Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Endre utleie avtale. Når kan det gjøres

MirusMentis

Anbefalte innlegg

Leier ut en sokkeleilighet i kjelleren min.

Til nå har leietagere hatt strøm og fyring inkludert, dette har vist seg å være dårlig buttikk for meg, og jeg er nå i ferd med å etablere nytt sikringsskap med bimåler for leiligheten. Planen er da å endre leieavtale slik at dette kommer i tilegg til leien. Har jeg lov til å endre avtalen når som helst? Leien skal justeres etter konsumprisindeksen nå, og ny avtale vil i den forbindelse bli overlevert leietager. Kan jeg ta med endringen i vilkår for strøm/oppvarming samtidig?

En annen ting. Leieavtalen jeg har brukt har følgende tekst under punktet for leieregulering:

5. Leieregulering

[_]Husleien kan reguleres 1 gang i året, i takt med konsumprisindeksen. Første gang ett år (-1-) etter avtaleinngåelsen, og den nye leiesummen gjelder da fra første innbetaling etter denne datoen.

Leiejusteringen tar utgangspunkt i indeksen for den første hele måneden, da leieforholdet begynte.

Leietager har krav på minimum en (-1-) måneds varsel før leieøkning.

[X] For løpende kontrakter, og kontrakter med leietid over 3 år: Hvert tredje år reguleres husleien i forhold til gjengs leie. Første regulering inntrer 01.01.2011 , men ikke før ett år etter siste konsumprisindeksregulering.

(01.01.20011 er 3 år etter avtale inngåelse)

Da jeg først skrev under på denne krysset jeg kun av for det nederste punktet, betyr dette at jeg har sagt fra meg retten til å justere årlig etter konsumprisindeks? (Husleieloven sier at begge parter har rett til å kreve leien justert årlig etter konsumprisindeks)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror ikke du helt uten videre kan endre kontrakten til å ikke inkludere strøm/oppvarming. Det (lovteksten) du henviser til gjelder bare regulering av leien, ikke andre deler av kontrakten. Men ta kontakt med huseiernes landsforbnd for å høre hvordan du skal forholde deg til dette videre. Jeg anbefaler deg å gjøre det riktig, og dermed sjekke sånne ting i forkant, for det er mange leietagere som fint steller i stand en krangel dersom de ikke behandles riktig. Noe de bør gjøre, for det finnes mange rare huseiere der ute.

Lenke til kommentar

Huseierens landsforbund og forbrukerrådet har jeg allerede vært oi kontakt med pr epost, de gir ingen pesonlige svar de henviste kun til husleieloven.

Men greit nok, da avventer jeg endring av strøm/oppvarmings vilkår.

Men angå justering iflg konsumprisindeksen. Jeg kan fortsatt gjøre dette selv om vi i forrige avtale kun krysset av på justering etter gjengs leie?

For å få endret vilkår på strøm/oppvarming, kan jeg vel si opp eksisterende avtale, for så å tilby dem å tegne en ny med nye vilkår?

Enig med deg Snirfle at de bør behandles riktig, men det bør gjelde andre veien også. At det finnes mange 'rare huseiere' er vel litt usaklig. Kan ikke skjønne at de som eier et hus er noe annerledes enn de som leier.

Lenke til kommentar

Med rare mener jeg rett og slett at mange huseiere ikke følger loven, og at de gjør det med vilje. I den tiden jeg var student så jeg mye rart i leiemarkedet, og jeg kjenner knapt én leier som ikke har hatt problemer med én eller flere huseiere. I Bergen ble det til og med kåret månedens hushai. Jeg skjønner at det antageligvis ikke gjelder for deg, men det er greit for leiere å være oppmerksom på hva de har krav på og ikke.

Husk at det også stilles strenge krav til oppsigelse av en slik avtale, jeg tror løsningen er at du og leietager må bli enige om en slik kontraktsendring.

Lenke til kommentar
Med rare mener jeg rett og slett at mange huseiere ikke følger loven, og at de gjør det med vilje. I den tiden jeg var student så jeg mye rart i leiemarkedet, og jeg kjenner knapt én leier som ikke har hatt problemer med én eller flere huseiere. I Bergen ble det til og med kåret månedens hushai. Jeg skjønner at det antageligvis ikke gjelder for deg, men det er greit for leiere å være oppmerksom på hva de har krav på og ikke.

Husk at det også stilles strenge krav til oppsigelse av en slik avtale, jeg tror løsningen er at du og leietager må bli enige om en slik kontraktsendring.

Ok, skal selvsagt høre med leieboer før jeg "spikrer" noe. Men regler for oppsigelse er ikke så strenge da dette gjelder leilighet i huseieres vanlige bolig. Da kan jeg si opp med 2mnd varsel, men den enkle grunn at jeg skal benytte arealet selv.

Men da legger vi den saken død. Om det ikke er noen som har 1.hånds erfaring med dette da. Vil jo gjerne vite hva som er normal praksis når det gjelder endringer av vilkår i eksisterende avtale.

Lenke til kommentar
Ok, skal selvsagt høre med leieboer før jeg "spikrer" noe. Men regler for oppsigelse er ikke så strenge da dette gjelder leilighet i huseieres vanlige bolig. Da kan jeg si opp med 2mnd varsel, men den enkle grunn at jeg skal benytte arealet selv.

Men da legger vi den saken død. Om det ikke er noen som har 1.hånds erfaring med dette da. Vil jo gjerne vite hva som er normal praksis når det gjelder endringer av vilkår i eksisterende avtale.

Du kan fortsatt indeksregulere, ja, men vær klar over at det er ikke store summene det er snakk om. Det skal justeres etter vanlig konsumprisindeks, ikke etter endringen i pris på boligmarkedet.

Du kan si opp med begrunnelsen om at du skal bruke arealet selv, men det må være reelt. Dersom du sier opp noen med denne begrunnelsen og så leier ut til noen andre kan du finne deg selv erstatningsansvarlig for flyttekostnader og økte leieutgifter for tidligere leietaker.

Lenke til kommentar

Du kan fortsatt indeksregulere, ja, men vær klar over at det er ikke store summene det er snakk om. Det skal justeres etter vanlig konsumprisindeks, ikke etter endringen i pris på boligmarkedet.

Du kan si opp med begrunnelsen om at du skal bruke arealet selv, men det må være reelt. Dersom du sier opp noen med denne begrunnelsen og så leier ut til noen andre kan du finne deg selv erstatningsansvarlig for flyttekostnader og økte leieutgifter for tidligere leietaker.

Klar over dette. man kan øke på grunnlag av endringerer i boligmarkedet (leiemarkedet) det er dette som går under begrepet "gjengs leie" og kan justeres hvert 3.år.

Endringen i konsumprisindeksen utgjør snaue 300kr i mnd, så det er da greit å få gjort det.

Ang å endre vilkår så vil vel kanskje §4.5 i husleieloven regulere dette?

§ 4-5 - Unntak fra leieprisvernet

Bestemmelsen i § 4-2 gjelder ikke for særskilt betaling av en forholdsmessig andel av utgiftene ved forbruk av elektrisitet eller brensel i eiendommen, jf. § 3-4. Dette vederlaget kan reguleres slik at utleieren får dekket de nødvendige omkostningene med ytelsene.

Lenke til kommentar

Klar over dette. man kan øke på grunnlag av endringerer i boligmarkedet (leiemarkedet) det er dette som går under begrepet "gjengs leie" og kan justeres hvert 3.år.

Endringen i konsumprisindeksen utgjør snaue 300kr i mnd, så det er da greit å få gjort det.

Ang å endre vilkår så vil vel kanskje §4.5 i husleieloven regulere dette?

§ 4-5 - Unntak fra leieprisvernet

Bestemmelsen i § 4-2 gjelder ikke for særskilt betaling av en forholdsmessig andel av utgiftene ved forbruk av elektrisitet eller brensel i eiendommen, jf. § 3-4. Dette vederlaget kan reguleres slik at utleieren får dekket de nødvendige omkostningene med ytelsene.

Det vil være en typisk greie som skal kontraktsfestes. Når du nå først har kontraktsfestet at de har strøm inkludert har de strøm inkludert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...