JonH Skrevet 26. oktober 2008 Del Skrevet 26. oktober 2008 Opplevde i dag at harddisken i min bærbare toshiba var død. Etter en liten undersøkelse hos en jeg kjenner som har god teknisk innsikt, ble den erklært helt død. Prøvde tilfeldigvis å starte knoppix fra cd og det viste seg at den ikke var helt død likevel. I konqueror kommer c-partisjonen kommer opp som sda1 og alle filene virker intakt. D-partisjonen kommer opp som sda2 men uten noen filer. I Qtparted vises begge partisjonene med riktig størrelse og ledig plass, med sda1 som aktiv. Kan D-partisjonen være defekt slik at det ikke er mulig å hente ut noe fra den, eller trenger jeg et gjenopprettingsverktøy av et eller annet slag? Er ikke spesielt erfaren med linux, så det er fint om det blir enkelt forklart :-) Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 En alternativ metode er å koble disken til en vanlig PC med et USB adapter. Så kan du bruke Windows programmer (f.eks Recuva eller GetDataBack) for å hente ut filer. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 Hør på Hårek, dette er den desidert enkleste metoden for å redde disken din. Et diskkabinett for slike disker koster ikke rare greine, men er gull verd. Lenke til kommentar
JonH Skrevet 15. november 2008 Forfatter Del Skrevet 15. november 2008 Har nå kjøpt eksternt kabinett og testet GetDataBack men finner ingen filer i det hele tatt. Setter jeg disken i den bærbare og starter med live-linux har jeg faktisk klart å åpne en hel del filer! Hvordan kan jeg få kopiert de til en annen disk? Har forsøkt usb-stick samt en ekstern usb/firewire-disk men får ikke kontakt med noen av dem. Mangler også nett-tilgang i linux. Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 15. november 2008 Del Skrevet 15. november 2008 Se om SMART gir deg noen mer fornuftige feilmeldinger. Kan også være en mekanisk feil, hører du skrape eller klikkelyder når den spinner opp? Lenke til kommentar
JonH Skrevet 15. november 2008 Forfatter Del Skrevet 15. november 2008 Hører ingen ulyder. Når jeg kobler den til via usb kommer den opp som ny hardware. Den ligger også under trygg fjerning av hardware. Testet nettopp HDDScan uten å finne disken. Når den er tilkoblet låser de fleste programmene seg, så det kan være en driverfeil eller noe? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå