Gå til innhold

Thomas's Treningsprogram - Ideér?

TheClown

Anbefalte innlegg

Jeg har vært veldig slapp de siste tre årene (mens jeg gikk på ungdomsskolen). Jeg sluttet på fotball i 8. klasse og etter det har jeg rørt meg lite. Trist men sant. Da jeg fylte 16 fant jeg ut at jeg skulle begynne å trene på Elixia, og siden midt i September i år har jeg trent 3 ganger i uka på Elixia i Hønefoss (Sentrum).

Jeg fikk et oppsett av den personlige treneren min, men har endrett den litt med hjelp og ideér fra trim.no & iform.no.

Slik ser oppsettet ut i dag:

Dag 1: Mandag

Rygg

- Hangups

- Hentel Roing

- Sittende Roing

- Rygg hev

- Ryggpress

Biceps

- Med Z-stang / maskin

- Hantel Curl (med manualer)

Dag 2: Onsdag

Bryst

- benkpress

- Skråbenk

- Fly

Triceps

- Franskpress

- Nedpress med kort stang

Dag 3: Fredag

Skuldre

- Skulderpress

- Sidehev

- Omvendt fly

- Nakke/skulderhev

Ben

- Knebøy

- Beinpress

- Lår Curl

Legger

- Tåhev

Men personlig syntes jeg at jeg trener for lite bryst i løpet av uka, så jeg har lyst til å gå over til å trene bryst to ganger. Ser dette opplegget brukbart ut? (Små endringer er laget for å få det til å funke og gå opp)

Dag 1: Mandag

Rygg

- Hangups

- Hentel Roing

- Sittende Roing

- Rygg hev

- Ryggpress

Biceps

- Med Z-stang / maskin

- Hantel Curl (med manualer)

Bryst

- benkpress

- Skråbenk

- Fly

Dag 2: Onsdag

Skuldre

- Skulderpress

- Sidehev

- Omvendt fly

- Nakke/skulderhev

Ben

- Knebøy

- Beinpress

- Lår Curl

Legger

- Tåhev

Dag 3: Fredag

Bryst

- benkpress

- Skråbenk

- Fly

Triceps

- Franskpress

- Nedpress med kort stang

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, har personlig trent litt vekter og min personlige erfaring er at man må tilpasse øvelsene i forhold til kroppen sin.

Vi har alle muskelgrupper som tåler forskjellig og man kan lett overtrene eller gi for lite trening til en muskelgruppe ved å fokusere for mye på en annen.

Hovedsakelig så trener man enten feil eller for mye når man blir fort "sliten" i for eksempel biceps (eller ikke sliten i det hele tatt), jeg hadde nettop dette problemet ved at jeg trente denne muskelen rett etter at jeg trente andre store muskelgrupper og dermed fikk ikke trent optimalt.

Det kan være lurt å rotere øvelsene litt, dvs omstokke litt på rekkefølgen man trener muskelgruppene , hvis man før trente Bryst, så biceps så kan man jo prøve å trene motsatt eller rett og slett isolere svake muskelgrupper til individuell daglig trening (skriveleif her, mener at man trener en muskelgruppe isolert sett en dag i steden for å ha det sammen med annet tungt treningsprogram).

I tilegg er det veldig lurt å legge inn variasjon, å ha tilgjengelig flere programmer og kunne for eksempel kjøre et kort program som fortsatt trener de gruppene du trener den dagen er jo smart , men også lurt å kombinere styrketrening med for eksempel svømming og litt Aerobic eller sykkling.

Jeg kombinerte 1 1/2 times styrketrening 3 dager i uken med 2 dagers kampsporttrening (kung-fu) noe som fungerte bra og man fikk trent både smidighet og styrke fint sånn sett.

Kan også anbefale svømming som en annen mulighet for variasjon.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...