Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Er det her kalt deja vu?

slett meg plz

Anbefalte innlegg

Jeg opplever ofte at jeg ser eller opplever noe og etter en tid, oftest noen timer eller mer, føler jeg det som om jeg har sett det for mye lenger siden som ved deja vu, men det er usannsynlig eller umulig.

Er det i det hele tatt noe ord for det. Jeg tror ikke det er normalt selv om det kanskje høres slik ut og har ikke hatt det hele livet, men jeg kan ikke finne navn på det og lurer på om det ikke er et dokumentert symptom engang, antagelig fordi det ikke høres ut som ett. Det føles ikke helt som et deja vu, men det er kanskje bare fordi jeg vet at jeg husker det siden sist gang jeg opplevde det.

Eller kanskje det er deja vu, men at jeg på en måte har delvis glemt at jeg har sett det istedet for helt glemt det? Er litt usikker. Muligens pga å huske altfor mange av drømmene mine.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2
Det er nok deja vu og det skal du ikke være redd for. De aller fleste har hatt tilfeller med det.

Lurer på hvorfor det er slik. Har opplevd at jeg f.eks snakker i en chat, så merker at jeg det har skjedd akkurat det der før, akkurat den teksten. Merkelig :(

Lenke til kommentar
Det er nok deja vu og det skal du ikke være redd for. De aller fleste har hatt tilfeller med det.

Lurer på hvorfor det er slik. Har opplevd at jeg f.eks snakker i en chat, så merker at jeg det har skjedd akkurat det der før, akkurat den teksten. Merkelig :(

Du:hei

Han:halla

Du:skjer?

Han:ikke noe, der?

Du:lite.

noe sånt noe?xD

Neida men har opplevd det samme sjøl,ganske freaky følse egentlig.

Lenke til kommentar

Forklart med legmannsord:

Det er hjernen din som "blander minner". En kobling der det ikke skal være kobling. Den ser det som skjer og så feiltolker den det som et minne.

Les gjerne mer her: http://en.wikipedia.org/wiki/D%C3%A9j%C3%A0_vu

Lenke til kommentar

Vel det er ikke alltid tilfelle :)

Jeg har mange ganger drømt en hendelse. husket den når jeg våknet , for så å oppleve akkurat den drømte situasjonen i virkeligheten noen uker etterpå.

faktisk så har det noen ganger gått over 1 år fra jeg drømte hendelsen , til den skjedde i virkeligheten

men det er vel kansje ikke rett å bruke ordet deja vu på slike hendelser? :hmm:

Edit:

leif

Endret av =Iko=
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2

Forklart med legmannsord:

Det er hjernen din som "blander minner". En kobling der det ikke skal være kobling. Den ser det som skjer og så feiltolker den det som et minne.

Les gjerne mer her: http://en.wikipedia.org/wiki/D%C3%A9j%C3%A0_vu

Ah, fy da :ohmy: For det er ikke bare "Hei og "Hade", det er mer spesielle ting vi snakker om, altså et mer detaljert emne. Litt rart når det skjer igrunn.

Lenke til kommentar
I slike tilfeller så kaller man det prekognitive drømmer. Eller sanndrømhet. Og det er det ikke enighet om i det hele tatt eksisterer. :p

Okey.Jeg har passet meg for visse situasjoner jeg har drømt. noen ganger får jeg et støkk i hjertet fordi jeg vet med meg selv at dette drømte jeg tidligere.

Flink til å huske drømmer har jeg blitt etter første opplevelsen ;)

Men det som virkelig er synd er at ingen tror deg. du må gjerne finne noen som selv har sanndrømt på samme måte

det var først da jeg forstod at jeg sanndrømte regelmessig

Edit:

Å der ble jeg stemplet som nutcase ^^ ingen svar på en halv dag

Endret av =Iko=
Lenke til kommentar

Spørsmålet er jo om du i heletatt drømte det i utgangspunktet. Eller om hjernen stokker om og legger det du akkurat opplevde inn i minnet slik at du tror du drømte det. ;)

Mener å ha lest engang at deja vu oppstår når den ene hjernehalvdelen oppfatter en situasjon ørlite fortere enn den andre. Dermed får man denne følelsen. Men jeg tror likevel at det fortsatt er et fenomen man vet lite om.

Endret av Kenny Bones
Lenke til kommentar

Det sies jo at det er pga at hjernen kobler minner med andre ting som egentlig ikke skal skje. Men hvordan kan det ha seg at hjernen skaper "minner" du ikke har opplevd, men føler du har opplevd i det et deja vu inntreffer? Det er det som er så fascinerende ved det.

Forrige uke var jeg på et vors som alle andre vors. Det var mange nye der jeg ikke kjente. Plutselig så var det som jeg hadde vært der før og jeg kunne tenke hva folk kom til å si og gjøre før de sa det, helt ordrett. Og når jeg opplever deja vu, så prøver jeg å finne et fysisk punkt for å være sikker på at det virkelig skjer. Jeg så for meg en tom sigarettpakke under sofaen, bøyer meg ned for å sjekke; og der ligger det en tom sigarettpakke.

Mind boggeling.

Lenke til kommentar
Har drømt ting som i etterkant har skjedd AKKURAT slik jeg drømte. Samme klær, samme personer, samme setting, samme handling etc.

Hva kalles det da? Også deja vu?

har også drømt rare drømmer jeg kan huske i mange år, plutselig skjer det noe lignende. har skjedd mer en 20 ganger. burde kanskje satse som jobb som spåkone :dribble:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...