Gå til innhold

Hvordan tror dere prisene utvikler seg framover?

Anbefalte innlegg

..som topic sier.

Synes prisene på datautstyr/komponenter har steget en del de siste 2 månedene. Tror dere de kommer til å stige ytterlige pga svekkingen av kronen og finanskrisen generelt? Eller vil de synke mot jul?

Jeg skal kjøpe meg et system bygget rundt e8400, så lurer på når jeg burde kjøpe.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, alle nye datakomponenter har gått opp sinnssykt. Prisendringer skjer mye fortere i denne bransjen pga. den raske flyt av varer og "etailin", men denne prisstigningen kommer til å påvirke alle importerte varer (så å si alt) snart.

Det er ikke lett å spå hvordan NOK vil utvikle seg, men hvis denne trenden forsetter, da vil det påvirke på hele levestandarden i Norge, ikke bare datautstyr.

Jeg er ikke noe valutaspekulant, men siden finans og markeds krisen har hovedsaklig vært i USA, da alt fornuft tilsier at NOK skulle styrke seg i forhold til dollar. Det virker at både NOK og flere andre europiske valuta har blitt kunstig styrt av mektige krefter. Vi får se hvor lenge de klarer å spekulere med valuta.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Grunnen til at kronen er så lav nå vil jeg tro er fordi de fleste store utenlandske aksjeeierne i norske firmaer har solgt mange av sine norske aksjer pga. at Oslo børs farer som en jo-jo for tiden.

Men hva tror dere? Jeg har planlagt å kjøpe ny pc i juletider/januar. Er det mest lurt å kjøpe nå istedet, eller er det mulig å vente på ett prisfall?

Lenke til kommentar

Vel, er ikke bare dollaren kronen har blitt svekket mot, Euroen har jo passert 9 nå. Kronen har blitt veldig svekket mot de fleste kurser den siste måneden - og det er dårlig for importnæringen, men desto bedre for eksporten. For min del eksportere jeg lite, så en lav kronekurs er ikke å foretrekke:P

For min del, så har jeg planer om å kjøpe e8400 og Radeon 4850 med tilhørene RAM og hovedkort. Så jeg sitter litt på skapet å avventer prisene da studielånet ikke er så mye å leve av.

Endret av lagwagon2
Lenke til kommentar

Kronen har svekket seg takket være dum sentralbank som satte ned styringsrenten. Det svekker omdømmet til den norske økonomien og troen på norsk valuta/finans. Høy rente=høy kronekurs

I tillegg har norske stat gått inn og garantert for 300-400mrd kr for å hjelpe bankene med likviditet. Nordisk banksystem/pengemarkedsrente baserer sine lån på USD ($), der bankene låner penger (USD) av hverandre til enhver tid. Store deler av verdens banker baserer seg på dollar faktisk. Dette medfører stor interesse og etterspørsel av dollar, og siden tilbud/etterspørsel styrer kursen, øker prisen på dollar.

Ihvertfall enkelt forklart, sånn jeg har skjønt deler av dette merkelige systemet.

Lenke til kommentar

@newman211:

Her var det nok en del feil. Rentenedsettelsen hadde nok en "liten" betydning (og da mener jeg liten som mikroskopisk), blant annet satte Fed og flere andre banker ned renta med 0,5 % noen uker før uten at det påvirket kronekursen særlig positivt. Når det gjelder rente, er det rentemarginen mellom Fed, EU og Norge som er viktig, ikke selve renta. Hovedfaktorene for dagens lave kronekurs er;

1. Frykt og psykologi (investorer rømmer de små valutamarkedene ved usikkerhet)

2. Oljepris (lav oljepris svekker kronen)

3. Lite kronemarked (små kjøp/salg påvirker kursen mye)

4. Norges Banks valutakjøp knyttet til Oljefondet.

Akkurat nå veier frykt og psykologi mest, normalt er oljepris svært sentral.

Krisepakken har ingen direkte virkning på kronekursen, og om den hadde vill det mest trolig vært styrking.

Du har ellers rett i at det europeiske internbankmarkedet er primært i dollar. Men nå har faktisk dette knapt fungert siste 4 - 5 ukene, så dette er heller ikke hele årsaken. Faktisk er mye av dette markedet direkte mot Norges Bank for tiden, og i kroner.

Når det gjelder prisutvikling framover på IT-varer, tror jeg prisene vil stige fremdeles. Delvis fordi det tar noe tid før butikkene tar ut valutaeffekten, og delvis fordi dollaren vil være sterk så lenge usikkerheten preger finansmarkedene.

Nå vil ikke all valutaendring tas ut i prisene, delvis grunnet konkurranse men også fordi en viss prisjustering må forventes fra produsentene.

Til trådstarter, sjekk ut hvilke priser du får ditt oppsett for i dag. Er dette under 10 % høyere enn i juli/august tror jeg ikke du vil få noe billigere på en 3 - 6 mnd tid. Men her er det så mange variable at man kan ta feil.

Lenke til kommentar

Takk for et bra svar Bolson! Jeg synes egentlig det er litt spennende å følge med alt som skjer i finansverdenen akkurat nå, fint at det kommer noen å oppklarer litt:)

F.eks lå E8400 på rundt 1190 for en 1-2 måneder siden, nå er det oppe i 1400.

Litt off topic, men er du (samfunns)økonom/studerer (samfunns)økonomi?

Endret av lagwagon2
Lenke til kommentar
Takk for et bra svar Bolson! Jeg synes egentlig det er litt spennende å følge med alt som skjer i finansverdenen akkurat nå, fint at det kommer noen å oppklarer litt:)

Ser du på signaturen er jeg litt for gammel til å studere (selv om jeg oppdaterer meg med jevne mellomrom). Ja, jeg har økonomisk utdannelse og har arbeidet med mye økonomi/finans i over 20 år.

@Don Juan: Du har helt rett, men det er begrensinger på hvor langt de kan skru prisene ned. Har butikken f.eks en bruttofortjeneste (salgsinntekter - varekost) på 15 - 20 %, kan den nok redusere prisen med en 5 - 10 %, men sjelden noe særlig mer. Kostnader til lager, lønn, administrasjon må jo også dekkes. Bruttofortjenesten i denne bransjen ligger på 12 - 13 %, mange ligger lavere. F.eks ville Komplett dersom de reduserte prisene med 10 % i snitt får et estimert underskudd på mellom 300 - 350 mill kr.

Men en del av produsentene, som Intel, har langt bedre marginer (særdeles mye bedre, Intel sin er ca 60 %). I tillegg har de store kostnader som er salgs/produksjonsuavhengige. F.eks utvikling, kostnader til bygg, markedsføring etc. (ikke helt uavhengige). For de er det et reelt regnestykke om å redusere prisen når markedene faller. Så det vil ikke forundre meg om vi får prisjusteringer hos produsentene, aksjemarkedet har i alle fall priset inn både volumnedgang og prisreduksjon så langt jeg kan se.

Lenke til kommentar
Men kunne kanskje vært greit å vente til Core i7 kommer i slutten av november.

Hvor stort vil prisfallet være på Core 2 prosessorene være? Skjønner at det ikke finnes noen fasit på det, men snakker vi om 10%, 30% eller nærmere 50%? Jeg har planer om å kjøpe en E8400, men lurer på å vente til i7 kommer, hvis det har mye betydning for prisen

Lenke til kommentar
Men kunne kanskje vært greit å vente til Core i7 kommer i slutten av november.

Hvor stort vil prisfallet være på Core 2 prosessorene være? Skjønner at det ikke finnes noen fasit på det, men snakker vi om 10%, 30% eller nærmere 50%? Jeg har planer om å kjøpe en E8400, men lurer på å vente til i7 kommer, hvis det har mye betydning for prisen

Med de priser som ligger inne på core i7 pr dato, tror jeg ikke man kan forvente særlig prisfall på E8400. Rimeligste vil ligge på 2 600 - 3 000 kr, altså noen hundringser over Q9450 med samme klokkehastighet. Når vi da vet at hovedkort og minne vil være betydelig dyrere for i7 i den første fasen (merkost fort 1 000 - 1 500 kr). Så det er langt fra sikkert at prisen dropper pga i7.

Lenke til kommentar

Ser du på signaturen er jeg litt for gammel til å studere (selv om jeg oppdaterer meg med jevne mellomrom). Ja, jeg har økonomisk utdannelse og har arbeidet med mye økonomi/finans i over 20 år.

@Don Juan: Du har helt rett, men det er begrensinger på hvor langt de kan skru prisene ned. Har butikken f.eks en bruttofortjeneste (salgsinntekter - varekost) på 15 - 20 %, kan den nok redusere prisen med en 5 - 10 %, men sjelden noe særlig mer. Kostnader til lager, lønn, administrasjon må jo også dekkes. Bruttofortjenesten i denne bransjen ligger på 12 - 13 %, mange ligger lavere. F.eks ville Komplett dersom de reduserte prisene med 10 % i snitt får et estimert underskudd på mellom 300 - 350 mill kr.

Men en del av produsentene, som Intel, har langt bedre marginer (særdeles mye bedre, Intel sin er ca 60 %). I tillegg har de store kostnader som er salgs/produksjonsuavhengige. F.eks utvikling, kostnader til bygg, markedsføring etc. (ikke helt uavhengige). For de er det et reelt regnestykke om å redusere prisen når markedene faller. Så det vil ikke forundre meg om vi får prisjusteringer hos produsentene, aksjemarkedet har i alle fall priset inn både volumnedgang og prisreduksjon så langt jeg kan se.

Av ren nysjerrighet; hvor har du tallene fra?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...