Gå til innhold

«Karakter føres ikke»

dassmorten

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg håper noen her har peiling på rett og galt ved utregning av karakterpoeng på grunnlag av vitnemål fra videregående skole.

Jeg sitter her nemlig og studerer vitnemålet mitt. Tidligere i år fastslo Samordna Opptak at jeg hadde 49,7 poeng, noe jeg overhodet ikke fikk til å stemme, siden jeg regnet ut snittet til å være 5,02 - dermed 50,2 poeng. Etter å ha regnet på det og vridd hodet har jeg derimot begynt å skjønne tegninga.

På vitnemålet står Tysk C-språk 1 og Tysk C-språk 2 ført opp med «Karakter føres ikke». Rett og rimelig, siden det kun er karakteren fra tredje klasse som skal være tellende. Der fikk jeg 4 i standpunkt og 5 på muntlig eksamen.

Jeg har imidlertid kommet fram til at den eneste måten SO kunne fått 49,7 på, var ved å sette de samme karakterene (4+5) på de blanke feltene i tyskfaget for første og andre klasse også, og deretter regne ut snittet. Men uansett hvor mye jeg legger godviljen til, så kan jeg ikke skjønne at dette kan være rett praksis. Reglene sier imidlertid ingenting såvidt jeg kan se om dette konkret.

Er det noen som vet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hm.. tror feilen kanskje kan ligge i måten du har regnet ut snittet med eksamenskarakterene. Her skal du nemlig regne snittet av standpunkt og eksamenskarakteren i hvert enkelt fag, og så regne snittet av alle karakterene. Jeg gjorde denne feilen med snittet mitt, og får lavere snitt hvis jeg gjør det "riktig". Kan det stemme? Reglene på dette endres fra neste søkeår da, så da vil du få høyere snitt i såfall. Hvis du ikke finner ut av det, så er det bare å sende en mail til samordna opptak og høre om de kan ha gjort feil ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...