bman Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 Jeg har lekt med tanken på å overklokke min gamle pc istedenfor for å gå til full upgrade av utstyret. Jeg har en e6300 (b2 variant). Den sitter i en Gigabyte GA-P35-S3G HK og rambrikkene er 4 stk Crucial DDR2 PC5300 brikker jeg fikk av en venn (jeg er ikke hjemme når jeg skriver dette så jeg kan ikke sjekke hva slags chipset det er på dem). Mener at timingen var noe sånt 5-5-5-15. Kjølingen jeg har nettop bestilt er en Cooler Master HyperTX2 vifte (tenker at den vil være ok til de beskjedne målene jeg har satt meg). Jeg har lest litt på nettet, lastet ned "guides" men kan på ingen måte hevde at jeg forstår meg på overklokkings magien, så derfor vil jeg aller helst ikke eksperimentere med spenningene til komponentene. Jeg lurer på hvor mye jeg kan reelt forvente overklokke min prosessor uten å fikle med volt? Jeg er klar over at dette vil variere fra HK til HK, planetenes stilling og lignende men jeg prøver å danne meg en generell bilde av hva slags forventinger jeg bør ha. Videre blir det i en tråd her nevnt at man kan godt bruke programer til å tune det man vanligvis ville brukt bios til. Er dette god strategi? Lenke til kommentar
lperik Skrevet 29. oktober 2008 Del Skrevet 29. oktober 2008 Beste strategi er å bruke bios. Overklokket systemet til bror min: C2D E6300 Asus P5B 2GB Corsair PC6400 Følg disse 3 enkle stegene så har du kommet langt: 1. volt på fast 1.225V 2. Sett ned ramhastighet til PC4200 hastighet (eller lavere, om mulig) 3. Øk FSB gradvis til PC ikke booter. Gå så ned 10mhz. Selv endte jeg på 430FSB med de tre stegene som resulterte i 3Ghz på prosessoren. Dette var med litt bedre ram en du har, men om du får ned ramhastigheten betraktelig før du starter å klokke kan du komme ett godt stykke du og. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå