Gå til innhold

ta opp lån etter å betalt siste inkasso regning

trespiser

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har i dag en betalingsanmerkning på en inkassosak som jeg skal betale neste lønning. Jeg lurer på om jeg kan ta opp et lån etter å betalt for da blir vel anmerkningen slettet så jeg kan ta opp lån? skal ta opp huslån og et lite forbrukslån.

Noen som vet noe om dette?

Endret av trespiser
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke noe fasit på dette.. Ting som avgjør - Lønn, hvor lenge du har hatt fast jobb, om du betaler alle andre regninger osv.... har hørt fra andre at man må ha gått en stund uten noen betalingsanmerking før man får lån igjen.-..

Litt spesielt akuratt i disse "økonomi krise" tider...

Lykke til , er bare å høre med banken(e).

Endret av krize
Lenke til kommentar
Det er ikke noe fasit på dette.. Ting som avgjør - Lønn, hvor lenge du har hatt fast jobb, om du betaler alle andre regninger osv.... har hørt fra andre at man må ha gått en stund uten noen betalingsanmerking før man får lån igjen.-..

Litt spesielt akuratt i disse "økonomi krise" tider...

Lykke til , er bare å høre med banken(e).

jeg har vel delvis fast jobb.. ganske god inntekt til ufaglært jobb. er ikke redd for å miste jobben i det hele tatt da jeg ser på meg selv som en viktig brikke for at bedriften skal gå rundt. men man vet aldri men jeg mener det høye odds for at det ikke skjer noe

lettere å få mastercard foresten?

jeg har jo ingen utgifter i det hele tatt. kun internett, telefon og ca 50% av det jeg spiser så jeg har det bra sånn.

Lenke til kommentar

Såfremt du har betalingsanmerkninger skal du se lenge etter noe som helst av kreditt.

http://www.lindorff.com/no/mainpage/debtor/payment_mark/

Betalingsanmerkning - hva betyr det for deg ?

En betalingsanmerkning betyr at en person er registrert som dårlig betaler i kredittopplysningsdatabasene. I utgangspunktet vil man være registrert i fire år, men det er ikke slik som mange tror at dette vil endre seg med økonomisk status. Betalingshistorikken vil følge deg selv om du skulle ha fått bedre økonomi som følge av ny jobb osv. Med andre ord kan en betalingsanmerkning få stor innvirkning på ditt daglige liv.

Endret av Loko
Lenke til kommentar
Såfremt du har betalingsanmerkninger skal du se lenge etter noe som helst av kreditt.

http://www.lindorff.com/no/mainpage/debtor/payment_mark/

Betalingsanmerkning - hva betyr det for deg ?

En betalingsanmerkning betyr at en person er registrert som dårlig betaler i kredittopplysningsdatabasene. I utgangspunktet vil man være registrert i fire år, men det er ikke slik som mange tror at dette vil endre seg med økonomisk status. Betalingshistorikken vil følge deg selv om du skulle ha fått bedre økonomi som følge av ny jobb osv. Med andre ord kan en betalingsanmerkning få stor innvirkning på ditt daglige liv.

ja, men når betalingsanmerkningen min er slettet etter å ha betalt så har det vel ingenting å si om jeg har hadt det så lenge jeg ikke har betalingsanmerkning. Jeg spurte et inkasso selskap om betalingsanmerkningen blir slettet etter å ha betalt og saken er avsluttet med fullt oppgjør og få dager etterpå så skal den være fjernet fordi det tar litt tid å endre registeret. Så jeg veit ikke hva jeg skal tro eller stole på.

Lenke til kommentar
Når du først har fått en anmerkning så står jo den i fire år. Blir ikke slettet av at du gjør opp for deg. Det er slik jeg leser linken ovnefor.

kan du være så snill å klippe ut og lime inn det på et innlegg eller sende meg en PM med den teksten der det står?

Edit: Jeg tolker det sånn at dersom man ikke gjør opp for seg så blir den slettet etter 4 år uansett. Står ingenting om hva som skjer når man har gjort opp for seg. Eller kansje det står et annet sted?

Endret av trespiser
Lenke til kommentar

Hvis du scroller litt opp så står det jo der, men jeg kan jo alltids kopiere det inn her på nytt.

"En betalingsanmerkning betyr at en person er registrert som dårlig betaler i kredittopplysningsdatabasene. I utgangspunktet vil man være registrert i fire år, men det er ikke slik som mange tror at dette vil endre seg med økonomisk status. Betalingshistorikken vil følge deg selv om du skulle ha fått bedre økonomi som følge av ny jobb osv. Med andre ord kan en betalingsanmerkning få stor innvirkning på ditt daglige liv."

Du faller jo ikke ut av bøteregisteret selv om du betaler boten heller. Funker på samme måte.

Endret av josteinsen
Lenke til kommentar
Nei. En betalingsannmerkning er i utgangspunktet gyldig i fire år. Dersom du etter fire år ikke har gjort opp for deg må kreditor sørge for å få den fornyet. Ellers er det en mulighet for at den faller bort(tvilsomt).

Etter at gjelden er betalt skal annmerkningen slettes. Litt kilde.

hva er vitsen med å slette anmerkningen da? syns dette er veldig ulogisk. har jeg litt større sjansje for å få lån eller opprette abbonementer da?

Edit: Uansett kommer jeg tilbake å forteller om jeg har fått lån etter å ha betalt og fått fjernet anmerkningen min.

Endret av trespiser
Lenke til kommentar

Logikken ligger i at man ikke skal slite resten av livet pga en feil som ble gjort eller at man har vært uheldig.

Hadde det ikke vært utrolig kjipt for deg nå å aldri fått lån pga en anmerkning?

Anmerkninger blir registrert for å forhindre deg i å ta opp nye lån og mer gjeld til du er ferdig med å betale det du allerede skylder. Når det er ferdig så er det opp til deg om du vil søke om lån. Og om du så gjør så skal du havne under de samme vilkårene som alle andre.

Lenke til kommentar

(Dessverre, etter min mening,) får man slettet slike anmerkninger etter at man har gjort opp for seg. Jeg skriver dessverre i parantes fordi det er mange som spekulerer i dette (jeg skriver dog ikke alle).

Som en sidenotis vil jeg bare si at slik spekulasjon fører til høyere kostnader for selskapene, som igjen blir dyttet over på de som betaler regningene sine i tide osv. Det fører også til at flere og flere benytter seg av kredittgodkjennelse og andre instrumenter for å vurdere kredittverdigheten til vedkommende.

Lenke til kommentar
(Dessverre, etter min mening,) får man slettet slike anmerkninger etter at man har gjort opp for seg. Jeg skriver dessverre i parantes fordi det er mange som spekulerer i dette (jeg skriver dog ikke alle).

Som en sidenotis vil jeg bare si at slik spekulasjon fører til høyere kostnader for selskapene, som igjen blir dyttet over på de som betaler regningene sine i tide osv. Det fører også til at flere og flere benytter seg av kredittgodkjennelse og andre instrumenter for å vurdere kredittverdigheten til vedkommende.

Jeg kan fortelle deg at grunnen til at jeg fikk inkasso saken var at jeg gjikk på sosialen. jeg så det på som meget vanskelig å komme ut i jobb da jeg hadde slitte klær, langt hår, langt skjegg osv. Jeg var syk og jeg satt inne hele tida (ingen venner). Var ute bare for å søke om penger på sosialen og for å handle mat. Måtte anstrenge meg for å gå ut. Men ingen hjelp var det å få.

Helt til den dagen jeg fikk en svart jobb som jeg tjente 10.000kr på 1 uke. Da kunne jeg kjøpe meg klær, gå til frisøren og stelle meg, flyttet og jeg hadde penger til normalt forbruk i 1 mnd + reiseutgifter som man må regne med hvis man er avhengig av bil/kollektiv. På den mnd fikk jeg jobb men tjente dårlig. Jeg fikk ny jobb og nå tjener jeg såpass at jeg har betalt nesten hele gjelda mi uten problemer og har fortsatt mer enn nok til mitt daglige forbruk og behov. Ingen som VIL ha inkasso / gjeld. Har man ikke penger/inntekt så får man ikke betalt noe heller. Det er to grunner til at man har inkasso og det er fordi man er syk eller fordi man ikke har inntekt / penger.

Vet ikke om du har vært i samme situasjon som meg men du bør prøve det så kan du se hvor lenge du holder ut.

Lenke til kommentar

Eg tror nok ikke KVTL sitt innlegg var ment direkte mot deg, men heller generelt. Tror eg.

Uansett. Det finnes faktisk ganske mange i dette landet som får inkasso og anmerkninger ikke fordi de ikke kan betale regningene sine, men fordi di spekulerer i å utsette det, gidder ikke å betale de eller klarer ikke å holde oversikten. I tillegg til de som faktisk har reelle problemer pga inntekt eller andre forhold som tilsier det.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Du har ingen grunn til å ikke få lån når anmerkning er slettet. Inkasobyrået sender mail til kredittopplysningsbyråene om at saken er oppgjort og at anmerkningen skal slettes. Dette tar maks et par dager fra de har sendt mail. Skaen slettes helt, og blir ikke stående i 4 år, det er kun hvis saken ikke er oppgjort. Så du kan faktisk ringe kredittopplysningsbyråene selv å sjekke om de er slettet og dermed gå i banken :-)

Litt info:

http://www.db24.no/DB/Nyheter/?module=Arti...licShow;ID=2276

Lenke til kommentar
Du har ingen grunn til å ikke få lån når anmerkning er slettet. Inkasobyrået sender mail til kredittopplysningsbyråene om at saken er oppgjort og at anmerkningen skal slettes. Dette tar maks et par dager fra de har sendt mail. Skaen slettes helt, og blir ikke stående i 4 år, det er kun hvis saken ikke er oppgjort. Så du kan faktisk ringe kredittopplysningsbyråene selv å sjekke om de er slettet og dermed gå i banken :-)

Litt info:

http://www.db24.no/DB/Nyheter/?module=Arti...licShow;ID=2276

jeg har søkt om lån via nettet men jeg har fått avslag. kan det være større mulighet for å få lån hvis jeg går til banken og viser hvordan økonomien min er og at jeg tjner penger osv?

edit: jeg snakket med en fra lindorff og h*n sa at det var mulig å få lån selv man har betalingsanmerkning eller ikke :S kansje i teorien men ikke i praksis i hvertfall :p

Endret av trespiser
Lenke til kommentar
Nå er det faktisk en finanskrise på gang og bankene har strammet opp utlånsviljen. Dette har berørt ganske mange, og ikke bare deg, uavhengig av tidl. betalingsanmerkninger.

Finanskrise betyr lavere priser etterhvert så da trenger jeg ikke å låne fult så mye så da går det opp i opp ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...