Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Personlig hygiene og vaskemaskiner

Gjest Gutt 15 Hedemark

Anbefalte innlegg

Gjest Gutt 15 Hedemark

Halla folkens

De siste årene har min personlig hygiene bestått av 1 dusj ca. annenhver/tredjehver dag, det har virket fint og hverken jeg eller andre har hatt noe problem med det

Men nå på Søndag var det en venn av meg som påpekte at jeg hadde hatt vond kroppslukt de siste månedene. Jeg bestemmte meg umidelbart får og handle.

Noen tiltak jeg tenkte ut:

-Dusje annenhver dag om morgenen (vil helst slippe hver dag)

-Dedorant bruk hver morgen (sånn med svettehemmende middel)

-Ny T-skjorte og underbukse hver morgen

-Resten av kledninge byttes annehver morgen

-De morgenene jeg ikke dusjer tenkter jeg og bruke en våt klut eller noe i armhullene

Noen synspunkter/råd? Har virkelig ikke lyst til å sjenere noen med kroppslukten min :(

Foresten, jeg lukte grunding over klesvasken nå, og klærne lukte ikke helt rent? (Kjører langtidsprogrammet på 40 grader med parfymefritt oppvaskmiddel, hjelper det å skru opp til 60 grader?)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Foresten, jeg lukte grunding over klesvasken nå, og klærne lukte ikke helt rent? (Kjører langtidsprogrammet på 40 grader med parfymefritt oppvaskmiddel, hjelper det å skru opp til 60 grader?)

Rens filteret og kjør en vask (uten tøy) på høyest mulig temperatur en gang iblant. Dette skal hjelpe mot vond lukt fra vaskemaskinen.

Lenke til kommentar
Gjest Trådstarter

Da jeg møtte han i dag var jeg helt nydusjet, i helt rene klær osv og følte meg alt i alt ganske så fresh, men han ga forsatt uttrykk for at det lukter,

Personlig kjente jeg ingenting selv om jeg kjente GODT etter, går det ann at jeg/klærne mine har en lukt jeg ikke kan kjenne i det hele tatt? :/ Er så flau over dette

Lenke til kommentar

Selv om ikke alle dusjer hver dag, så er det viktig at du vasker deg under armene og andre utsatte steder. Det kommer en form for lukt der, og den kan man ikke alltid kjenne selv. Men skift undertøy og t-skjorte eller hva du bruker daglig. Og ikke glem sokkene.

Angående vasking av klær, så vasker jeg t-skjorter, skjorter, gensere og bukser på 40 grader. Boksere, sokker, dynetrekk, laken osv. vasker jeg på 60 grader. Jeg anbefaler at du bruker litt tøymykner med vasken (med en frisk lukt). Det lukter fantastisk.

Jeg bruker OMO Color vasketabletter og en tøymykner med "vårduft". Får faktisk komplimenter på at det alltid lukter godt av klærne mine. Enda morsommere, på trening blant alle svette karer med treningstøy som ikke er vasket siden Trondheim brant, så lukter jeg som en blomstereng i soloppgangen. Det er kanskje ikke maskulint, men det lukter godt :D

Lenke til kommentar
Halla folkens

De siste årene har min personlig hygiene bestått av 1 dusj ca. annenhver/tredjehver dag, det har virket fint og hverken jeg eller andre har hatt noe problem med det

Men nå på Søndag var det en venn av meg som påpekte at jeg hadde hatt vond kroppslukt de siste månedene. Jeg bestemmte meg umidelbart får og handle.

Noen tiltak jeg tenkte ut:

-Dusje annenhver dag om morgenen (vil helst slippe hver dag)

-Dedorant bruk hver morgen (sånn med svettehemmende middel)

-Ny T-skjorte og underbukse hver morgen

-Resten av kledninge byttes annehver morgen

-De morgenene jeg ikke dusjer tenkter jeg og bruke en våt klut eller noe i armhullene

Noen synspunkter/råd? Har virkelig ikke lyst til å sjenere noen med kroppslukten min :(

Har egen erfaring med "mannfolkene" her i huset, at hvis de bruker t-skjorter mer en en dag, så "setter" lukten seg i klærne og når de da blir vasket så lukter det noen ganger fortsatt av de så jeg må ta de en gang til.. Det hjelper som regel å kjøre forvask, men er ganske så uøkonomisk da de fleste klær jo ikke har bruk for det. Har nå bedt om at alle gensere/t-skjorter byttes HVER dag og synes at det hjelper så lenge det blir gjort. Du kan jo prøve dette selv også? Hvis du selv kjenner lukten av klesvasken kan du være helt sikker på at det lukter når du tar på tøyet også!

Endret av granny
Lenke til kommentar

Sier meg enig i det. Etter en vask lukter det blomstereng av alt jeg har vaska til nå. Kan neve at jeg bruker tøymykner og er vaske n00b så jeg vasker det meste på 60 grader. Kjøpte den nest billigste vaskemaskinen jeg fant så det er nok ikke kvaliteten på den som gjør det.

Det med skifte av resten av kledningen annenhver dag hørtes litt ekstremt ut. Jeg vasker buksene mine hver 5-6 uke om jeg ikke søler noe på dem eller svetter dem ut. Har 3 busker som jeg bruker og alle er av olastoff (lol) og bytter bare for å ikke se ut som han med samme buksa hele året på og for å mætsje stilen. Kjører alltid lukttest før jeg tar på da. Er jeg grisete som bruker olabuksene mine så lenge?

Lenke til kommentar
Mitt synspunkt til dine forslag er:

1. Du dusje HVER dag, og dusj om morgenen, ikke kvelden!

2. Den er bra

3. Flott, bytt sokker daglig også

4. Bra

5. DUSJ HVER DAG.

Pass på og ha god onde, puss tenner både morgen og kveld.

Hvorfor MÅ han det? Hvis han som meg ikke driver med noen idrett eller driver å trener så trenger han jo ikke det.

Lenke til kommentar

Buksa nå har jeg har bruk siden slutten av september og den lukta helt fint. Vrengte den og lukta på hele buksa, ingen vond lukt å finne. Kan nevne at mesteparten av tiden hjemme tilbringes i shorts eller i bare bokseren. Elsker å skru opp temperaturen og kose meg, kanskje ikke så veldig økonomisk, men det driter man i siden man har strømregningen på autofaktura. Men er det grisete på noen måte å ikke vaske buksa oftere, kan jeg dø? :ninja:

Lenke til kommentar
Mitt synspunkt til dine forslag er:

1. Du dusje HVER dag, og dusj om morgenen, ikke kvelden!

2. Den er bra

3. Flott, bytt sokker daglig også

4. Bra

5. DUSJ HVER DAG.

Pass på og ha god onde, puss tenner både morgen og kveld.

Hvorfor MÅ han det? Hvis han som meg ikke driver med noen idrett eller driver å trener så trenger han jo ikke det.

Tja, min personlig erfaring er at du gjerne blir litt svett over natten, også gjennom dagen, spesielt hvis du ikke trener blir du fort svett, trenger ikke være mye du gjør, selv sitte foran pcen kan gjøre deg svett hvis du sitter litt lenge. Hvis du går på skole sitter du gjerne med sko inne og da blir du temmelig svett på beina, og det vil lukte veldig dårlig ved mindre du dusjer daglig.

Lenke til kommentar

Fordi man ligger varmt og svetter gjerne ekstra om natten. Skal du være ren om morgenen må du bytte sengeklær like ofte som undertøy.

Jeg vasker uten unntak både t-skjorter, boksere og sokker på 60 grader. Jeg kjøper aldri klær jeg ikke kan vaske ordentlig.

Lenke til kommentar

For menn er det nesten essensiselt å dusje/vakse seg godt kvar dag, helst om morgonen.

Kveldsdusjer er ikkje heilt det same då ein svetter om natta, spesielt på sommaren.

Å gå 2-3 dager utan å dusje genererer vond lukt, noko som setter seg i klær ganske kjapt.

Har hatt kollegaer som ikkje helser på dusjen alt for ofte, og det blir temmeleg ille ganske fort. Og det skal ikkje så mykje til før ein ikkje har så veldig lyst å sitte i nærheiten av desse personene.

Mine tips:

1: Dusj kvar dag når ein skal ut blant folk.

2: bruk deodorant som har iallefall litt parfyme i seg.

3: Svakt parfymert vaskemiddel.

4: Ta ut vått tøy av vaskemaskina rett etter at den er ferdig

5: La ikkje vått tøy ligge lenge i skittentøyskurven

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...