Nostalgisk Skrevet 27. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2008 takk for alt, da blir det ny rifle ihvertfall;) Lenke til kommentar
Liddell Skrevet 28. oktober 2008 Del Skrevet 28. oktober 2008 Lykke til og gi beskjed hvis du møter en bjørn da Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 28. oktober 2008 Del Skrevet 28. oktober 2008 Da tror eg faren for at du må begynne å lese spesifikke deler av lokalavisen hans om du skal få beskjed om det Kjetil! :!: Lenke til kommentar
Xander^ Skrevet 28. oktober 2008 Del Skrevet 28. oktober 2008 Trigger happy.. ohyeah i`m trigger happy.. *nynne* :!: Lenke til kommentar
Nostalgisk Skrevet 30. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2008 Lykke til og gi beskjed hvis du møter en bjørn da har møtt bjørn 3 ganger i området, og har vært skummelt nær den første jeg møtte dvs ca. 10 -15 meter, den gjorde tydelig tegn på at den ikke ønsket meg der, så jeg bare bakket rolig tilbake når den tok seg noen steg nærmere meg. så lenge det ikke skjer noe så er jeg glad for det. å løsne skudd mot dem er det siste jeg ønsker. men nå går dem snart i hi,så da er faren vekk for en stund;) håper også de forflytter seg snarest mulig. Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 3. november 2008 Del Skrevet 3. november 2008 Her var det mange som uttaler seg om en masse de tydlighvis ikke vet noenting om... Da må du ordne deg med storvilt jakt tillatelse på det området du går i. Alt vilt i Norge kan lovlig jaktes på med "storviltrifle", om du vil skyte kråke/trost/rype med .500 NE, 375 H&H eller .44 mag. er det eneste du trenger tilatelse fra grunneier (og selvsagt at våpnene er lovlige, at du har løst jegeravgift. etc.) At noe er dumt eller lite hensiktsmessig, betyr ikke at det er forbudt. når en bjørn skytes med 375 H&H løper den opp mot 100 meter før den dør, med et velplassert skudd. Hvis de 100 m er mot deg, og bjørnen er illsint, kommer du i VG. Med 308 Winchester løper den antagelig enda lenger. Her er det snakk om selvforsvar. Du vil aldri få godkjent selvforsvar om du skyter en bjørn på 100m avstand. Tenker vi sier 2-5 meter jeg. På 2 meters avstand når bjørnen kommer mot deg vil det enten bli treff i sentralnærvesystemet (og bjørnen dør/du lever) eller treff hvor som helst ellers (du dør/bjørnen dør kanskje), at en som ferdes mye i bjørneterreng vil ha flere muligheter enn å håpe att bamse er snill i dag synes jeg man kan ha respekt for. Så kan man selvfølgelig flåse så mye man vil om at SLIguy kommer til å ha det alt for travelt med å drite i buksa og rope på mamma til å sende avgårde ett kontrolert skudd... Men for alt dere vet kan SLIguy være en pansjonert FSK veteran eller ha fulgt Leger uten grenser i 10 år i Kongo, så det blir bare ubegrunnede spekulasjoner. Forøvrig er .308win ett utmerket kaliber å til skogsfugl. Lenke til kommentar
Wubble Skrevet 21. november 2008 Del Skrevet 21. november 2008 Finn deg en ny plass å jakt da. Unødvendig å måtte drepe en bjørn bare fordi du er for sta til å skifte plass. Unødvendig og feigt å jakte uansett synst nå jeg da. Lenke til kommentar
Nostalgisk Skrevet 21. november 2008 Forfatter Del Skrevet 21. november 2008 Finn deg en ny plass å jakt da. Unødvendig å måtte drepe en bjørn bare fordi du er for sta til å skifte plass. Unødvendig og feigt å jakte uansett synst nå jeg da. dersom du er anti-våpen og anti-jakt person, hvorfor sitter du å leser om det da? det er ikke bare å skifte terreng skjønner du, så det er ikke bare så lett. folk vil helst ha terrenget for seg selv. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 21. november 2008 Del Skrevet 21. november 2008 Finnes det ikke børser med to løp som kan være ladet med hagl og patroner samtidig? Lenke til kommentar
Arne Skrevet 21. november 2008 Del Skrevet 21. november 2008 Jo, kombier. Ellers så har du drillinger med tre løp. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 21. november 2008 Del Skrevet 21. november 2008 Man kunne da i det minste ha med en revolver som avlivingsvåpen på jakt tidligere, kunne man ikke? Nå har jo trådstarter bestemt seg allerede, men eg synes faktisk axe-lighter er den beste ideen som er kommet i tråden. Flammer er skummelt for bamse, og om man samtidig backer unna. Treffer man den ikke helt rent, blir man fort bamsemat. Ville nok aller helst lest Lars Monsens tips til ikke å bli drept av bjørn man møter på, om jeg skulle ferdes i bjørneterreng. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 23. november 2008 Del Skrevet 23. november 2008 Vegetarisme og/eller riktigheten av dyredrap kan tas i samfunnsdelen av forumet. (Og som vanlig kommenteres ikke denne posten, send evt. en PM) Lenke til kommentar
frevild Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 har møtt bjørn 3 ganger i området, og har vært skummelt nær den første jeg møtte dvs ca. 10 -15 meter, den gjorde tydelig tegn på at den ikke ønsket meg der, så jeg bare bakket rolig tilbake når den tok seg noen steg nærmere meg. så lenge det ikke skjer noe så er jeg glad for det. å løsne skudd mot dem er det siste jeg ønsker. men nå går dem snart i hi,så da er faren vekk for en stund;) håper også de forflytter seg snarest mulig. Fy pokker, det må være litt av en opplevelse. I det øyeblikket bjørnen får lyst til å ta deg, tar den deg. Med mindre du har skytevåpen, er det fint lite du kan gjøre med den saken. Bamse springer fortere enn deg, er flinkere til å klatre, og kan drepe deg med ett slag med labben. Jeg skjønner godt at du vil bevæpne deg, men pass på rettmessigheten av å bære revolver i nødverge- eller nødrettsøyemed. Etter min mening er det ikke gitt at man straffritt kan bære ellers ulovlige våpen fordi en risikerer å bli angrepet av bjørn - motsynspunktet er at du kunne latt være å bevege deg inn i bjørneområdet. Men våpenlovgivningen kjenner jeg ikke til så godt. Om du bærer med deg en lovlig jaktrifle, er det nok intet i veien for å bruke den ved et angrep. Kniv er uansett tillatt. Og kampen blir da mer fair. Lenke til kommentar
Arne Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 Kniv mot bamse? Er det bare meg, eller lukter dette stormiddag for bamsefar? Lenke til kommentar
frevild Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 Kniv mot bamse? Er det bare meg, eller lukter dette stormiddag for bamsefar? Nå mener jeg ikke en slik bitteliten tollekniv med 6 cm blad, men la oss si en ordentlig kniv med blad på 10-12 cm eller så. Man har rett nok ikke gode odds da heller, men man har da en rimelig sjanse. Lenke til kommentar
Arne Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 Kanskje en machette hadde vært tingen for trådstarter? Lenke til kommentar
frevild Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 Kanskje en machette hadde vært tingen for trådstarter? I så fall må vel en samekniv av den lengste typen være et mer tradisjonelt valg. Men jeg tror stikkvåpen er bedre. Man kan evt. ta med et sverd. Lenke til kommentar
Arne Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 Sverd blir vel uansett ulovlige i Norge? Eller er det bare jeg som mistolker loven? Sprettert er hvertfall ulovlig, og det er sverd og. Men er det lov å bare ta med seg på jakt? Lenke til kommentar
Pjolter Knicksen Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 (endret) Jeg er sikker på at bjørnen har vært i terrenget lenge før deg, muligens ikke akkurat den bjørnen, men kanskje besteforeldrene eller noe sånn... Uavhengig av hvem som var der først, så er nå du i hvert fall ute i naturen og derav i potensielt bjørne-terreng, og derfor må du alltid ha et par forhåndsregler. Siden du har vært i kontakt med bjørn før tviler jeg ikke på deg som person, og din evne til å opptre ikke-truende ovenfor bjørn, men hvis du skulle ha et lite snev av tvil, på noe som helst som angår møte med bjørn så bruk google (what ever) for det det er verdt... Det er vel også slik at bamsefar ikke er farlig for mennesker så lenge den ikke føler seg truet, og det kommer den jo ikke til å gjøre hvis du oppfører deg som du skal.. MEN, hvis du skulle komme ut for en mannevond bjørn som har lyst på kristenmanns blod så er vel sikkert ditt valg av våpen godt nok.. Lykke til i årene som kommer, la oss håpe at du slipper å løsne skudd mot bjørn, og at dyrene finner ut at blåbæra er større på den andre siden av åsen ; ) Endret 26. november 2008 av -stiaN Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå