Gå til innhold

Defekt harddisk - hente ut data

JonH

Anbefalte innlegg

Opplevde i dag at harddisken i min bærbare toshiba var død. Etter en liten undersøkelse hos en jeg kjenner som har god teknisk innsikt, ble den erklært helt død. Prøvde tilfeldigvis å starte knoppix fra cd og det viste seg at den ikke var helt død likevel. I konqueror kommer c-partisjonen kommer opp som sda1 og alle filene virker intakt. D-partisjonen kommer opp som sda2 men uten noen filer. I Qtparted vises begge partisjonene med riktig størrelse og ledig plass, med sda1 som aktiv.

Kan D-partisjonen være defekt slik at det ikke er mulig å hente ut noe fra den, eller trenger jeg et gjenopprettingsverktøy av et eller annet slag? Er ikke spesielt erfaren med linux, så det er fint om det blir enkelt forklart :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

Har nå kjøpt eksternt kabinett og testet GetDataBack men finner ingen filer i det hele tatt. Setter jeg disken i den bærbare og starter med live-linux har jeg faktisk klart å åpne en hel del filer! Hvordan kan jeg få kopiert de til en annen disk? Har forsøkt usb-stick samt en ekstern usb/firewire-disk men får ikke kontakt med noen av dem. Mangler også nett-tilgang i linux.

Lenke til kommentar

Hører ingen ulyder. Når jeg kobler den til via usb kommer den opp som ny hardware. Den ligger også under trygg fjerning av hardware. Testet nettopp HDDScan uten å finne disken. Når den er tilkoblet låser de fleste programmene seg, så det kan være en driverfeil eller noe?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...