Gå til innhold

[Løst](løst, kan bare fjernes)våpen til selvforsvar mot bjørn

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
VG om ikke alt for lenge.

Mann funnet drept av bjørn.

Mannen viste etter sigende at det fantes flere bjørner i området, men er det småviltjakt så er det småviltjakt sa mannen, og kjøpte revolver til selvforsvar. Bjørnen ble funnet 100 meter unna åstedet. Den var dødelig såret av flere skudd som hadde truffet sentrale organer som gjorde at den døde.

"En lett ungåelig tragedie" var kommentaren fra en mer erfaren jeger. Han mente at det beste er å vente til neste høst og se om bjørnen har vandret videre da. Kun et direkte hodeskudd garanterer at bjørnen aldri når frem til deg. Noe som er vanskelig når 250KG sint faen kommer løpende mot deg. På 50 meter klarer man ikke treffe. På 20 meter kan man treffe et stillestående mål, på 5 meter kan man treffe, men da har man også bare 1 sjangse igjen. Nerver av stål kreves for å sette et treff på en ilsint brølende bjørn i full fart mot deg.

Det kan selvsagt hende jeg tar feil. Det kan hende at du setter et skudd midt mellom øynene på bjørnen 50 meter unnna. Det kan også hende at bjørnen kan gjøre en god Elvis imitasjon, men jeg tviler.

vi har ventet i snart 6år

Lenke til kommentar

Våpenloven: § 27b. Skytevåpen skal under transport være tømt for ammunisjon og sikret mot at det kommer på avveie. Våpenet skal normalt være tildekket.

Skytevåpen må ikke uten aktverdig grunn has med på offentlig sted.

Bestemmelsen i annet ledd gjelder også luft- og fjærvåpen, våpenetterligninger som lett kan forveksles med skytevåpen, og skytevåpen som etter § 1 annet ledd er gjort varig ubrukbart.

Tilføyd ved lov 5 juni 1998 nr. 35, endret ved lov 1 juni 2001 nr. 27 (i kraft 1 juni 2001 iflg. res. 1 juni 2001 nr. 561).

Siden det ikke er lov til å jakte med revolver må man regne våpenet som under transport så lenge det ikke er innlåst i godkjent våpenskap eller under benyttelse på skytebane. Da skal våpenet være tomt for ammunisjon, tildekket og sikret mot at det kan bli stjålet, mistet osv. Våpenet kan medbringes på offentlig sted under transport.

Loven er ganske klar på akkurat dette. Om det kan gjøres unntak fra dette til bruk som selvforsvar under jakt er jeg usikker på - det er også noe jeg stiller meg sterkt tvilende til. Det er bra at det er strengt rundt pistol og revolvere da slike lett kan skjules og medbringes ulovlig. Jeg håper du gjør det eneste fornuftige og søker om fellingstillatelse - og at du respekterer de dyrene som vandrer rundt i skogen hvis du ikke får innvilget en slik søknad.

Lenke til kommentar

Hehe, artig nyhet i avisen det der. Men det er nok noen som er flinkere til å både takle situasjonen og å sikte i stressede situasjoner.

Hvorvidt nevnte våpen er tilstrekkelig for å stoppe bjørnen vet jeg fint lite om. Revolvere med en utgangshastighet på ca 400m/s vil jeg tro skal treffe meget godt. En rifle med 800-1000m/s gir vel mer slingringsmonn, men vil kanskje være for kronglete å få i skuddstilling raskt nok når det virkelig brenner på dass.

Lenke til kommentar
Våpenloven: § 27b. Skytevåpen skal under transport være tømt for ammunisjon og sikret mot at det kommer på avveie. Våpenet skal normalt være tildekket.

Skytevåpen må ikke uten aktverdig grunn has med på offentlig sted.

Bestemmelsen i annet ledd gjelder også luft- og fjærvåpen, våpenetterligninger som lett kan forveksles med skytevåpen, og skytevåpen som etter § 1 annet ledd er gjort varig ubrukbart.

Tilføyd ved lov 5 juni 1998 nr. 35, endret ved lov 1 juni 2001 nr. 27 (i kraft 1 juni 2001 iflg. res. 1 juni 2001 nr. 561).

Siden det ikke er lov til å jakte med revolver må man regne våpenet som under transport så lenge det ikke er innlåst i godkjent våpenskap eller under benyttelse på skytebane. Da skal våpenet være tomt for ammunisjon, tildekket og sikret mot at det kan bli stjålet, mistet osv. Våpenet kan medbringes på offentlig sted under transport.

Loven er ganske klar på akkurat dette. Om det kan gjøres unntak fra dette til bruk som selvforsvar under jakt er jeg usikker på - det er også noe jeg stiller meg sterkt tvilende til. Det er bra at det er strengt rundt pistol og revolvere da slike lett kan skjules og medbringes ulovlig. Jeg håper du gjør det eneste fornuftige og søker om fellingstillatelse - og at du respekterer de dyrene som vandrer rundt i skogen hvis du ikke får innvilget en slik søknad.

ikke lek jurist,jeg vet at pitoler ikke kan benyttes til jakt og jeg vet at våpensøknader er en evig papirmølle. har lest våpenloven jeg og. nødverge,nødverge,nødverge............og lovteksten er ikke uttømmende,se forarbeider,praksis,det finnes inge specie tilfeller der eks."hvis tilfelle bjørneangrep..." osv

altså snakk om nødverge folkens/selvforsvar!!!!!!

altså snakk om nødverge folkens/selvforsvar!!!!!!

Lenke til kommentar

Ser ut som om det lille av loven jeg har lest gir muligheter for ideen din.

"Skytevåpen må ikke uten aktverdig grunn has med på offentlig sted."

Selvforsvar mot bjørneangrep kan tolkes som gyldig grunn. Tviler på at snuten løper rundt i skogen og ransaker folk uansett.

"Siden det ikke er lov til å jakte med revolver må man regne våpenet som under transport så lenge det ikke er innlåst i godkjent våpenskap eller under benyttelse på skytebane. Da skal våpenet være tomt for ammunisjon, tildekket og sikret mot at det kan bli stjålet, mistet osv. Våpenet kan medbringes på offentlig sted under transport."

Han kan si at våpenet var tømt for ammunisjon, tildekket osv, og si at han tok det frem og fyllte det med ammunisjon når han syntes bjørnen ble nærgående.

Baserer dette kun på det fra loven som allerede har blitt postet her.

Lenke til kommentar

Interessant problemstilling. Sånn i utgangspunktet ville jeg holdt meg unna situasjoner der jeg kan komme til å måtte skyte bjørn i selvforsvar. Sjansen for dårlig treff er for min egen del overhengende stor, og da står man der.

Samtidig så ser jeg ikke helt problemet her. Har vært mye til skogs i norges mest bjørnetette område(Pasvik), og selv om bjørnen luska overalt var det aldri snakk om å skyte i selvforsvar(Var alltid utrustet med AG3 og 80 skarpe, av helt andre grunner). Opplevde også skinnangrep, et par uvitende "ungdommer" som tøffet seg litt, og det kan være ubehagelig nok. Likevel tror jeg man løser mye med tilbaketrekning/bråk evt skremmeskudd, og hvis man opptrer fornuftig tror jeg det er svært sjelden man vil bli tvunget til å skyte for å drepe.

Svalbard kan ikke blandes inn her, da bjørnen der oppe er av en helt annen natur enn her nede.

Ang det denne tråden faktisk er tiltenkt; jeg ville følt meg tryggere med en kraftig rifle enn med revolver, men jeg har lite faglige forutsetninger for å uttale meg bastant.

Lenke til kommentar

hvis dere ikke forstår loven så slutt å kommenter den, kan ikke bare tolke loven direkte etter ordlyd når det kommer til et emne som dette angående selvforsvar/nødverge. slike saker er skjønnsmessig vurdert utifra behov og grunnlag for det. fetteren min fikk lov til å erverve selvforsvarsvåpen på bakgrunn av at han skulle ferdes et sted der det var en bjørnestamme. han viste altså at det fantes bjørner der.

Lenke til kommentar
Han kan si at våpenet var tømt for ammunisjon, tildekket osv, og si at han tok det frem og fyllte det med ammunisjon når han syntes bjørnen ble nærgående.

Men når Politiet spør hvorfor han tok med seg håndvåpen på jakt, hva skal han svare da?

Med mindre politimesteren gir deg tillatelse til å bære håndvåpen til selvforsvar ( og den sjansen er vel normalt VELDIG liten) erd et bare å glemme det. Og selv om du får kjøpt en revolver etter å ha vært med i pistolklubb kan du ikke ta den med i skogen til selvforsvar....

Kjøp heller med ei rifle eller noen gode slugs du kan selnge i hagla. hagle

Lenke til kommentar

Men når Politiet spør hvorfor han tok med seg håndvåpen på jakt, hva skal han svare da?

Med mindre politimesteren gir deg tillatelse til å bære håndvåpen til selvforsvar ( og den sjansen er vel normalt VELDIG liten) erd et bare å glemme det. Og selv om du får kjøpt en revolver etter å ha vært med i pistolklubb kan du ikke ta den med i skogen til selvforsvar....

Kjøp heller med ei rifle eller noen gode slugs du kan selnge i hagla. hagle

slug er ikke lov og hvordan tenker dere jeg ska rekke å hive fra meg hagla og få opp rifla fort og effektivt når en sint bjørn løper mot deg. en bolt rifle er vel ikke mitt førstevalg nei, for treig og vimsete. måtte hatt en kort liten halvauto i 308 ellerno med åpne sikter. norsk bjørn er ikke som amerikansk grizzly og er ikke ustanselige, de faller på en 44mag, så deiser bamsefar i bakken tenker jeg. så dere mener at jeg ikke har rett til selvforsvar altså.

Lenke til kommentar

Slug ER lov på jakt etter villsvin og rådyr....

kanskje du bør begynne å se på noen lover og regler?

Nødverge gir deg rett til å drepe bjørnen og du har lov til selvforsvar men IKKE til å ta med deg håndvåpen som "backup". Nødverge sier at om hva du bruker ikke er så farlig, men du har ikke lov til bære håndvåpen til selvforsvar i Norge (svalbard untatt)!

1 Du skyter bjørnen i selvforsvar med revolveren. greit, du blir ikke tiltalt for å ha drept den. Men kan bli tiltalt for å ha hatt med deg håndvåpen uten "aktverdig grunn" (husk selvforsvar er ikke det) og for ulovlig jakt med håndvåpen.

Endret av Cardinal
Lenke til kommentar

Seriøst, du kan ikke labbe rundt på småviltjakt (støkkjakt i alle fall) med ladd hagle i hendene, og ei halv-auto på ryggen. For noe stress. Og .308 som selvforsvar på bjørn? Hvorfor ikke 375 H&H? Når en bjørn skytes med 375 H&H løper den opp mot 100 meter før den dør, med et velplassert skudd. Hvis de 100 m er mot deg, og bjørnen er illsint, kommer du i VG :p Med 308 Winchester løper den antagelig enda lenger.

Lenke til kommentar
Er ikkje sjølvforsvar snakk om å bruke det ein har til å redde eitt eige liv?

Å drasse med seg pistol eller halvautomatisk rifle på jakt høyrest ikkje ut som riktig bruk av ordet "sjølvforsvar".

Det kan bli det hvis bjørnen bestemmer seg for å fylle vomma litt ekstra før vintern :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...