Gå til innhold

[Løst](løst, kan bare fjernes)våpen til selvforsvar mot bjørn

Anbefalte innlegg

de siste 5 årene så har det etablert seg en bjørnestamme i mitt lille jaktterreng (gruppe på 4 fullvokse bjørner med 2-4 unger). jeg har støtt på bjørn ett par ganger og opplevd noe jeg følte som ubehaglige situasjoner. jeg driver med småviltjakt med en gammel hagle,men dette er ikke noe man kan regne med dersom bjørnen angriper. så lurer på om jeg kan få erverve en revolver på bakgrunn av dette som jeg kan ha med meg når jeg går i terrenget som en selvforsvarsvåpen utenom hagla som ikke dreper en bjørn,men som bare garanterer en sikker død da bjørne blir forbanna av skuddet. i år ble også en av jegerne overrasket av en bjørn som hadde lusket seg innpå,mens han satt på post som han også opplevde som svært ubehaglig. lurte på en revolver i 357mag eller 44mag som skyter dobbe-action naturligvis.

jeg vet det er mange her som ikke har erfaring med bjørn eller våpen idet hele tatt. jeg vil si jeg har en god grunn/behov for det.

Se filmen hos Youtube

en slik situasjon har jeg opplevd en gang. lite kult for å si det sånn når bjørnen går i sirkler rundt deg og kommer med skinnangrep som fort kan gå over til ekte angrep dersom en binde med unge er i nærheten eller du kommer brått på.

dette er hva jeg frykter kan skje dersom jeg er uheldig

http://www.youtube.com/watch?v=U_AZTqXimig...feature=related

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det er mitt jaktterreng som vi har hatt i mange,mange år, de kom for 5 år siden,men du har tydeligvis ikke peiling på dette og har ikke opplevd dette siden du ønsker jeg skal gi opp terrenget jeg betaler 10 000,-vis av kroner for å få ha.

samma,jeg ska si til politiet at enten lar de meg få ervere det på lovlig vis eller så skaffer jeg det på en annen måte. da får politiet velge. o loven står det at dersom du kan dokumentere god grunn for ditt behov så ska det tas til følge for din ervervelse.

Lenke til kommentar

Det er ikke så morsomt når jegeren blir jaktet på altså? Jeg mener ganske enkelt at når du drar ut i skogen for å drepe et dyr, så må du nesten ta konsekvensen av at du også kan bli jaktet på av andre dyr. Jeg går ikke ut i skogen når jeg vet at det lusker bjørn rundt der, jeg holder meg unna.

Husk at om du anskaffer et våpen på ulovlig vis og skyter en bjørn med dette våpenet så stiller du rimelig dårlig og risikerer å miste lisensen for de våpnene du allerede har. Jeg driver aktivt med pistolskyting så jeg vet hva våpenloven sier.

Red.: Du kan eventuelt søke om fellingstillatelse.

Endret av NikkaYoichi
Lenke til kommentar

Mitt tips er å bytte jaktterreng. Ikke bare fordi jeg mener at bjørnen har førsterett, men fordi du antageligvis kommer til å miste livet hvis du prøver å felle en bjørn med en revolver. Det er temmelig vanskelig å treffe noe som helst med en revolver på en skytebane. Tenk deg da at du skal treffe en flere hundre kilos pelsball med skarpe klør og tenner som kommer mot deg i stor hastighet.

Jeg ville ikke satset livet på et lykkeskudd.

Lenke til kommentar
Hvis du vet at det er bjørn i området så er det vel på eget ansvar at du beveger deg inn i bjørnens territorium. Hold deg unna bjørnebinner med unger er nå mitt råd, så slipper du å drepe en bjørn.

det å bare unngå bjørn med unger er lettere sagt enn gjort skal jeg love deg. bjørnene kom etter at vi fikk terrenget og hytta. terrenget ligger 500m fra hytta imellom flere gårder.

Lenke til kommentar

Ikke legg deg ut med Politiet, i alle fall ikke ulovlige våpen. Du kan ende opp med å aldri få våpentillatelse igjen.

Du vil heller aldri få tillatelse på håndvåpen for å skyte bjørn i selvforsvar. Det er ekstremt strenge regler for i det hele tatt å få våpen til konkurranseskyting. Har du fyllekjørong på rullebladet, ikke sjanse i havet. Dessuten må du få bekreftelse fra skyteklubben om at du er aktiv der og trenger skytevåpen i den sammenheng.

Men du kan jo skaffe deg ei kraftig rifle i kaliber .375 Holland & Holland. MEn det er jo stress å drasse på på småviltjakt da :p

Lenke til kommentar
Mitt tips er å bytte jaktterreng. Ikke bare fordi jeg mener at bjørnen har førsterett, men fordi du antageligvis kommer til å miste livet hvis du prøver å felle en bjørn med en revolver. Det er temmelig vanskelig å treffe noe som helst med en revolver på en skytebane. Tenk deg da at du skal treffe en flere hundre kilos pelsball med skarpe klør og tenner som kommer mot deg i stor hastighet.

Jeg ville ikke satset livet på et lykkeskudd.

poenget er at det er ingen andre terreng ledig, da må jeg dele med andre og det gidder jeg ikke da jeg får ferdigjakta terreng. revolver dreper på korte avstander og gir deg en sikkerhet og ikkeminst en second-chance. jeg og de andre i området deriblante jegerne er helt enige og liker ikke situasjone slik den er nå,men vi får ikke fjernet dem på noe vis. de bare ødelegger jakta med at de feller vilt og forsyner seg av husdyra og bikkjene og gjør utendørsaktivitet risikofylt da det er binder med unger inni bildet.

Lenke til kommentar

de som ikke har peiling behøver ikke å si noe. det er lettere å treffe med revolver enn en rifle du bærer på ryggen.

jeg har plettfri rulleblad og har lisens fra før. våpen er ikke så vansklig å skaffe på lovlig vis til konkurranse og sport, krever bare at du ikke drar på byen for å slåss i helgene omtrent.

Lenke til kommentar

nå kom jeg på en annen smart idet,jeg melder meg bare inn i en pistolskytterklubb for å erverve våpen på lovlig vis, der jeg skytter på klubben som alle andre og bringer den med under jakta..........kort,enkelt og helt lovlig;)

Vet ikke alt for mye om revolver, men er 357 MAG mye kraftigere enn ei rifle i 375 H&H? For selv med 375H&H løper bjørnen langt etter treff. Å møte en påskutt bjørn er vel det verste som kan skje deg...

på korte hold (5-10m) har 357mag og 44mag samme slagkraft som 375hh og 416wet på 100m

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar

Det eneste riktige er å søke om fellingstillatelse. Hvis det viser seg at problemet er så stort som du hevder så burde ikke det være noe problem.

Jeg er av den oppfatning at du må finne deg i å innrette deg etter de dyra som tross alt lever i skogen når du beveger deg inn på deres område. En ting er om bjørnen kommer labbende inn i en by, men skogen er tross alt den eneste plassen dyr har å boltre seg på og jeg mener derfor at de har retten foran deg som er der ute for å more deg med å ta liv.

Red.: Våpenloven sier bl.a dette:

"Bæretillatelse" er det ingen andre enn Politiet som får i Norge. Man har ikke lov til å bære skytevåpen i Norge, annet enn på jakt, og for transport til og fra skytebanen. Pistol og revolver er ikke tillatt brukt til jakt i Norge, så her er det kun transport til og fra skytebanen som gjelder. Det er strenge regler for hvordan den skal transporteres. Det er bl.a. ikke tillatt å transportere ett ladd våpen."

Endret av NikkaYoichi
Lenke til kommentar
Vet ikke alt for mye om revolver, men er 357 MAG mye kraftigere enn ei rifle i 375 H&H? For selv med 375H&H løper bjørnen langt etter treff. Å møte en påskutt bjørn er vel det verste som kan skje deg...

på korte hold har 357mag og 44mag samme slagkraft som 375hh og 416wet

Altså:

Bjørnen kommer mot deg. Du skyter den på 50 meter. Uansett om skuddet sitter perfekt, vil bjørnen sannsynligvis løpe bort til deg og drepe deg, før den faller om og dør selv oppå deg?

Lenke til kommentar
Det eneste riktige er å søke om fellingstillatelse. Hvis det viser seg at problemet er så stort som du hevder så burde ikke det være noe problem.

Jeg er av den oppfatning at du må finne deg i å innrette deg etter de dyra som tross alt lever i skogen når du beveger deg inn på deres område. En ting er om bjørnen kommer labbende inn i en by, men skogen er tross alt den eneste plassen dyr har å boltre seg på og jeg mener derfor at de har retten foran deg som er der ute for å more deg med å ta liv.

Red.: Våpenloven sier bl.a dette:

"Bæretillatelse" er det ingen andre enn Politiet som får i Norge. Man har ikke lov til å bære skytevåpen i Norge, annet enn på jakt, og for transport til og fra skytebanen. Pistol og revolver er ikke tillatt brukt til jakt i Norge, så her er det kun transport til og fra skytebanen som gjelder. Det er strenge regler for hvordan den skal transporteres. Det er bl.a. ikke tillatt å transportere ett ladd våpen."

fellingstillatelse gjelder kun en bjørn om gangen,men hos oss så har vi plutselig fått en hel stamme.

jeg tenker bare på selvforsvar på lik linje som man har i eks.svalbard

Lenke til kommentar

på korte hold har 357mag og 44mag samme slagkraft som 375hh og 416wet

Altså:

Bjørnen kommer mot deg. Du skyter den på 50 meter. Uansett om skuddet sitter perfekt, vil bjørnen sannsynligvis løpe bort til deg og drepe deg, før den faller om og dør selv oppå deg?

du skyter ikke på 50 meter,med ett skudd, det er snakk om 5-10m med en hel serie skudd mot hode,bryst og hals. dersom du tenker savannejakt så skjønner du prinsippet. når dyret kommer mot deg så kommer den med hode og bryst først, på det korte holdet er det lett å få inn skudd mot hodet,hals,bryst som fører til dyret faller momentant av skuddet og sjokket. men du skytter flere skudd selvsagt derfor trenger man dobbel-action revolver.

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar

VG om ikke alt for lenge.

Mann funnet drept av bjørn.

Mannen viste etter sigende at det fantes flere bjørner i området, men er det småviltjakt så er det småviltjakt sa mannen, og kjøpte revolver til selvforsvar. Bjørnen ble funnet 100 meter unna åstedet. Den var dødelig såret av flere skudd som hadde truffet sentrale organer som gjorde at den døde.

"En lett ungåelig tragedie" var kommentaren fra en mer erfaren jeger. Han mente at det beste er å vente til neste høst og se om bjørnen har vandret videre da. Kun et direkte hodeskudd garanterer at bjørnen aldri når frem til deg. Noe som er vanskelig når 250KG sint faen kommer løpende mot deg. På 50 meter klarer man ikke treffe. På 20 meter kan man treffe et stillestående mål, på 5 meter kan man treffe, men da har man også bare 1 sjangse igjen. Nerver av stål kreves for å sette et treff på en ilsint brølende bjørn i full fart mot deg.

Det kan selvsagt hende jeg tar feil. Det kan hende at du setter et skudd midt mellom øynene på bjørnen 50 meter unnna. Det kan også hende at bjørnen kan gjøre en god Elvis imitasjon, men jeg tviler.

Edit: OK jeg ser du ikke har intensjoner om å skyte på 50m hold, men i siste liten. Greit nok, jeg bare håper du vet hva du gir deg ut på. Jeg kjenner deg ikke så jeg vet ikke hvor barsk du er. Kan godt hende du har bedre nerver enn meg, men jeg hadde ikke klart å gjøre det, selv med mer våpentrening enn det jeg har.

Endret av -Zeitgeist-
Lenke til kommentar
Så du gir deg ikke får du får utslettet hele slekta altså? Hvordan fikk du jaktlisens i utganspunktet?

Som du ser så er det ikke lov å bruke revolver som jaktvåpen i Norge. Svalbard er et unntak.

nødverge er det snakk om,ikke jakt. les ordentlig. jeg fikk lisens som alle andre gjennom jaktprøve og har jaktet i flere år. ikke snakk om å slakte, det er som kondomer. "det er bedre å ha og ikke trenge,enn å ikke ha,men trenge"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...