serum07 Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 Har tengt og gå til anskaffelse av ny skjerm , den vil være en allround skjerm men med fokus på bildebehandling. Hva skal man se etter ved valg av skjerm ,hvilke kriterier og spesifikasjoner er viktige. Kona sier at 22tommer får klare seg så da blir det nok med det. Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 Du vil finne litt informasjon her: http://www.tftcentral.co.uk/reviews.htm http://www.prad.de/en/monitore/index2.html PS, det er også flere tråder rundt om i akam, siden drift ikke gidder å lage et dedikert underforum for datautstyr for oss. Lenke til kommentar
ukjentbrukergitt Skrevet 3. november 2008 Del Skrevet 3. november 2008 sitter her med en benq senseye+photo, tror jeg den heter. Ikke glossy overflate. viser bilder bra. Lenke til kommentar
Freem@n Skrevet 3. november 2008 Del Skrevet 3. november 2008 (endret) For bilderedigering er det panel av typen S-IPS som teller. Les mer her. Bruker selv en litt aldrende 20" Dell med slikt panel og det fungerer ypperlig. Personlig ville jeg lett etter en slik brukt på finn.no eller noe. Eventuelt brent av en formue på en Eizo-skjerm. Endret 3. november 2008 av Freem@n Lenke til kommentar
8086 Skrevet 8. desember 2008 Del Skrevet 8. desember 2008 (endret) Har forstått det slik at de fleste S-IPS panelene har større fargerom (i tillegg til bedre innsynsvinkel, ++) enn "vanlige" (TN) skjermer, og at dette gjør at de passer bedre til billedredigering (i f.eks. Adobe RGB fargerom). Men er det noen vits å skaffe S-IPS skjermer når man tenker å jobbe i SRGB? Har forstått det slik at det ikke er noen vits med Adobe RGB om ikke hele "workflowen" fra skjerm til trykk er fargestyrt, og siden jeg bare kommer til å skrive ut hos Japan Photo eller andre kjeder (som jeg ikke aner om støtter Adobe RGB o.l.) er det vel ikke noe poeng å gjøre det så vanskelig for seg selv! Endret 8. desember 2008 av 8086 Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 Har forstått det slik at det ikke er noen vits med Adobe RGB om ikke hele "workflowen" fra skjerm til trykk er fargestyrt, og siden jeg bare kommer til å skrive ut hos Japan Photo eller andre kjeder (som jeg ikke aner om støtter Adobe RGB o.l.) er det vel ikke noe poeng å gjøre det så vanskelig for seg selv!Du vet ikke når du vil skrive ut på en storformatskriver, der det støttes aRGB. Det kan godt være noen år frem i tid, men det er kjedelig å ha mistet fargenyansene utenom sRGB fordi du jobbet med sRGB på PCen. Du skal heller ikke se bort fra at flere av labbene støtter aRGB, og det er fullstendig nyttesløst å konvertere fra sRGB til aRGB. Kan forøvrig nevne at de nye storformatskriverne til Epson, 7900 og 9900 vil ha et fargerom som går utenfor aRGB også, så snart har vi samme regla med aRGB vs. ProPhoto... Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 Personlig ville jeg lett etter en slik brukt på finn.no eller noe. Eventuelt brent av en formue på en Eizo-skjerm. Eizo bruker forøvrig S-PVA-paneler i sine nyeste ColorEdge-skjermer, Eizo CG241W og Eizo CG222W, og tro meg - det er ingen verdens ting å utsette på de skjermene utover prisen :-) Alle de andre skjermene deres i serien bruker S-IPS, men koster deretter, og har dessuten responstid så treg at de ikke kan brukes til film og spilling. Lenke til kommentar
Svar Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 Kjøpte ny skjerm selv for en stund tilbake, valgte Eizo CG222W Denne kan vise 97% av aRGB. Dyr, men den er helt konge. Kjøpte også spyder3 studio, det å kalibrere skriver hjelper faktisk mye, og er nesten en nødvendighet når man invisterer i dyre skjermer for å få det så likt/rikig som mulig (synes jeg) Laber som JF, opprerer standar bare med SRGB. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 Kjøpte også spyder3 studio, det å kalibrere skriver hjelper faktisk mye, og er nesten en nødvendighet når man invisterer i dyre skjermer for å få det så likt/rikig som mulig (synes jeg)Det spørs hva slags skrivere man opererer med. Alminnelige blekkskrivere og eldre storformatskrivere (som jeg har tilgang til på jobb), trenger kalibrering ja. Nyere storformatskrivere som Epson 3800, 4880 og større, trenger egentlig ikke kalibrering, fordi produksjonslinjen er så linearisert allerede. De er minimale avvik, og bruker du papirtyper det finnes profiler til, er det ikke noen grunn til å bruke tid på å lage nye. Lenke til kommentar
Svar Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 Storformatsskrivere har jeg ingen erfaring med. Jeg tenker mest på blekkskrivere opp til A3+ størelse. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 Storformatsskrivere har jeg ingen erfaring med.Jeg tenker mest på blekkskrivere opp til A3+ størelse. Der kan det være mye å hente, men det er ikke alltid heller, det kommer an på det enkelte eksemplar... Men det er større eksemplarvariasjon på konsumentskrivere enn storformatskrivere, naturlig nok. Lenke til kommentar
KHE Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 Jeg ville vertfall gått for 1920x1200 oppløsning. Det kan også være en tanke å velge en skjerm som er ENKEL å rotere til høykant. Lenke til kommentar
deviant Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 Har forstått det slik at det ikke er noen vits med Adobe RGB om ikke hele "workflowen" fra skjerm til trykk er fargestyrt, og siden jeg bare kommer til å skrive ut hos Japan Photo eller andre kjeder (som jeg ikke aner om støtter Adobe RGB o.l.) er det vel ikke noe poeng å gjøre det så vanskelig for seg selv! Japan Photo støtter Adobe RGB og ProPhoto RGB på 8-bit tiff, til alt annet enn 10x15 og 13x18. Det vil si, alt som ikke printes i butikken. Ettersom fotokjedene ikke støtter 16-bit farger blir det ekstra viktig hvilket fargerom du velger. 256 farger per kanal er ikke så mye, så det gjelder å utnytte dem på best mulig måte. Sammenlign noen bilder av en havutsikt med litt blå himmel, så vil du aldri printe i s(ucky)RGB igjen Lenke til kommentar
8086 Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 Japan Photo støtter Adobe RGB og ProPhoto RGB på 8-bit tiff, til alt annet enn 10x15 og 13x18. Skjønte ikke denne setningen. Kunne du utdypet litt? Betyr det at de bare støtter disse fargerommene ved bruk av tiff, men ikke jpeg, og bare når formatet på bildene er større enn 13x18? Lenke til kommentar
deviant Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 (endret) Japan Photo støtter Adobe RGB og ProPhoto RGB på 8-bit tiff, til alt annet enn 10x15 og 13x18. Skjønte ikke denne setningen. Kunne du utdypet litt? Betyr det at de bare støtter disse fargerommene ved bruk av tiff, men ikke jpeg, og bare når formatet på bildene er større enn 13x18? Kunne sikkert ordlagt meg litt klarere Småbilder printes i butikken. Her er det sRGB og jpeg som gjelder, så vidt jeg husker. Bilder til forstørrelser, print på lerret etc går til en lab i Tyskland. Disse bestillingene kan leveres inn i jpeg eller 8-bit tiff med fargeprofilene sRGB, Adobe RGB eller ProPhoto RGB. Kan tenkes at også andre kombinasjoner støttes. Jeg bruker selv Japan Photo på en del forstørrelser over 30x40, og er egentlig godt fornøyd. edit> Det begynner forresten å bli smptt om S-IPS skjermer i butikkene, er det noe nytt (og bedre) som har tatt over? NEC leverer fortsatt sin to år gamle 20-tommer, men ellers er det lite. Bør jeg hamstre inn en skjerm nå, i tilfelle den traustige Dell'en min skulle ta kvelden? Endret 10. desember 2008 av deviant Lenke til kommentar
Svar Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 Man kan jo fint sende inn småbilder til laben også på JF, og de har en helt annen kvalitet enn de man tar ut direkte i butikken. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå