisterende produkter så går den vinninga opp i spinninga. som eg har påpekt før i denne tråden: ...er ikkje ein person eg har snakket med som har sett en DVD fil og en Bluray film side om side på en skikkelig HD-tv som sier at det ikkje er verdt 2000 kr Det som dei synest er dyrt er TV'en som gjerne koster 15-20.000kr, og det skal eg gå med på er dyrt, men ka vil ikkje samme tv'en da kosta med innebyggd Ethernett/ USB og HD-Dekoding? Det var ikke meningsløst å sammenlikne VHS med DVD når DVD kom. Da også så man på alternative produkter og sammenliknet pris kontra fordelene med det nye produktet. Det ble kjøpt mye VHS en stund etter et DVD kom på banen. Forøvrig har jo mange tver allere i dag innebygd dekoding av mpeg4. Men personlig mener jeg ikek at spilleren er hovedprobleemt med blu-ray ksotnadsmesig, det er filmene som er det. AtW Lenke til kommentar
Prognatus Skrevet 31. oktober 2008 Del Skrevet 31. oktober 2008 (endret) En Bluray spiller til 2000 kr er vel ikkje dyrt? Prisguide Samsung BD-P1500 Jo, det er dyrt. kom iikje her og si at 2000 for en Blurayspiller er dyrt! Joda, det sier jeg. Men i motsetning til deg respekterer jeg at andre er uenig med meg. Eg er Lærling elektriker og har tjent 2000 kr på "luselønna" mi på mindre en ei uke! Jeg er uføretrygdet og må bruke flere måneder på å spare opp 2000 kroner ekstra. 2000 kr er ikkje dyrt! Jo, det er det! Endret 31. oktober 2008 av Prognatus Lenke til kommentar
SLiks Skrevet 31. oktober 2008 Del Skrevet 31. oktober 2008 (endret) Hmm.. håper ikke blueray plater forsvinner fra butikker da... vil gjærne se filmer på bluray jeg.. spesielt siden jeg akkurat bestillte meg en blueray spiller.. :/ Endret 31. oktober 2008 av SLiks Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå