Locrin Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 Jeg henger meg på den. Selv om det er kjipt å ha slitt med dette i 6 år så mener jeg man får holde seg til varsomhet og evt varselsskudd. Beklager for poster hvor jeg ikke var på tema. Det vil vel si de fleste... sorry Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 Eg lurer på hvorfor trådstarter starter en tråd når han ikke vil høre på noe av det andre har å si... Starte en tråd for bare å takle innlegg som er enige? Gå rundt med revolver i tilfelle Bjørn er noe av det dummeste eg har hørt på mange år! Lykke til med å drepe den! De finner iallfall to lik! Garantert! Lenke til kommentar
Nostalgisk Skrevet 27. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2008 (endret) hvorfor får jeg ikke lov til å ha med en halvauto storviltrifle heller da...... den kan jeg benytte til jakt og erverves på grunnlag av jakt. jakt er kun med godkjente rifler og hagler. for dem som ikke vet så er ikke hagle god nok,slug ok,men ikke alle hagler takler dem og funker vanligvis kun i det ene løpet og du kan heller ikke ha choker i løpet. 1 og 2året var det greit med bjørn, det skapte mer villskap i terrenget,men etter det siste året der det har kommet en ny hannbjørn inn i bildet og to hunnbjørner med unger så er jeg blitt ganske fortvilet. jeg ønsker å bruke terrenget til turgåing og jakt,men med de totalt 8 bjørnene som finnes der så liker jeg meg ikke spesielt godt. vi jeg ska gjløre som dere ønsker så kan jeg gi opp hytta likesågjeren for da får jeg ikke gjort noe av det jeg liker der. tv titting og data kan jeg gjøre like godt hjemme. det blir selvforsvar når jeg går på fuglejakt i terrenget og en bjørn løper inn i meg og jeg frykter for mitt eget liv. dere syns det er stress å dra med halvauto storviltgevær på smaviltjakta,men det tåler jeg for jeg vil heller ha den fordelen av å ha den og ikke bruke den,enn å ikke ha den,men trenge den. det er INGEN her som har peiling på jakt eller våpen. også er det mange her som tror jeg skulle jakte bjørn med revolver som er sykt. jeg skal ikke jakte med revolver,men primært på skogsfugl. revolver/rifle vil jeg ha med pga egen sikkerhet i tilfelle bjørneangrep. pepperspray irriterer bjørnen bare. min hagle kombinert med en browning halvauto i 308 tror jeg vil bli en vinnerkombinasjon;) det er trossalt min sikkerhet det gjelder og jeg gir ikke opp. Endret 27. oktober 2008 av SLIguy Lenke til kommentar
Liddell Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 Du får lov, men om bjørnen angriper, og du ikke skyter på mer enn 100 meters hold, lever den lenge nok til å gjøre kål på deg også, om ikke du heter Usain Bolt og har tatt doping kvelden før Forresten, hvorfor ikke kjøpe ei kombi eller drilling, hvis du først skal gå med rifle og hagle samtidig? Lenke til kommentar
Daily-Drifter Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 hva med axe deo og enerlighter? Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 det er INGEN her som har peiling på jakt eller våpen. også er det mange her som tror jeg skulle jakte bjørn med revolver som er sykt. jeg skal ikke jakte med revolver,men primært på skogsfugl. revolver/rifle vil jeg ha med pga egen sikkerhet i tilfelle bjørneangrep. Tror de fleste her har vel så mye peiling på jakt og våpen som deg hvertfall! For dine utsagn grenser jo til latterlige! Lenke til kommentar
Nostalgisk Skrevet 27. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2008 Du får lov, men om bjørnen angriper, og du ikke skyter på mer enn 100 meters hold, lever den lenge nok til å gjøre kål på deg også, om ikke du heter Usain Bolt og har tatt doping kvelden før Forresten, hvorfor ikke kjøpe ei kombi eller drilling, hvis du først skal gå med rifle og hagle samtidig? da ha jeg kun ett rifleskudd Lenke til kommentar
Liddell Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 Smell et rifleskudd på 25 m, og et hagleskudd på 3 m i hodet Så blinder du han, og kan løpe bort derfra, og kanskje gi han et skudd til fra lengre hold. Lenke til kommentar
Nostalgisk Skrevet 27. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2008 det er INGEN her som har peiling på jakt eller våpen. også er det mange her som tror jeg skulle jakte bjørn med revolver som er sykt. jeg skal ikke jakte med revolver,men primært på skogsfugl. revolver/rifle vil jeg ha med pga egen sikkerhet i tilfelle bjørneangrep. Tror de fleste her har vel så mye peiling på jakt og våpen som deg hvertfall! For dine utsagn grenser jo til latterlige! takk for tilliten da jotun. jeg vet ikke hva jeg ska si til sånne som deg som bare hører hva du vil høre.jeg skal ikke jakte bjørbn med revolver, jeg jakter på skogsfugl med hagle. men med disse bjørnene rundt meg så vil jeg ha en annen sikkerhet ved siden av som eks. en rifle eller en revolver. har du ikke noe godt å si så kan du stikke til et bestemt sted og brenne lenge!!!!!! Lenke til kommentar
Nostalgisk Skrevet 27. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2008 da er det avgjort at jeg kjøper en storviltrifle som passer til all-around bruk;) Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 Har ikke sagt noe om ka du skal jakte på! Har bare sagt at du med dine uttalelser definitivt ikke er interressert i noen som helst fornuftig kritikk og kommentar på dine innlegg. Det eneste vi kunne skrevet for at du skulle vært fornøyd var: Ja selvsagt! Det var en lur ide! Og det er det aldeles ikke! Når du så senere uttaler at ingen her har peiling på jakt eller våpen så er det bare tragisk! Du viser tydelig at du ikke har så innmari mye peiling på ka du snakke om med dine uttalelser om våpen og selvforsvar! Så det faller for sin egen urimelighet! Gi tilbakemelding på ka som skjer når du er ute og jakter småvilt og treffer på bjørnen! Hvis du får muligheten.... Lenke til kommentar
Nostalgisk Skrevet 27. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2008 det har aldri vært bjørner her før og derfor har jeg heller ikke tenkt så mye på det. men nå som det har dukket opp og tydeligvis etablert seg godt der så er jeg desperat fordi jeg ønsker å bruke terrenget til det fulle. Lenke til kommentar
Cardinal Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 hvorfor får jeg ikke lov til å ha med en halvauto storviltrifle heller da......den kan jeg benytte til jakt og erverves på grunnlag av jakt. jakt er kun med godkjente rifler og hagler. for dem som ikke vet så er ikke hagle god nok,slug ok,men ikke alle hagler takler dem og funker vanligvis kun i det ene løpet og du kan heller ikke ha choker i løpet. nei ikke alle. men Slug kan brukes i opptil Halv choke. det blir selvforsvar når jeg går på fuglejakt i terrenget og en bjørn løper inn i meg og jeg frykter for mitt eget liv. dere syns det er stress å dra med halvauto storviltgevær på smaviltjakta,men det tåler jeg for jeg vil heller ha den fordelen av å ha den og ikke bruke den,enn å ikke ha den,men trenge den. Du kan ha med ei rifle til jakt, det er gyldig grunn. Men våpen til selvforsvar er ikke lov i Norge (ja det er sikkert en eller annen som har fått tillatelse men det er så sjeldent at det ikke teller) De ganger det kunne vært aktuelt, vil de nok heller få eskorte av væpnet politi. Husk begrensningen på magasinkapasitet når du tar den med deg... det er INGEN her som har peiling på jakt eller våpen. også er det mange her som tror jeg skulle jakte bjørn med revolver som er sykt. jeg skal ikke jakte med revolver,men primært på skogsfugl. revolver/rifle vil jeg ha med pga egen sikkerhet i tilfelle bjørneangrep. pepperspray irriterer bjørnen bare. min hagle kombinert med en browning halvauto i 308 tror jeg vil bli en vinnerkombinasjon;) sukk.... du skjønner ikke reglene. Skal prøve igjen. SELVFORSVAR mot bjørn er IKKE lovlig grunn for å gå med våpen/revolver i Norge! Det kan du ikke bruke som grunnlag for hvorfor du har den med. Dermed kan du bli tiltalt for det OG for ulovlig jakt med håndvåpen. Det er også grunnen til at du må huske på begrensingen på magasin kapasitet med ei evt halvauto rifle. Fyller du fem skudd i rifla og blir kontrollert blir et igjen nok tiltale. Jeg har ikke mer enn i overkant av 20 års erfaring med skyting og jakt, men at det finnes folk på dette forumet som peiling på skyting og jakt, er det ikke tvil om.... Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 Hadde det vært meg så hadde eg aldri skutt på eller mot en Bjørn før absolutt siste sjangse var akkurat det! Skremmeskudd er det mest fornuftige om man føler seg truet, og skal i de fleste tilfeller vært nok! Er ikke det nok skal man være rimelig kjapp å lade om /bytte våpen for ikke å bli grisetatt av en Bjørn... De er jo som kjent lynkjappe! Løpe fra de er nyttelaust! Nå er det vel kun Grizzly som kan klatre i trær, så den muligheten har man jo i Norge... Lenke til kommentar
Nostalgisk Skrevet 27. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2008 hvorfor får jeg ikke lov til å ha med en halvauto storviltrifle heller da......den kan jeg benytte til jakt og erverves på grunnlag av jakt. jakt er kun med godkjente rifler og hagler. for dem som ikke vet så er ikke hagle god nok,slug ok,men ikke alle hagler takler dem og funker vanligvis kun i det ene løpet og du kan heller ikke ha choker i løpet. nei ikke alle. men Slug kan brukes i opptil Halv choke. det blir selvforsvar når jeg går på fuglejakt i terrenget og en bjørn løper inn i meg og jeg frykter for mitt eget liv. dere syns det er stress å dra med halvauto storviltgevær på smaviltjakta,men det tåler jeg for jeg vil heller ha den fordelen av å ha den og ikke bruke den,enn å ikke ha den,men trenge den. Du kan ha med ei rifle til jakt, det er gyldig grunn. Men våpen til selvforsvar er ikke lov i Norge (ja det er sikkert en eller annen som har fått tillatelse men det er så sjeldent at det ikke teller) De ganger det kunne vært aktuelt, vil de nok heller få eskorte av væpnet politi. Husk begrensningen på magasinkapasitet når du tar den med deg... det er INGEN her som har peiling på jakt eller våpen. også er det mange her som tror jeg skulle jakte bjørn med revolver som er sykt. jeg skal ikke jakte med revolver,men primært på skogsfugl. revolver/rifle vil jeg ha med pga egen sikkerhet i tilfelle bjørneangrep. pepperspray irriterer bjørnen bare. min hagle kombinert med en browning halvauto i 308 tror jeg vil bli en vinnerkombinasjon;) sukk.... du skjønner ikke reglene. Skal prøve igjen. SELVFORSVAR mot bjørn er IKKE lovlig grunn for å gå med våpen/revolver i Norge! Det kan du ikke bruke som grunnlag for hvorfor du har den med. Dermed kan du bli tiltalt for det OG for ulovlig jakt med håndvåpen. Det er også grunnen til at du må huske på begrensingen på magasin kapasitet med ei evt halvauto rifle. Fyller du fem skudd i rifla og blir kontrollert blir et igjen nok tiltale. Jeg har ikke mer enn i overkant av 20 års erfaring med skyting og jakt, men at det finnes folk på dette forumet som peiling på skyting og jakt, er det ikke tvil om.... når jeg går i skogen med en hagle og en rifle så går jeg på småviltjakt,men rifle kan jeg OGSÅ dersom det skjer benytte til selvforsvar. INGEN kan jakte med håndvåpen!!!! Lenke til kommentar
Nostalgisk Skrevet 27. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2008 jeg vet jeg har vært litt hard i kjeften til noen av dere og beklager for det,men jeg er bare så desperat. nå kommer jeg mets sannsynlig til å kjøpen en storviltrifle som jeg kan bruke til jakt på elg og rådyr, som jeg også kan ha som en back-up ved småviltjakta. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 Da må du ordne deg med storvilt jakt tillatelse på det området du går i. Er ikke mange gr.eigere / viltoppsyn som godtar at du går med ladd våpen på noe du ikke har lov å jakte på. Men er jo mulig du har storvilt tillatelse på området også? Evt. så kan du jo snakke med gr.eiger, kan hende han er interressert i å få skutt seg litt Bjønn! Lenke til kommentar
Nostalgisk Skrevet 27. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2008 storvilttillatelse er ikke noe problem, vi har et storvilt jaktlag som bruker deler av terrenget om høsten der faren min og onkelen min har deltatt i mange år. blant annet en av dem som fikk en bjørn over seg i høst. en av gr.eierne søkte i fjor på fellingtillatesle på den enslige bjørnen som var her ifjor etter at den hadde drept 2 sauer som han eide,men fikk avslag på søknaden da 2 sauer ikke var tilstrekkelig nok grunnlag for felling,men nå som vi har fått flere så kan det hende at jaktlaget kan får en fellingtillatelse dersom flere sauer og husdyr blir drept. Lenke til kommentar
Cardinal Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 når jeg går i skogen med en hagle og en rifle så går jeg på småviltjakt,men rifle kan jeg OGSÅ dersom det skjer benytte til selvforsvar. INGEN kan jakte med håndvåpen!!!! Ja, og derfor MÅ rifla være lovlig på jakt med hensyn til hvor mange skudd du har i kammeret. Den beste løsningen i ditt tilfelle, vil jeg tro er å bruke ei hagle som du kan lade om med slug hvis det skulle trengs. Er det snakk om så kort tid at du ikke rekke å lade om, har du heller ikke tid til å evt bytte til rifla på ryggen. Det er nok heller raskere å brekke hagla (hvis dobbelløper) og hive inn to slug enn å få rifla ned fra ryggen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå