Gå til innhold

lære meg skalaer


tralala111

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er ingen skalaer som er "best" men behersker du dur- og moll-skalaene samt pentaton og blues-skalaen i alle tonearter kommer du langt.

 

 

har du link til en side?

 

Jeg kan skrive noen skalaer til deg så du har noen å gå ut ifra. Jeg skriver dem i utgangspunkt i C, så kan du finne ut hvordan de andre toneartene er med de samme mønstrene.

 

Dur skala C-D-E-F-G-A-H-C

Moll skala C-D-D#-F-G-G#-Bb-C

Blues skala C-D#-F-F#-G-Bb-H-C

Pentatonisk C-D#-F-G-Bb-C

 

Hvis du vil vite mer enn dette går det alltids ann å søke på www.wikipedia.no

For eksempel arabisk skala, spansk skala etc.

Lykke til! :thumbup:

Lenke til kommentar

Harmonic Minor er bare råkul, er en "arabisk" skala. Er et must om du har lyst å slenge ut noen fete arabiske improvisasjoner.

 

Spiller du inne i en skala skal det egentlig fryktelig mye til for at det skal låte elending. Det er jo en gruppe noter som låter bra sammen så lenge du holder deg unna nabonoten ( spille to nabonoter på en gang ), da vil det muligens høres ganske fælt ut.

 

Har du mulighet til det burde du la en kamerat spille en akkord progressjon, hvis ikke lage en selv og ta opp på pc'n, gjør det enkelt første gangen ( hvis du ikke vet hvordan du lager en progresjon --> ), ta 3 akkorder fra c dur skalaen, stable de etter hverandre, sånn så du får en fin sang som går rundt og rundt... C akkord, D akkord , G akkord, C akkord, D akkord , G akkord, etc.....

 

Så spiller du noter fra c dur skalaen over progresjonen. Dette skal låte ganske greit, muligens simpelt, men det hjelper deg å forstå.

Lenke til kommentar
Jeg kan skrive noen skalaer til deg så du har noen å gå ut ifra. Jeg skriver dem i utgangspunkt i C, så kan du finne ut hvordan de andre toneartene er med de samme mønstrene.

 

Dur skala C-D-E-F-G-A-H-C

Moll skala C-D-D#-F-G-G#-Bb-C

Blues skala C-D#-F-F#-G-Bb-H-C

Pentatonisk C-D#-F-G-Bb-C

 

Et par rettelser her:

 

Det er riktigere å notere moll-skalaen slik:

 

C-D-Eb-F-G-Ab-Bb-C

 

Blues-skalaen skal ikke ha med H og noteres riktig slik:

 

C-Eb-F-F#-G-Bb-C

 

Den pentatone skalaen er her notert som en pentaton moll-skala. En pentaton dur-skala fra C blir:

 

C-D-E-G-A-C

Lenke til kommentar
Jeg kan skrive noen skalaer til deg så du har noen å gå ut ifra. Jeg skriver dem i utgangspunkt i C, så kan du finne ut hvordan de andre toneartene er med de samme mønstrene.

 

Dur skala C-D-E-F-G-A-H-C

Moll skala C-D-D#-F-G-G#-Bb-C

Blues skala C-D#-F-F#-G-Bb-H-C

Pentatonisk C-D#-F-G-Bb-C

 

Et par rettelser her:

 

Det er riktigere å notere moll-skalaen slik:

 

C-D-Eb-F-G-Ab-Bb-C

 

Blues-skalaen skal ikke ha med H og noteres riktig slik:

 

C-Eb-F-F#-G-Bb-C

 

Den pentatone skalaen er her notert som en pentaton moll-skala. En pentaton dur-skala fra C blir:

 

C-D-E-G-A-C

 

Ganske drøye rettelser? Blues skalaen høres faktisk bra ut med den ekstra H tonen, den fungerer bra som en ledetone, og passer fint inn

Lenke til kommentar
Ganske drøye rettelser?

 

Det må du gjerne mene men det er altså dette som er korrekt notasjon. Poenget med f.eks Eb i stedet for D# er at det skal komme tydelig fram at det er tersen som er senket og ikke sekunden som er hevet.

 

Blues skalaen høres faktisk bra ut med den ekstra H tonen, den fungerer bra som en ledetone, og passer fint inn

 

Det er ingen lov som forbyr deg å bruke en H også, og den passer godt inn. Men poenget igjen var at den ikke hører med i en vanlig bluesskala.

Lenke til kommentar
Ganske drøye rettelser?

 

Det må du gjerne mene men det er altså dette som er korrekt notasjon. Poenget med f.eks Eb i stedet for D# er at det skal komme tydelig fram at det er tersen som er senket og ikke sekunden som er hevet.

 

Blues skalaen høres faktisk bra ut med den ekstra H tonen, den fungerer bra som en ledetone, og passer fint inn

 

Det er ingen lov som forbyr deg å bruke en H også, og den passer godt inn. Men poenget igjen var at den ikke hører med i en vanlig bluesskala.

Greit:P Rett skal være rett, men jeg mener faktisk av erfaring at det er lettere for nye å lære seg skalaer når de er hevet, enn når de er senket. MEn jeg skal innrøme at jeg ikke tenkte på det når jeg skrev notene

Endret av Aslebrathen
Lenke til kommentar

Kjeklulf har teorien på plass han, og jeg synes ikke rettelsene hans er drøye, på noe vis. Skal man spre informasjon, bør den kanskje være korrekt?

 

Etter hvert som man kanksje kan litt mer teori, er det et poeng i å vite om en tone er senket eller hevet, selv om man som regel kan skjønne det av sammenhengen.

Lenke til kommentar
Kjeklulf har teorien på plass han, og jeg synes ikke rettelsene hans er drøye, på noe vis. Skal man spre informasjon, bør den kanskje være korrekt?

 

Etter hvert som man kanksje kan litt mer teori, er det et poeng i å vite om en tone er senket eller hevet, selv om man som regel kan skjønne det av sammenhengen.

Jeg har jo sagt det er greit.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Morsom diskusjon :D Mange vil faktisk se på "tersen" i en blues skala som nettopp forstørret sekund (#9), særlig når den opptrer over en dominant 7 akkord (dur). I tilfelle C "blues" over C7 vil det si D#.

 

Når det er sagt støtter jeg likevel rettelsen til kjeklulf og uttalelsene til CastorFiber - siden dette var nybegynner-teori.

Endret av Urmaker
Lenke til kommentar
Mange vil faktisk se på "tersen" i en blues skala som nettopp forstørret sekund (#9), særlig når den opptrer over en dominant 7 akkord (dur). I tilfelle C "blues" over C7 vil det si D#.

 

Når det er sagt støtter jeg likevel rettelsen til kjeklulf og uttalelsene til CastorFiber - siden dette var nybegynner-teori.

 

Det betyr at både # og b er riktig? b er for nybegynnere og # er for drevne? Det gir jo egentlig ikke noen mening gjør det vel ^_^

Lenke til kommentar

Hvis man aksepterer at moll over dur "fungerer" så kan du gjerne kalle det for Eb. Jeg for min del velger å anse den som en forstørret sekund (D#) når den forekommer over en dur akkord, som f.eks i vanlig tolv takters blues. Særlig siden jeg har en tendens til også å finne dur-ters (blande de to) i mine melodier. Spiller man derimot blues skala over moll akkorder er jo saken (og sounden) en helt annen. Da er det selvfølgelig riktig og notere Eb i tilfelle Cm. Alt er som du ser avhengig av konteksten blues-skalaen forekommer i.

 

For nybegynnere vil dette være helt irrelevant teori. Derfor er det mye enklere å tenke som kjeklulf og castorfiber i første omgang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...