Gå til innhold

Nybegynner speilrefleks - 5000,- til bruk på folkehøgskole, samt afrikatur

Anbefalte innlegg

Hei folkens,

en kamerat av kjæresten min på folkehøgskolen hennes trenger et godt kamera til bruk på skole og fritid. De skal en tur til Afrika om en uke så trenger råd snarest mulig...

Jeg er jo en Nikon person - men er så ærlig at jeg mener han må opp i en D80 før han skal få skikkelig bang for the buck. På den andre siden er Canon - jeg har bevist utelukket andre merker da jeg ønsker å anbefale noe han mest sannsynlig ikke før problemer med.

Ift afrikaturen tenker jeg at han må ha en god tele. De er vanskelig å oppdrive, spesielt i den prisgruppen vi har sett på. Foreløpig ligger han på en 1000D med Tamron 18-200. Da havner han rett over 5000 så må han bare ha minnekort.

Han går dessuten multisport slik at bruken må også svare til slikt.

Jeg synes at det han vil ut med kan være litt lite, og dette er derfor vanskelige valg. Jeg har ikke fulgt så mye med på billigmarkedet, men det har kanske dere? Hva sier dere?

Jon

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I Afrika er det tørt og fint, så værtett kamera er overhodet ikke noe must.

Nikon D40 er et ypperlig utgangspunkt. Bruk resten av pengene på et godt, lyssterkt objektiv med bildestabilisator. For Safari vil jeg sammenliknet med 35mm format anbefale brennvidde fra 100 til 400mm( , evt. opp mot 600mm).

Jeg var selv i Kruger i september. Jeg brukte en Olympus E-510 med tilsvarende 100-400mm optikk. Dette fungerte helt topp. På safari kjører man bil, rir på elefant, er på flåter og flyr med ballong. Stativ fungerer bare i teorien. Det samme med bønneposer. Nei håndholdt og raskt er stikkordene. Kontrast og lys er stort sett uproblematisk. Det meste går i tilsvarende 18% gråtone, så spot- eller sentrumsveid lysmåling er bankers.

Det er vanskelig å håndtere brennvidder lengre enn ca. 500mm på frihånd grunnet bevegelsesuskarphet. Selv med bildestabilisator!

Lykke til.

Lenke til kommentar

Værtettning beskytter ikke bare mot regn, men også sand. I tillegg er et K200D mer robust bygget, noe som alltid er en fordel om man skulle være så uheldig å miste kameraet i bakken. Noe som jeg tenker er veldig surt dersom man befinner seg midt i Afrika.

Lenke til kommentar

Støvet kan være guffent ja.

Dessuten er vel den lille regntiden i november (Kenya & Tanzania)??

edit - glemte anbefaling: jeg tror både D40 og alle andre klarer den turen.

Endret av arela
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...