Gå til innhold

[Løst]Gå til innkjøp av D300?

Anbefalte innlegg

Jeg har et powershot G9 kamera fra før av. Men jeg har tentk på det en god stund nå å kjøpe meg et speilrefleks. G9'n har et stort problem om man setter ISO på over 400 (bildene blir nesten ødelagte) og jeg merker at viss jeg holder kameraet paralellt med et motiv så fokuserer den god i en sirkel i midten av bildet mens det blir mer slørete dess lenger man kommer ut i bildet. Det er synd. Ellers er det andre ting jeg savner som gode objektiver, en god manuell fokus og klarere farger.

Etter litt research har jeg kommet fram til å kjøpe et D300 Nikon. Kan like så godt kjøpe et kamera i den klassen fremfor å anskaffe et billigere med mindre toppkarakterer og dårligere passform.

D300 har nå vært ute på markedet en stund. Prisene synker sakte, men de synker.

Forleden dag var jeg innom fotobutikk og hørte på prisen. Den lå på 14990 med 18-200 VR f/3.5-5. Er det dyrt/burde jeg kjøpe det nå eller vente til .. når? En del av dere er mer erfarne enn meg på dette.

På forhånd takk!

-Brage

Endret av BrageGundersen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har nå eid en D300 + Nikkor 18-200 i en drøy måned. Så langt er jeg veldig fornøyd med både hus og objektiv.(Betalte 14.700) Det er klart at objektivet ikke er lyssterkt nok til f.eks. action fotografering i idrettshall, men jeg kjøpte med et Nikkor 50 mm 1,8. Det er godt mulig at Nikkor 16-85 er et bedre valg enn 18-200 rent optisk. Jeg har i ettertid innsett at det ikke er allverdens forskjell på 85 mm og 200 mm. En kan kompensere mye ved å beskjære bildet. På den annen side så er ikke 16-85 noe mer lyssterkt, og jeg er godt fornøyd med skarpheten på 18-200 objektivet.

Selv har jeg ikke prøvd de lyssterke zoomene til Sigma og Tamron, men de mangler vel bildestabilisering, som jeg synes er svært nyttig for en normalzoom/telezoom.

Du vil ikke angre ved å velge D300!

Lenke til kommentar

Dersom den 18-200mm du har tilbud om, er den med VR, så er vel den omtrent i klasse med 16-85mm VR.

Mange som priser den 18-200mm som et fint walkaround objektiv.

Har ikke prøvd noen av de nevte objektiv selv, så dette er kun fra lesing.

Jeg har i ettertid innsett at det ikke er allverdens forskjell på 85 mm og 200 mm. En kan kompensere mye ved å beskjære bildet. På den annen side så er ikke 16-85 noe mer lyssterkt, og jeg er godt fornøyd med skarpheten på 18-200 objektivet.

Den var vel litt drøy?

D300 er et bra og ganske robust kamera, så løp og kjøp!

Men om tilbudet er bra eller dyrt, det kan jeg ikke uttale meg om.

Lenke til kommentar
Jeg har i ettertid innsett at det ikke er allverdens forskjell på 85 mm og 200 mm. En kan kompensere mye ved å beskjære bildet. På den annen side så er ikke 16-85 noe mer lyssterkt, og jeg er godt fornøyd med skarpheten på 18-200 objektivet.

Den var vel litt drøy?

Litt, men ikke superdrøy. Med 12Mpix på lager gjør det ikke så mye å croppe bort halvparten av bildet - du kan fortsatt printe i A3 (og gjerne større også). Poenget er vel at det er bedre med en skikkelig god normalzoom enn en halvgod superzoom på et så godt kamera.

Jeg har fortsatt ikke sluttet å la meg forbløffe over hvor bra D300 er.

Lenke til kommentar
Litt, men ikke superdrøy. Med 12Mpix på lager gjør ...

Tenkte jeg skulle si at det ble som å bruke en D2H :-)

...men kunne ikke det, for det er trolig det neste kameraet jeg kommer til å kjøpe!

Jeg har fortsatt ikke sluttet å la meg forbløffe over hvor bra D300 er.

Ja det skal være sikkert. Det er som regel ikke kameraet som feiler nei.

Lenke til kommentar
Oij, mange flotte svar her, og takker for alle :)

Burde jeg vente med å gå til inkjøp nå, eller burde jeg vente enda lenger?

Butikkmannen snakka noe om redusering i pris ved juletider, og jeg har ingen hast :D

Hvis du kommer til å bruke kameraet fra første stund, tror jeg nesten du like godt kan kjøpe nå. D300 har jo allerede gått ned så mye at jeg tror videre prisnedgang blir langsommere. Og det selger vel fortsatt bra. Dessuten har det såpass høy byggekvalitet og er så proppa med komponenter at Nikon neppe har lyst på å selge det veldig, veldig billig. Så kommer det med valutasvingninger inn som usikkerhet også..

16-85 VR vs 18-200 VR: Skal du leve med bare ett objektiv ei god stund, kan 18-200 være noe å tenke på. Særlig hvis du ikke er så mye ute etter vidvinkel. Vil du legge ut noen tusen mer, og ha utstyr som teknisk kan holde lenge og til veldig mange bruk, er kombinasjonen 16-85 VR og 70-300 VR ikke helt lett å slå. 18-200 + rimelige fastbrennvidder og evt makroobjektiv er heller ingen helt ueffen kombinasjon.

Lenke til kommentar

Jeg har 2 og begge mine er å anbefale...hehe

Av objektiv vil jeg faktisk trekke fram Tamron 17-50 2.8. IMHO så gir denne bang for the buck. Den gir deg spillerom ift bokeh og er kort sagt en gøy linse å ha fordi den kan brukes til alt..nesten. Da slipper du å sitte med "point and shoot" problemer og at alt blir kjedelig i det lengre løpet. Den er også økonomisk...

Lenke til kommentar
Oij, mange flotte svar her, og takker for alle :)

Burde jeg vente med å gå til inkjøp nå, eller burde jeg vente enda lenger?

Butikkmannen snakka noe om redusering i pris ved juletider, og jeg har ingen hast :D

Jeg kjøpte en D300 i forrige uke til erstatning for min kjære gamle D70 (gearboksen til fokusmotoren havarerte). Butikkprisen var 9995, men jeg da jeg sendte en mail for å spørre om de hadde noen brukte til salgs fikk så jeg tilbud om en ny til 8999. :-)

Brukte så ut til å gå for 8000, så da var det bare tull å ikke kjøpe ny. D90 var heller ikke noe alternativt når prisforskjellen var så liten. Jeg er storfornøyd så langt.

- Helge

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...