Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

q6600 Luftkjøling og maks OC!

Anbefalte innlegg

Ok kort spørsmål til alle!

Har nettopp kjøpt en Thermalright Ultra 120 Extreme, og har fått en ny vår med overklokking!

Jeg kjører nå helt stabilt på 3.6GHz, med bare en MIST 120mm vifte, på laveste RPM.

Temperaturene etter 2 timer i Prime95 ligger mellom 58 - 62 grader i kjernene, noe jeg synes er bra. Idler på 36 - 39C. vCore står bare på 1.365 i BIOS.

Lurer på om det er andre som kjører mye høyere enn dette på Q6600? Og hvilken kjernespenning dere har?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har en god chip der. Hold deg på 3,6 og ikke gå høyere. da kan denne klokken du har oppnådd vare lenge mest sannsynlig. Selvfølgelig, med en gang du kommer over VID, så er det jo slitasjer som ikke er beregna for cpuen. Normalt vil den cpuen tåle klokken din ganske så fint ganske lenge, men det finnes unntak. :)

Lenke til kommentar
Du har en god chip der. Hold deg på 3,6 og ikke gå høyere. da kan denne klokken du har oppnådd vare lenge mest sannsynlig. Selvfølgelig, med en gang du kommer over VID, så er det jo slitasjer som ikke er beregna for cpuen. Normalt vil den cpuen tåle klokken din ganske så fint ganske lenge, men det finnes unntak. :)

Takk for gode svar!

I fare for å forkorte livet til prossessoren har jeg bakket ned til 3.4 på samme volt. det holder :)

Takk igjen!

Lenke til kommentar

Takk for gode svar!

I fare for å forkorte livet til prossessoren har jeg bakket ned til 3.4 på samme volt. det holder :)

Takk igjen!

Jeg ville ikke holdt samme volten siden det er den som er mest skadelig om du går ned til 3.4ghz med samme volt tror jeg ikke det utgjør så stor fare om du blir på 3,6.

Endret av adonay
Lenke til kommentar

Jeg ville også gått ned litt på volten dersom jeg setter ned frekvensen. Det er bare å pvøve deg fram. Lavest mulig volt er best. Prøv å finn en volt som er prime95 stabil over natta, da vil jeg si du har fått en stabil nok cpu. Sjekk temeraturer etter ca 5-15min med prime. dette er som oftes max temperatur prosessr vil få kjennom testen.

Nå er det slik at volt er med på å ødelegge ja. Men temperatur-frekvens-volt er tilsammen det som utgir elektromigrasjon. kjører man f.eks 1,35v og 3,5ghz er 1,35v og 3,2ghz en god del mindre skadelig. Dersom idle temp er rundt 30-40c er ikke idle temp noe spesielt farlig for en godt klokket prosessor. Dersom load temp er under 60c vil jeg også si at dette er bra mye tryggere enn 70c load for en greit klokket prosessor.

Dersom trådstarter er fornøyd med 3,4ghz (noe jeg ser som en kjempefin 24/7 klokk for en quad prosessor) så ville jeg prøvd å få ned volten så mye som mulig, da dette er bra for både temperatur og levetiden. sjekk CPUz, og ligger volten mens du prime95 tester under 1,32 vil jeg si du har fått et meget bra resultat, og du trenger neppe stille volten enda mer ned, selv om det bare er enda bedre:)

Endret av SLiks
Lenke til kommentar
Jeg ville også gått ned litt på volten dersom jeg setter ned frekvensen. Det er bare å pvøve deg fram. Lavest mulig volt er best. Prøv å finn en volt som er prime95 stabil over natta, da vil jeg si du har fått en stabil nok cpu. Sjekk temeraturer etter ca 5-15min med prime. dette er som oftes max temperatur prosessr vil få kjennom testen.

Nå er det slik at volt er med på å ødelegge ja. Men temperatur-frekvens-volt er tilsammen det som utgir elektromigrasjon. kjører man f.eks 1,35v og 3,5ghz er 1,35v og 3,2ghz en god del mindre skadelig. Dersom idle temp er rundt 30-40c er ikke idle temp noe spesielt farlig for en godt klokket prosessor. Dersom load temp er under 60c vil jeg også si at dette er bra mye tryggere enn 70c load for en greit klokket prosessor.

Dersom trådstarter er fornøyd med 3,4ghz (noe jeg ser som en kjempefin 24/7 klokk for en quad prosessor) så ville jeg prøvd å få ned volten så mye som mulig, da dette er bra for både temperatur og levetiden. sjekk CPUz, og ligger volten mens du prime95 tester under 1,32 vil jeg si du har fått et meget bra resultat, og du trenger neppe stille volten enda mer ned, selv om det bare er enda bedre:)

da kan jeg rapportere etter nesten 18 timer i Prime95, på 3.4 Ghz, ved en vCore på 1.298v.

Stabilt som bare det. Brukte CPUZ til å lese vcore, da den står noe høyere i Bios, men det er vel vdrop?

Lenke til kommentar

Flotte greier. Dersom du vil ha den ultimate klokken, kan du prøve et par hakk til ned på volten. prime på nytt også videre.

Uansett, kjempe bra!:):thumbs:

Hva leser den av temperaturer?

vdrop = forskjellen fra innstillt volt til faktisk volt i windows tror jeg.

vdroop = forskjellen fra faktisk volt idle til faktisk volt load.

Slik jeg har forstått det:P

Helt naturlig å ha vdrop og vdroop.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...