Gå til innhold

Kalibrering, lab, printer. Alt er forskjellig.

Anbefalte innlegg

Hmm. Har kalibrert Eizo CRT skjerm med Spyder 3. Også min bærbare HP 8231 17". Eizo skjermen ble klart best. Mens den bærbare ble nesten grei.

Leverte til Japan Photo med Fujicolor Crystal Archive paper og valgte at bildene ikke skulle forandres i fargene. Adobe RGB

Bra resultat når jeg så på bildene. Prøver å sammenligne med Eizo skjermen og da er bildet fra Japan Photo mørkere.

Har en canon ip4600 fotoskriver. Brukte Canon glossy II arket. Åpnet Canon sin browser og prindet ut bildet. Dette ble mye blassere enn fra Japan Photo. Ble heller ikke fult så skarpt.

Gikk tom for papir så har ikke fått sjekket. Men blir bildet bedre om jeg tar rawfila med print rett fra Lightroom 2,0 enn om jeg tar det gjennom Canons programvare med Adobe RGB i jpg?

Hvaskal jeg stole på av dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du seier du har kalibrert båe skjermane, om det ikkje går for lang tid mellom kvar kalibrering, kan du stole på at det du ser på skjermen er korrekt.

Grunnen til at di eiga utskrift vert "blassare" enn den frå Japan Photo kjem nok frå at din printer ikkje er kalibrert, noko som gjer at du ikkje kan forutsjå heilt korleis utskrifta vert sjåande ut.

Lightroom 2 arbeidar med RAW-filene i Pro Photo RGB, eit fargerom som kan gjengi ca 90% av dei fargane eit menneskeauge kan sjå, mot Adobe RGB sine 54% (dei beste skjermane i dag, klarar ikkje vise meir enn 96-97% av aRGB). Dette vil seie at ei utskrift frå Lightroom har potensiale til å ha meir fargenyanser enn det ein ser på skjermen, òg meir enn ei utskrift i aRGB.

Håpar dette var til hjelp...

Lenke til kommentar

CMYK fargerommet (som de fleste printere er begrenset til) er mye mindre enn det skjermen kan vise. Så selv om skjermen og printeren er kalibrert, vil en utskrift fra printeren måtte inngå et fargemessig kompromiss for å få skrevet ut bildet. Noen utskriftsenheter greier å øke dette fargeomfanget vha. flere farger, men det vil likevel ikke være like mye som en skjerm.

Om du får en korrekt fargeprofil til utskriftsenhenten (helst laget vha av verktøy direkte mot din printer), så kan en på skjemen simulere hvordan en utskrift vil se ut slik at en i alle fall kan forsøke å optimalisere bildet opp mot utskriftsenheten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...