slett meg plz Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 (endret) Er det lov å gjøre familie, umyndiggjorte eller mindreårige gravide hvis man ikke har hatt noen form for ulovlig kontakt? Jeg ville nevnt dyr, men det er vel lov i Norge fordi sex med dyr er lov og vanskelig å gjøre gravide. Hvis en annen person gjør dem gravide med din sæd uten din viten og uten seksuell kontakt og uten tvang, har begge, en eller ingen begått lovbrudd da? Og hvordan i huleste beviser man at det skjedde slik? F eks med en sprøyte gjennom magen eller at hun gjør det selv. Og komplikasjoner pga sykdom, f eks HIV som en av dem ikke fortalte om er også interessant i min mening fordi man er pliktig å opplyse om det. Vil begge være pliktige, eller ingen av dem om man splitter rollen for sæddonor og inseminator? Og hva om sæden var både ufruktbar og uten sykdom, og det skjer aseksuelt, er det ulovlig å inseminere da? Endret 27. oktober 2008 av Reproductivist Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 :!: Artig tråd. Er litt usikker på kva problemstillinga er her, men så lenge kvinna inseminerer seg sjølv så er det ikkje eit overgrep, uansett kvar sæden kjem frå. Men det juridiske og bevisbyrden her trur eg er vanskelig. Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 (endret) Er det lov å gjøre familie, umyndiggjorte eller mindreårige gravide hvis man ikke har hatt noen form for ulovlig kontakt? Jeg ville nevnt dyr, men det er vel lov i Norge fordi sex med dyr er lov og vanskelig å gjøre gravide. Bare for å klargjøre hva du spør om: 1.Er det lov å gjøre sin egen søster (familie) gravid med sin egen sæd uten at det er seksuell kontakt? 2.Er det lov å en mindreårig eller umyndiggjort gravid med sin egen sæd uten at det er seksuell kontakt? Jeg har ikke juridisk ekspertise og svarer etter hva jeg mener er fornuftig. 1. Familie En del av begrunnelsen for at man ikke skal kunne gifte seg og reprodusere seg med søsken er vel svekkelse av det genetiske materialet. Dette vil vel fremdeles være tilfelle ved inseminasjon. Jeg vil derfor ikke tro dette er lovlig selv om begge er myndige og samtykkende. 2. Umyndiggjorte Den eneste som kan ta en slik avgjørsele er vel vergen/foresatt til personen. Hvis mot all sunn fornuft en foresatt skulleville gjøre noe slikt ville vel noen gripe inn og "avsette" personen. Men om man kan bli dømt for det i ettertid vet jeg ikke, selv om man vel burde det. Selv om man har ansvaret for den umyndige betyr ikke det at personen er din eiendom og man kan gjøre som man vil med den. BTW: Når du sier dyresex, mener du menneske og dyr da? Er dette virkelig lovlig i norge? Hvis en annen person gjør dem gravide med din sæd uten din viten og uten seksuell kontakt og uten tvang, har begge, en eller ingen begått lovbrudd da? Og hvordan i huleste beviser man at det skjedde slik? F eks med en sprøyte gjennom magen eller at hun gjør det selv. Hvis du ikke har gjort noe galt har du ikke begått et lovbrudd Å bevise kan vel være vanskelig om man har blitt lurt i en felle og noen har "framet" deg. Når du snakket om sprøyter ville jeg vel tro at det var enklere å bare føre ting inn i de naturlige kanalene. Man bør vel generelt være medisinsk personell for å sette sprøyter av den karakteren. Tror nok det personellet ville øsnket svar på en del spm før de gjennomførte det du skisserer. Forresten, hvor har hun fått fatt i sæden fra uten at du vet om det? Og komplikasjoner pga sykdom, f eks HIV som en av dem ikke fortalte om er også interessant i min mening fordi man er pliktig å opplyse om det. Vil begge være pliktige, eller ingen av dem om man splitter rollen for sæddonor og inseminator? Hvis du vet at du har HIV plikter du til å informere alle som på noen måte kan komme i kontakt med deg på en måte hvor sykdommen kan bli overført. Den uvitende/skadelidende part ikke slik jeg kan skjønne noe ansvar (selv om et vel er en ganske liten trøst når skaden har skjedd). Og hva om sæden var både sterilisert og uten sykdom, og det skjer aseksuelt, er det ulovlig å inseminere da? Sterilisert, hva mener du da? Sterililsert som i at personen som avgir den er steril og ikke har sædceller som fungerer? Hva er da vitsen? Steril som i sykdomsfri er vel gjerne det du mener, men man kan ikke akkurat "sterilisere" sæd ved å koke den. Om man skal være sikker på at produktet er sykdomsfritt må man nok ha medisinsk personell i bildet. Vet ikke hva spørsmålet ditt koker ned til da: Om hjemmeinseminering er tillatt? Tja, så legen alle parter er frivillig med og lovlige osv er det vel ikke forskjell på rekkefølgen ting skjer i. Men denne sprøytebussnissen din høres litt dodgy ut. Kan jeg spørre litt om hvorfor du lurer på disse tingene? Endret 27. oktober 2008 av Ekko Lenke til kommentar
-Léon- Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 Kan jeg spørre litt om hvorfor du lurer på disse tingene? Måtte bare trekke på smilebåndet da jeg såg den setningen ;p Selv synes jeg lurer på masse rart men aldri noe lignende til trådstarteren, har ikke noe svar til han men et snodig emne å diskutere =) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå