Zodihax Skrevet 26. oktober 2008 Del Skrevet 26. oktober 2008 På mandag kommer juleølet til butikkene. Derfor synes jeg det var på plass å lage en tråd til diskusjon rundt årets juleøl. Hvilken var god/dårlig, hvorfor og lignende. God jul (hehe)! Lenke til kommentar
piwo Skrevet 3. november 2008 Del Skrevet 3. november 2008 (endret) Så langt, etter prøvesmaking, er Grans, Lervig og Hansa Julebrygg under streken for godtatt. Thy Jule Ren er god men smakar ikkje norsk juleøl. Det kan ein kanskje ikkje vente heller sidan det er dansk. Over streken for godkjent kjem Ringnes juleøl, men det er ikkje noko meir heller. Piffen manglar. Aaas juleøl har som vanleg mykje smak, men årets utgåve manglar kanskje litt fylde. Både Ringnes sin julebokk og Aass juleøl premium har kraft, sjølvsagt pga. alkoholstyrke, men det manglar noko. Eg får ikkje heilt julestemning. Det KAN vere fordi julematen enno ikkje er på bordet. Norsk juleøl er trass alt laga for å nytast saman med norsk julemat, så eg vil gje alle dei eg har smakt til no, og resten ein sjanse til SAMAN MED pinnekjøt, ribbe og surkål. :-) På mandag kommer juleølet til butikkene.Derfor synes jeg det var på plass å lage en tråd til diskusjon rundt årets juleøl. Hvilken var god/dårlig, hvorfor og lignende. God jul (hehe)! Endret 3. november 2008 av piwo Lenke til kommentar
orc Skrevet 7. november 2008 Del Skrevet 7. november 2008 Allerede lørdag 1. nov kom juleøl slippet på Vinmonopolet, noe jeg synes er enda mer spennende enn butikkølet Har smakt Mack juleøl (6,5%) , Ringnes Julebokk (9%), Aas Juleøl (6,5%) og Premium (9%), Nøgne Ø God Jul (8,5%) og Underlig Jul (6,5%) samt Julemandens Trøst (DK 8,1%). Som vanlig stiller Nøgne Ø i en klasse for seg selv, kompleksitet og lukt/smak er i særklasse. Skjønner at mange har vanskeligheter med Underlig Jul - den er ytterst spesiell med sine tilførte julekrydder. Den kan heller ikke matches eller drikkes som ordinært juleøl, men dersom du setter pris på en sammensatt krydder-eksplosjon (best i noe mindre mengder kanskje) har du mye godt i vente. Prøv til julebaksten! Nøgne Ø sin Juleøl er mulig litt urettferdig å sammenligne med øvrige 6,5% øl, den vinner nok mye med ekstra fylde og kraft på 8,5%. Men her merker man at det er skikkelig håndtverk og ikke masseproduksjon som står bak. Lang og kompleks ettersmak, fantastisk balanse, her er det ikke spart på noen ingredienser. Julebokken og Premium er også hakket vassere enn de øvrige juleøl jeg prøvde. Her falt jeg for Premium, som etter hva jeg vet er nytt av året fra Aas. Fantastisk fyldighet, velbalansert, smak av julekrydder her også, men også sjokolade og kandis. Julebokken er også god, men når ikke helt opp i min sammenligning. Mangler noe balanse, og etter min smak blir den for søt. Av Mack og Aas sine juleøl var Mack klart best. Et lettere og friskere juleøl, nesten floralt som likevel har god og rundt smaksbilde, mon tro om det er noe hvete her? Aas falt igjennom og kommer nok ikke til å bli kjøpt noe mer av i år, for stor bitterhet og smak av 'krydret' lakris (den typen iallefall jeg ikke liker). Julemandens Trøst var god, men ikke nok juleøl til at jeg velger den til jul. Minner mer om belgisk klosterøl, men uten (etter min mening) noen form for juleavslutning (blant annet krydder, fylde/sødme). Rangeringen fra meg på disse 6 blir: 1. Nøgne Ø God Jul (løp og kjøp, dette varer ikke lenge!) 2. Nøgne Ø Underlig Jul (men i små mengder og ikke til julemiddagen) 3. Aas Premium (kraftig julemat el. alene) 4. Ringnes Julebokk (som over) 5. Mack Juleøl (lettere julemat) 6. Julemandens Trøst (ikke juleøl, men godt øl!) 7. Aas Juleøl (står over...) Lenke til kommentar
Zodihax Skrevet 10. november 2008 Forfatter Del Skrevet 10. november 2008 Hvis jeg skal ha en juleøl til julaften, dvs. midt på dagen mens jeg nyter gode Disney julefilmer, hvilken ville du anbefalt? Ettersom jeg ikke drikker for å bli full, så gjør det ikke noe om den er veldig kraftig i smak, da jeg ikke kommer til å drikke noe mye uansett. Lenke til kommentar
orc Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 Hvis jeg skal ha en juleøl til julaften, dvs. midt på dagen mens jeg nyter gode Disney julefilmer, hvilken ville du anbefalt?Ettersom jeg ikke drikker for å bli full, så gjør det ikke noe om den er veldig kraftig i smak, da jeg ikke kommer til å drikke noe mye uansett. Jeg ville nok ha valgt noe lett, leskende og godt - kanskje Mack Juleøl (6,5%). For ekstra kos og fylde/kraft ville jeg ha satset på Nøgne Ø God Jul, eventuelt Aas Premium el Ringnes Julebokk om Nøgne Ø er utsolgt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå