Gå til innhold

Jeg trenger lydopptaker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg trenger en lydopptaker. Jeg spiller en del gitar og driver derfor med "gehørtrening". I den forbindelse er jeg avhengig av å kunne ta opp meg selv slik at jeg hører om jeg synger rent eller ikke. Jeg har prøvd opptakeren på mobilen min (Sony Ericsson T650i) og på mp3-spilleren, samt på et dårlig webkamera. Det har vært fullstendig mislykket, lyden blir så skrapete og elendig at det er helt umulig å benytte seg av det.

Jeg lurer derfor på om noen har noen alternativer? Hvor mye må jeg ut med, og hva skal jeg evt kjøpe meg?

Jeg vil helst ha et alternativ til under 1000 kr, ettersom jeg på ingen måte spiller profesjonelt. Det er kun ment som et redskap for å kunne forbedre synging og gehør.

Takk for hjelpen!

Mvh,

Peter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for tipset!

Jeg skal komme meg til en musikkforretning etter hvert, men har ikke sjans akkurat nå - har sykt mye å gjøre for tida.

Jeg spiller stort sett kun akustisk gitar uten hjelpemidler, vet ikke om effektbrett funker på akustisk? Har veldig lite greie på "tilbehør" og elektriske gitarer.

Lenke til kommentar

Hvis du har lyst til å legge i litt mer penger, rundt 1500 kanskje, kan du jo kjøpe deg en Zoom H-2 digitalopptaker.

Med denne kan du gjøre veldig gode stereopptak, med super lydkvalitet. Den er liten og veldig lett å ta med seg samt at den er lett å bruke. Du kan også koble til en ekstern mikrofon for enda bedre lyd hvis det skulle være ønskelig. Du kan også bruke den via pc som en USB mikrofon. Mange muligheter her, absolutt anbefalt!

H

er er Funksjoner og spesifikasjoner:

2 spor

Filhåndtering: Nytt navn, slette, størrelse sjekk, del spor og normalisering.

MP3 post encode

A-B repetering

Lo-cut filter

Kompressor limiter

Tuner og metronom

AD/DA opptil 24bit, 128 ganger oversampling

32 Bit signal prossesering

Bitrate: 48/56/64/80/96/112/128/160/192/224/256/320kbps

WAV 16/24 bit 44,1/48kz

SD kort: 16MB-2GB / SDHC 4GB

Linje inn: 1/8” minijack

Ekstern mikrofon inn: 1/8” minijack

Utgang: 1/8” minijack

USB grensesnitt Mini B

Kan brukes som USB mikrofon.

2 x AA alkaliske batterier gir ca .4 timer

Dimensjoner: 63x110x32mm

Vekt uten batterier: 110g

Strømadapter, stativ, vindhette, USB kabel medfølger.

Lenke til kommentar

Hvis hensikten er å høre om du synger reint eller ikke, trenger du jo en vanlig mikrofon som du kobler til PC-en din. Lyden av gitaren får du med "på kjøpet?" En mikrofon til la oss si tre hundre kroner fra en musikkforretning duger. Pass på å skaffe deg en overgang fra stor til liten jack. Så kobler du mikrofonen til mikrofoninngangen på PC-en din, og tar opp med audacity.

Dette kommer ikke til å låte "som på plate", men kan bli helt greie opptak.

En sånn zoom- sak er fin, men skikkelig overkill i ditt tilfelle.

Edit- et mikrofonstativ trenger du. En fornuftig plassering av mikrofonen er alfa og omega. Du får mye bedre opptak med en billig, skikkelig plassert mikrofon enn en dobbelt så dyr som ligger på arbeidsbenken din.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar

Jeg har ikke jack-inngang på gitarene.

Zoom H2 hørtes veldig bra ut, men jeg tror også kanskje den er litt overkill. Jeg tenkte noe i prisklassen 300-1000 kr. Det er jo primært for å høre om jeg synger reint o.l - jeg trenger ikke superbra lydkvalitet, men en akseptabel en.

CastorFiber: Må nesten ha med gitarlyden på innspillingen hvis jeg skal kunne høre om det blir reint eller ikke, ja.. Hehe. Derfor er jeg avhengig av at mikrofonen "takler" gitarlyd uten at det blir skraping etc. Vil en mikrofon til ca 300 kr gjøre det? Og: Hvor mye koster det jeg trenger for overgang fra stor til liten jack, og hvor mye koster et mikrofonstativ, sånn ca? Til sist; hvordan er det fornuftig å plassere mikrofonen? Jeg har, som du skjønner, liten greie på dette.

Tusen takk for gode svar! Det er veldig til hjelp :)

Lenke til kommentar

En mikrofon til 300 vil klare dette helt fint. En overgang fra Jack til minijack vil koste deg 50 kr. Et mikrofonstativ får du til en 300 kr.

Når det kommer til plassering i forhold til opptak av gitaren er det vel lurt å plassere mikrofonen litt vekk fra lydhullet, mer et sted mellom 12 bånd og lydhullet i gripebrett stilling, men det kan være lurt at mikrofonen vinkles mot lydhullet. Det blir som regel ikke så god lyd ved å plassere den rett på lydhullet selv om dette kan virke logisk i og med at det er der det er mest lyd. Jeg vet ikke helt hvordan dette blir i forhold til sangen og i og med at det er sangen som kanskje er viktigst er vel dette kanskje ikke den beste måten alikevel.

Endret av kakesjef
Lenke til kommentar

En mikrofon til 300 kroner, innkjøpt i en musikkbutikk, for eksempel Behringer eller noen av de andre billigmerkene som har kommet til på markedet, fikser dette helt fint uten "spraking".

Ligg unna sånne "internet chat", eller "karakokemikrofoner" og slikt de selger i databutikker. Det er bare søppel.

"Skraper" det på opptaket ditt, er trolig nivået på inngangen til mikrofonen stilt for høyt. Det bør justeres til la oss si -20 dB. Da har du en god del å gå på. Hvis du ikke hører noenting, nesten, bare svak lyd og susing, er det tilsvarende for lavt. Dette er ikke et problem du kan "kjøpe" deg ut av, du må lære deg hvordan det justeres. Det er ikke vanskeligere enn å justere ut- volumet, men er noe forbausende mange ikke er klar over, og derfor sliter med.

Plassering av mikrofonen ville jeg tro er rundt 20 cm unna munnen. En kassegitar "stråler" lyd i så mange retninger, at det blir med bra med gitar på opptaket uansett.

Blir det litt lite, kan du flytte mikrofonen litt lenger unna, og litt ned. Sett deg gjerne foran en tykk gardin, en bokhylle eller en annen ujevn flate når du tar opp.

Da skal du se du blir overrasket over hvor bra det blir.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar

OK, da satser jeg på en mikrofon til ca 300 kroner, et mikrofonstativ, en overgang fra Jack til minijack samt Audacity til opptak.

Jeg antar at jeg ikke trenger noe avansert lydkort på PC-en for å få dette til å fungere bra? Maskinen min er relativt high class, men jeg mener å huske at lydkortet rett og slett er integrert i hovedkortet. Med andre ord neppe det mest fancy man får tak i.

Lenke til kommentar

Så lenge du ikke skal drive med multitrackrecording, og ikke må ha beste kvalitet på opptaket, fungerer et vanlig internt lydkort helt greit.

Pass bare på å få satt nivået på mikrofoninngangen i Windows på et fornuftig nivå, så blir det så bra, atte.

Poster et eksempel på en mikrofon som fungerer helt greit, og som har forbausende bra lyd i forhold til prisen- Behringer XM8500. Den koster 200 kroner, og så trenger du kabel i tillegg, og da havner du på omtrent tre hundre.

Det finnes sikkert andre mikrofoner som er omtrent like bra.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Hei igjen alle sammen!

Pga diverse omstendigheter har jeg brukt mye lenger tid enn planlagt, men nå har jeg altså fått kjøpt inn følgende:

- en JTS TM-929 mikrofon (http://www.jpleisure.co.uk/item1930.htm)

- et mikrofonstativ fra "Boston"

- en kabel (ser helt lik ut som denne, men det er ikke den samme: http://www.stagebeat.co.uk/P/106817/STAGEL...-+JACK+06.0900)

Mikrofonstativet har en såkalt "boom", som ser omtrent slik ut:

http://www.theavspot.com/components/com_vi...34b1a2728f3.jpg

I tillegg ba jeg om overgang fra stor til liten jack hos musikkforretningen. Ser ut til at det jeg fikk var overgang fra liten til stor, for den overgangen jeg har fått har et lite hull bak, men er like stor foran som slutten på kabelen jeg kjøpte (se bilde over).

Nå har jeg altså to problemer:

1) Jeg skjønner ikke helt hvordan jeg skal feste mikrofonen i stativet (ja, det er litt flaut, men bedre å spørre her enn å kaste utstyret.. hehe.)

2) Det går ikke an å koble kabelen inn i PC-en, ingen av inngangene til PC-en er store nok. Dette kan som nevnt muligens skyldes at jeg har fått feil overgang (fra liten til stor i stedet for fra stor til liten?), men ikke vet jeg..

Hvis noen har gode tips, tar jeg imot med glede! :)

Mvh

Peter

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

synd jeg ikke så denne tråden før.

Jeg driver med musikk på proffnivå, lager låter og synger. Her er mitt tips, som jeg også har brukt i ungdomsskolen som musikklærer:

Biltemas "pc-mikrofon" ca 30 kr + Audacity lydprogramvare som er gratis, norsk og enkelt og kjapt.

Jeg bruker dette oppsettet selv hjemme på kjøkkenbenken. Spraking fjerner du ved å stille nivåene riktig i standardmikseren i Windows. Du er nødt til å lære deg hvordan du gjør dette, og det er ikke så vanskelig, det tar bare litt tid og fikling i begynnelsen. Det du ikke bør bruke tid på, er det lydopptakerprogrammet som finnes i Windows, fordi standardinnstillingene er håpløse og gir grusomt sprakete lyd....

Forøvrig har jeg mye glede av min Zoom H2, da slipper jeg å være avhengig av pc-en. Jeg synes den er litt for dyr ifht hva man får, utrolig treg til å skippe mellom opptak og andre mp3-filer, men det er likevel det billigste stand-aloneproduktet som gjør det jeg trenger av en opptaker. Bruker den til å huske låtideer og til å ta opptak på øvelser og konserter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...