Gå til innhold

Hvordan tror dere prisene utvikler seg framover?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du ber oss om å gjette.

Har du sett Oslo Børs i det siste? Som en Jojo!

Dette kan skje med prisene også.

Hardware blir uansett billigere over tid, så det er godt mulig at prisene holder seg på dette nivået eller litt dyrere over en lengre periode, dvs 6måneder til 12 måneder tror jeg.

Problemet er vel at vi enda ikke har sett de ordentlige "etterdønningene" som kommer og inntill da så er det lite vi kan gjøre annet enn å spekulere.

Lenke til kommentar
Men for å summere opp da, tror dere prisene vil bli dyrere eller billigere mot desember/januar, eller vil de holde seg på dette nivået?

Dollar-prisen på nåværende hardware vil falle, særlig når X58 kommer ut. Men dermed er ikke sagt at norske priser vil nødvendigvis bli billigere.

Som andre påpeker, ingen kan si noe sikkert om dette. Men vi har en sviktene NOK + en snikende ressesjon + fallende olje priser, og denne kombinasjonen kan bli virkelig skummelt. Hvis jeg skal spekulere litt, alt tyder at valutakurs vil falle ytterlige, til og med gå over 9 kroner for USD, etterhvert. Men det er en del usikkerhet i mine spekulasjoner også.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Jeg mener at du bør kjøpe nå, men jeg er ikke noe valutaspekulant og til og med de kan ikke si noe sikkert om dette.

EDIT:

Du kan eventuelt drøye den 3 uker til, da kan X58-lanseringen resultere i noen gode tilbud på CPU, HK og RAM. men resten vil ikke påvirkes noe særlige og du kan kjøpe nå. På annen side, noen har varer på lager som er kjøpt på lavere valutakurs og når de går tomt vil nye prisene gå opp. Så det blir en liten gambling også.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Så det er kanskje lurt å kjøpe med en gang, i tilfelle prisene vil stige ytterligere?

Som jeg har nevnt tidligere, primært kan det forventes at forholdet dollar/kroner vil ligge noenlunde stabilt på et nivå rundt 6,5 - 6,9 de neste månedene. Det er ingen underliggende faktorer som tyder på markante endringer noen av veiene, og skjer det er det mest sannsynlig at dollaren svekkes noe. Nå var nivået med en dollar verdt 5 kr unormalt, og de fleste analytikere mener at dollaren skal være verdt ca 6 kr på sikt (men da snakker vi midten av 2009). Sam_Oslo sine spekulasjoner om en dollar verdt 9 kr er etter min mening helt borti natta. Da skal det skje en så fundamental svekkelse i norsk økonomi, noe som er særdeles lite sannsynlig. Norsk økonomi er generelt sterkere enn de fleste andre lands økonomi grunnet stor offentlig sektor og stort overskudd i fordringene med utlandet. Så får vi en 0,5 - 1 % resesjon over 2 - 3 kvartaler i verdensøkonomien, vil trolig effekten i Norge bli halvert, og med fornuftig motkonjunkturpolitikk tatt helt bort. Mest sannsynlig vil det styrke krona betydelig. Men kortsiktige svingninger kan fremdeles bli store.

Malvado peker på at vi ikke har sett de verste etterdønningene ennå, f.eks i form av arbeidsledighet og konkurser. Det er korrekt, men samtidig har de finansielle markedene i stor grad priset inn de verst tenkelige utfallene. Finansielle markeder sin prising bygger i stor grad på forventinger om det som er forventet realitet om 6 mnd til noen år. I tillegg så overdriver de både pessimisme og optimisme. Så forventer markedet 1 % resesjon (relativt stor resesjon) i 2 kvartal 2008, så prises det inn i valuta og aksjekurser i løpet av 1 min. Det er også noen andre faktorer som drar i tillegg.

Jeg tror heller ikke X58 og i7 på kort sikt vil påvirke prisene i særlig grad, dvs første 2 - 4 mnd. Det har noe med hvor vi ser prisingen av i7 pr dato og hva vi vet om prisingen av nye high-end hovedkort. Men det som kan ha betydning er om både produsent og butikk velger å redusere bruttofortjenesten for å opprettholde volum.

Summa summarum ser jeg liten sannsynlighet for betydelig prisnedgang (mer enn 10 %) de neste 3 - 4 mnd. Rask kontroll av noen priser ser det ut til at pr dato er ca 15 - 20 % av en dollaroppgang på ca 25 - 30 % er tatt ut i høyere priser. Jeg tror nemlig at norske importører ikke ga ut hele bunnnoteringen i dollar til oss.

Lenke til kommentar

Mine spekulasjoner, for 9 kroners USD, er basert på denne kurven:

Series: DEXNOUS, Norway / U.S. Foreign Exchange Rate

De grå søylene representerer resessjon. Jeg kan se klar trendens på denne kurven, det ligner fært på den resesjonen som oppsto i begynnelsen av 1980-årene (bare virker til å være mye kraftigere). Men ingen kan være sikker på slike saker, og jeg kan i likhet med Bolson ta feil.

Jeg mener at han bør kjøpe alt nå, bortsett fra CPU, HK og RAM. Han kan drøye disse 3 uker, fordi da kan X58-lanseringer gi noen gode tilbud på disse. Han bør følge med og slå til på tilbudene på disse.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Mine spekulasjoner, for 9 kroners USD, er basert på denne kurven:

Series: DEXNOUS, Norway / U.S. Foreign Exchange Rate

De grå søylene representerer resessjon. Jeg kan se klar trendens på denne kurven, det ligner fært på den resesjonen som oppsto i begynnelsen av 1980-årene (bare virker til å være mye kraftigere). Men ingen kan være sikker på slike saker, og jeg kan i likhet med Bolson ta feil.

Sjelden jeg har ledd så mye som av denne. Det eneste den kurvene forteller er at det at det er resesjon i USA ikke forteller noe som helst om forholdet mellom kroner og dollar. Videre er resesjon definert som minst 2 kvartaler med negativ vekst i BNP. Økonomiske kriser kan vare mye lengre enn selve resesjonsperioden.

Resesjonen i 74, i 91 og i 2002 hadde ikke samme etterfølgende valutaforløp. Slik sett er selve kurva verdiløs, uten at man går inn å ser på de bakenforliggende forhold, som oljepris, rentemargin, forskjell i vekstrate, overskudd/underskudd på handelsbalanse med mer. Hvorfor var dollarkursen ekstremt lav i 81, hvorfor var den så høy før dot.com krisen kom.

Lenke til kommentar
Malvado peker på at vi ikke har sett de verste etterdønningene ennå, f.eks i form av arbeidsledighet og konkurser. Det er korrekt, men samtidig har de finansielle markedene i stor grad priset inn de verst tenkelige utfallene. Finansielle markeder sin prising bygger i stor grad på forventinger om det som er forventet realitet om 6 mnd til noen år. I tillegg så overdriver de både pessimisme og optimisme. Så forventer markedet 1 % resesjon (relativt stor resesjon) i 2 kvartal 2008, så prises det inn i valuta og aksjekurser i løpet av 1 min. Det er også noen andre faktorer som drar i tillegg.

Dette blir på grensen til off-topic, men jeg må gripe inn her!

Dere snakker om at vi "ikke har sett det verste". Dette blir et helt galt fokus! Faktum er at vi igrunnen ikke har sett noenting av krisen enda. Her må folk holde tungen rett i munnen!

Aksjemarkedet priser fremtiden, glem aldri det! Selv om firma enda går bra, og mange vil legge frem gode resultater i disse tidene, så spiller ikke det noen rolle. Det er dette amatørene glemmer. Nå er jeg (og de aller fleste) amatør selv på aksjemarkedet, så det rette ordet er nok "de nærsynte". Mitt poeng med denne posten er å si at vi knapt har sett noe til krisen enda! Det er denne som kommer til realøkonomien nå til neste år. Så vil den nok vare i flere år.

Dette er det skumle folkens! Vi hører om eksplosjon i konkurser NÅ. Altså når vi knapt merker noe til krisen. Dette varsler jo om meget stygge tider. De fleste firma vil ikke tåle så mye nedgang i etterspørsel. De som har gått under nå, har jo ikke tålt noe overhode. Selv store firma vil gå overende i denne krisen, som ingen vet omfanget av. Men spør du meg altså, så tror jeg spesielt SonyEricsson er et selskap som kan gå dukken.

Men jeg har ikke så mye å bidra, når det gjelder hvordan pris på data blir. Uansett håper jeg denne posten av meg er til nytte for folk her. Det er desverre en del folk som ikke har peiling overhode hva som er status til krisen. Folk tror vi er midt i den nå. Dette er RAVGALT! Vi er bare i begynnelsen, og kjenner den knapt på kroppen enda. Det er det kommende året vi vl merke den.

Så husk å spare penger folkens! Mange vil miste jobben sin det neste året(årene). Boligprisen, som igjen rammes etter realøkonomien, vil stupe. Blir off topic dette, men finn altså ikke på å kjøpe boliger. På den andre siden så får jo ikke folk lån nå uansett. (Noe som i seg selv vil føre til boligkrakk).

Lenke til kommentar

@Lanksy:

Du har helt rett i at vi er i begynnelsen av "krisen", i alle fall den realøkonomiske delen. Dvs den som påvirker arbeidplasser, mulige konkurser etc. Men la oss også ha litt is i magen, faktisk prøve å forstå mekanismer.

Har akkurat i kveld hørt på en innleding fra en banksjef vedrørende krisen. Han anslo at arbeidsledigheten kom til å bli 5 - 6 %. For en som virkelig var mitt i krisen 88 - 94, med 8 - 10 % ledighet er faktisk ikke så ille. Heller ikke når vi sammenligner med de fleste andre land, som har dette som normal ledighet (ja faktisk mer). Det er heller ikke så stor fare for at en del tunge selskaper går konkurs, fordi det er ikke er et alternativ at dette skjer. Sony Ericsson er nok ikke så utsatt, de virkelig utsatte er Ford og GM. GM sine obligasjonslån regnes i dag som Junk Bonds, dvs de selges for 25 til 50 % av pålydende. Sony Ericsson har faktisk akseptabel kredittverdighet.

Ellers så vet vi mye mer om omfanget av krisen enn mange tror, selv om det fremdeles er mange usikre faktorer. Vi vet mye om årsaksforhold, selv om det er uenighet om hva som er viktigst. Vi vet en god del om hva som er nøkkelproblemer og også en langt mer enn de fleste tror om hva som er virksom medisin.

Det er eller særdeles viktig å være klar over den psykologiske siden av verdisetting (f.eks på børsen). Når børsen stiger, medfører psykologiske effekter at "negativ" info blir undertrykket og vi får en overprising. Motsatt når verdien faller. Undersøkelser fra tidligere kriser og bobler viser at dette kan overprise/underpris markeder med 30 - 40 % i forhold til hva en så objektiv som mulig vurdering tilsier. Og selv om aksjemarkedet priser fremtiden, er faktisk dette det mest nærsynte markedet av alle. Faktisk er prisingshorisonten her normalt 6 - 12 mnd, dvs alt som skjer etter 12 mnd er nesten uinteressant.

Boligprisen vil nok gå ned, men faktisk har ikke boligprisen i USA falt mer en 16 % (selv om boligkrisen der begynte for over et år siden). Alvorlig nok, men igjen, det er nødvendig med litt perspektiver, f.eks at boligen min 1.1.2008 var verdt 2,3 ganger det jeg betalte i 1994. I perioden 88 - 94 falt boligverdier i Norge med ca 30 %. Vi overlevde det.

Ellers må vi til en stor grad takke oss selv, de siste 5 årene har Norges befolkning tatt ut ca 10 % høyere velstandsvekst pr år gjennom opplåning enn det vi reelt sett har fått i lønnsøkning og skapt i økt verdiskapning.

Poenget mitt er ikke å bagatelliser "krisen", ikke kunne innrømme at noen kommer til å få det tøft, men få fram at dette er ikke noe helt nytt. Dette har skjedd før og kommer til å skje igjen. Og det verste vi faktisk kan gjøre er å tro på næringslivsavisenes dommedagsoverskrifter og kutte forbruk vi også har råd til. Gjør vi det, da risikerer vi faktisk "dommedag". Nei kutt ned til et forbruk litt under din disponible inntekt (inklusive nedbetaling av gjeld) og spar ca 2 - 5 %. Det er omtrent den spareraten som er samfunnsøkonomisk forsvarlig. Har du fremdeles råd til nytt hus (egenkapital nok), ny bil, ny TV, ny PC, reise til syden, så for guds skyld, gjør det. De fleste av oss (faktisk ikke undertegnede) gikk i fella med å tro på veksten til himmels, og å lånefinansiere den. Og se hva resultatet ble. La oss ikke ende i den andre grøfta da også.

Og til selve tråden. Dollarkursen ser faktisk ut til å svekke seg. Er nå nede på 6,72.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Jeg liker denne økonomiske situasjonen litt jeg. Høy rente på konto er ikke å forakte, heller ikke de latterlig billige aksjene på børsen. Det er nå man bør vurdere å kjøpe litt aksjer. Selvfølgelig, er man en sann pessimist og tror hele verden seriøst går til hælvete bør man kanskje styre unna oslo børs, men de som fortsatt ser litt optimistisk på livet kan handle aksjer med god samvittighet. Mener ikke at folk bør vurdere å lånefinansiere akskjekjøp (ren idioti mener jeg), men de fleste har mulighet til å avse 10-50'000 et par års tid, og hvis man er heldig, råd til å kjøpe både ny pc, playstation og kanskje finansiere deler av ny bil.

Og ja, ser at både dollar, pund og euro har svekket seg noe. Og DowJones, Nasdaq og SP500 er kraftig opp ikveld. Høres fint ut for børsstart imorgen tidlig =)

Lenke til kommentar
Jeg liker denne økonomiske situasjonen litt jeg. Høy rente på konto er ikke å forakte...

Krisen er også god for meg. Jeg valgte jo å ikke kjøpe bolig, slik mange andre naive unge (ofte studenter) har gjort. Problemet er at mange ikke tenker selv, men sluker det "eksperter" og andre sier rått. "Å leie er å kaste penger ut av vinduet" (folk glemmer at å betale renter er det samme!), "boligprisen vil fortsette å stige til himmels"... Ingenting stiger opp i himmelen, å det burde folk klart å tenke seg fram til.

Det er bare tull å syns synd på unge, mange har vært dumme. Jeg har altså brukt min egen sunne fornuft, å sitter igjen godt stilt. Til info er jeg 21 år. Da jeg var 17-19år forstod jeg jo at vi omsider ville få boligkrakk eller regulering av prisene. Å man trengte ikke følge mye med for å forstå dette ville komme. Jeg prøver på ingen måte å fremstille meg selv som "smartass", det jeg sier er at selv tenåringer kunne tenkt seg fram til at boligprisene ikke gror i himmelen. Folk fulgte ikke med i timen. For det var åpenbart at renta kun kunne gå en vei, å det var opp. Den var veldig lav. Folk tok høyde for en høyere rente, men de burde kunne tenkt seg fram til at renta kunne nå 10%.

En del studenter og unge har altså tatt opp avdragsfrie lån mm. Dette var dumhet. Problemet er at folk kan ha en tendens til å bli naive. De lever over evne, tror på evig rikdom osv. Det å være myndig innebærer ansvar. Det er for dårlig at mennesker går å tenker "de unge er dumme". Som "stakkars de unge som kjøpte for 1 1/2 år siden". De straffes nå for sin dumme naivitet. Det er mange fornuftige unge folk. Men sympatien for de korttenkte og naive fremmer jo "stereotypene" om unge folk ytterligere.

Et av mine poeng er at ingenting er selvsagt, alt er relativt. Selv eldre folk har røket grovt på mange av deres syn. Slik som det synet at "det er bedre å kjøpe enn å leie". Det er ikke selvsagt! Man må sette opp regnestykker, fundere for og imot, bruke hodet! En annen er: "å leie er å kaste penger ut av vinduet. Det de glemmer er at renter på boliglån også er "penger ut av vinduet". Jeg kan huske for 2-3år siden ca, hvor mennesker jeg anser som kloke anbefalte å kjøpe. Jeg stod imot og brukte mitt eget hode. Å er jo absolutt ingen tvil om at folk som gjorde det samme, kan smile bredt nå. Men det er klart at om man er korttenkt, så var det nok lett å gå i fella.

Vanlige folk kunne ikke spådd finanskrisen vi befinner oss i. Men man kunne enkelt forutsett korreksjon og god mulighet mot krakk i boligmarkedet.

...heller ikke de latterlig billige aksjene på børsen. Det er nå man bør vurdere å kjøpe litt aksjer.

Her må du passe deg! Aksjemarkedet handler om fremtiden! Hvis du ser situasjonen I DAG, så er mange aksjer latterlige bilige. Men er de det om et halvt år eller et år til? Det er dette de flinkeste vet noe om, og posisjonerer seg etter. Jeg tror slettes ikke prisene sånn sett er så gale. Men jeg understreker TROR.

Aksjemeglerne kalte aksjene "latterlig billige" da børsen sank til 400. Så sank den til 350, da var de "møkkabillige". Så gikk den til 300, hvor meglerne var sprelske som pokker. Så 250, så nærmere 200. Nå en rekyl opp til rett under 225. Hva er aksjene nå? "Driiiit, driiiiiit, møkka, latterlig, jævlig, sykelig... billig"? Jeg håper du forstår poenget!

Meglerne er de farligste av alle yrkesutdøvere. De som har fulgt deres råd, sitter med enorme tap nå. De anbefalte Yara som bare det, da den var over 400. Da den var i 400, så hadde den sterkt kjøp med kursmål 600. Nå står den i 120kr! De som fulgte meglernes råd, har altså tapt 330 prosent!!! Å Yara er langt ifra "verstingen". Men Yara var for noen måneder siden, ansett som det mest solide selskapet ved siden av StatoilHydro.

Nå blir dette langt off-topic! Men vær uhyre forsiktig med ordbruken og tankene dine om aksjemarkedet. Det er kun synsing å si vi har truffet bunnen i aksjemarkedet. Selv tviler jeg sterkt på det. Pluss at nå må man ha lang sikt om man går inn. Å det verste av alt er konkursfaren, den må man ha i bakhodet! Aksjetips nummer 1, er å ikke høre på meglerne. En del framtredende meglere er faktisk hårreisende dårlige. (De er ekstremt mediekåte, inkompetente og korttenkte.) Det sier seg igrunnen selv! Hadde meglerne som var i media hyppig truffet godt, så hadde "alle" vært rike på børs. Men "alle" er de som får dårligst avkastning i oppganstider, og svir mest nå i disse tider.

Tips nummer to er at bunnen som regel er i sikte når "den siste optimist er blitt pessimist". Problemet nå, er at det faktisk er mange optimister enda på børs. Alt fra folk som tror vi om kun måneder er tilbake med en hovedindeks på 400, til de som nå mener vi sakte men sikkert vil gå opp igjen nå. De førstnevnte har ikke peiling, unnskyld at jeg sier det, men det er sant! De forstår ingenting! De sistnevnte kan derimot ha rett. Det som ligger i "den siste optimist har blitt pessimist", er at det da ikke finnes selgere. Folk har blitt tvangssolgt, solgt seg ut og ønsker rett og slett ikke å være på børsen. Da kan det igrunnen kun gå opp.

Men bunnen er her når vi amatører ikke har noe håp, er så deprimerte at vi gir blanke i alt som heter børs. Det er da de kaldeste, mest tålmodige og flinke kjøper.

Lenke til kommentar

Aksjene på børs har kanskje ikke nåd bunnen riktig ennå, men jeg kjøpte nå litt aksjer allikevel jeg. Snakket overhodet ikke med megler, kjøpte noen poster i Subsea7 på kurs 37,50. De har ligget stabilt på litt over 40 siden den gang. Så mine er OPP!!! hihi

Eneste jeg må prøve å huske nå er å selge meg ut før år 2013-2014 er ferdig. Følger vi Oslo børs sin historie, pleier den å få seg en knekk sånn ca hvert 5.år.

Fasinerende hvilken retning denne posten egentlig tok. Startet med et enkelt spørsmål om det lønner seg å kjøpe pc-deler nå eller litt seinere.. Eneste man kan si sikkert om pc-kjøp, er at verdien av den synker betraktelig i det øyeblikk pakken forlater Postkontoret. Så økonomisk sett er vel det en dårlig investering uansett.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

nå har jeg ikke lest alt men prisen på pc komponenter går alltid opp nå før jul. og i tilegg som sagt, den norske krona sliter :( dyre komponenter noen måneder framover er jeg redd for ja.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...