glotón Skrevet 26. oktober 2008 Del Skrevet 26. oktober 2008 Jeg dualbooter Ubuntu 8.04 og Vista. Jeg bruker praktisk talt kun ubuntu, men jeg må inn i vista av og til (ipod, spill, osv. ). Jeg har funnet ut at jeg må ha en ekstern harddisk, men så er jeg litt usikker på om alle er kompatible med linux. Jeg har søkt en del rundt, og det virker som en del har problemer med visse harddisker. Jeg hadde egentlig tenkt å kjøpe en Western digital myBook, siden jeg vet denen fungerer i linux, men så har jeg hørt at den har et litt dårlig rykte. Jeg vurderer derfor en Seagate Freeagent (https://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=375639), men jeg er litt usikker på om den kommer til å fungere knirkefritt i linux. Har dere noen generelle anbefalinger/erfaringer? Noen merker som er mer linux-kompatible enn andre? Og når jeg endelig får meg en harddisk, i hvilket filsystem bør jeg formatere den slik at jeg kan bruke den både fra linux og windows? Lenke til kommentar
olear Skrevet 26. oktober 2008 Del Skrevet 26. oktober 2008 Alle hardisker fungerer i Linux. FAT32 gir deg minst problemer hvis du skal bruke disken over forskjellige OS. Lenke til kommentar
Rabbid Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 (endret) FAT32 har et begrensning paa 4GB i filstörrelse bare saa du vet det, glotón. Personlig ville jeg hatt disken formatert som ext3 og laget en bitteliten FAT32 der jeg la inn drivere for andre OS om jeg kom til aa trenge dem naar jeg skulle disken inn hos andre Har selv myBook (den gamle modellen), den har kjört paa _veldig_ tung load i snart 2 aar naa, har veltet litt og generelt "daarlig" behandlet og funker fortsatt fett ^^ Endret 27. oktober 2008 av Rabbid Lenke til kommentar
Kagee Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 Har 1 Maxtor OneTouch4 500GB med NTFS og en Elements WD 1TB med FAT32 som jeg bruker uten problemer. Lenke til kommentar
glotón Skrevet 27. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2008 Det var betryggende å høre Men er det slik å forstå at windows leser ext3 dårlig? Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 Windows leser ikke ext3 i det hele tatt... uten driver. Med en driver (som jeg ikke husker hvor man finner, men som du helt sikkert finner ved å google etter den), skal det funke helt fint. Lenke til kommentar
glotón Skrevet 27. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2008 Flott! Takk for hjelpen! Lenke til kommentar
indietrash Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 (endret) http://www.fs-driver.org/ Endret 27. oktober 2008 av indietrash Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå