MadRos Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 (endret) Lurer på hvorfor denne personen her fikk så utrolig lite i straff, det gir ikke noe mening, ikke i forhold til det han har gjort. Endret 29. oktober 2008 av KVTL Byttet ut æreskrenkende ord. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 Fordi at vi bor i Norge. Du må da forstå at det er viktigere å ta hensyn til overgriperen enn det døde offeret? Lenke til kommentar
MadRos Skrevet 27. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2008 (endret) Må være trist overfor moren til denne ungen. Fyfaen, for en drittsekk av en stefar. å drepe et barn, er jo bare ondskapsfullt. Endret 27. oktober 2008 av hproslan Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 Ja, jeg er for dødsstraff i slike tilfeller, men det er mye viktigere at denne morderen får muligheten til å rehabiliteres å få et godt liv - ikke sant? Lenke til kommentar
MadRos Skrevet 27. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2008 hah, jada, alle for en ny sjanse, bare synd at gutten ikke får det. Håper en dag, samvitigheten vil ta knekken på fyren. Lenke til kommentar
Wartom Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 Argh, denne saken får meg nesten til å gi opp mitt motargument mot dødstraff... men bare nesten. Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 Foruten at man senker seg ned på forbryterens nivå ved å ha dødstraff, så faller jo dødstraff på sin egen (u)rimelighet... Det må jo være mer straff å plages med å sitte inne resten av livet framfor å få en slutt på alt. Dessuten straffer man ikke vedkommende; man fjerner personen. Men at vi har for milde straffer på slike ting i Norge, er jeg helt enig. Et familiemeldem prøvde seg en gang på forsikringssvindel som da hadde en strafferamme på 6 års fengsel. Det er et paradoks at straffen stefaren fikk er i øvre ramme for en økonomisk forbrytelse. Er desverre ofte vi ser at vinningsforbrytelser straffes hardere enn saker der folk blir utsatt for vold.... Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 Jeg leste dette før idag og var fristet til å starte samme emnet. Leste litt på wiki siden jeg ikke kan lovene på rams. Det er vel vanskelig å bevise at volden var påført for å drepe, så man får anta at den ikke var det. Blir dette da uaksomt drap? Videre så er vel rammen for uaksomt drap (slik som en påkjørsel på en mørk landevei) 3 år. Rammen blir utvidet til 6 år ved særdeles skjerpende omstendigheter, noe som vel er tilfelle her. Uansett en tragisk sak, reagerte selv veldig på straffen. Er noe med at den som blir utsatt for ugjerningen er så uskyldig og hjelpeløs. Finnes sikkert store mørketall for slike forhold som dette, dog med ikke så alvorlige utfall. Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 29. oktober 2008 Del Skrevet 29. oktober 2008 Problemet med en straff er at den skal appelere til samfunnets generelle rettferdighetssans, noe som er lett i en bankransituasjon, men veldig vanskelig i overgrepssaker, o.l. Husker for noen år siden en far som hadde misbrukt datteren nesten daglig i 5 år, og fikk en fengselsstraff som tilsvarte ca 1 dag i fengsel pr overgrep. Med tanke på at jentas liv er ødelagt, er det en straff som er latterlig liten Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 29. oktober 2008 Del Skrevet 29. oktober 2008 Denne tråden stiller ingen rettslige problemstillinger, det refereres heller ikke fra domspremissene. Trådens eneste funksjon er å uthenge vedkommende som ble dømt, samt at man gir uttrykk for at vedkommende ønskes drept av samfunnet. Slike tråder har ingenting å gjøre i denne delen av forumet, skriver man i denne delen så kreves det også at tråden må være på et litt høyere nivå enn denne tråden. Dette er ikke et heksejaktforum. MVH KVTL Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg