Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Kjemi til neste år?

Anbefalte innlegg

Jeg går vg1 og vi har om oksidasjon og reduksjon nå. Dette er noe jeg faktisk skjønner og synes er spennende (enn så lenge).

Er det noen som vil anbefale å velge kjemi videre? Og hvorfor det? Jeg vet at jeg får ekstrapoeng ved å velge kjemi, og jeg synes det er spennende, men mamma kom med spørsmålet: "Når får du brukt for det?". Jeg har ikke hatt dette lenge, men jeg forstår foreløpig det grunnleggende. Vet det er en stund til jeg skal velge, men tar gjerne i mot litt inspirasjon til å velge kjemi ;) Hvis noen mener jeg ikke bør velge det, er det også lov å komme med selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-NIoHlfL

Kjemi er ett av de fagene jeg mener er kjekt å ha selv om man ikke kommer til å jobbe med kjemi senere i livet, da faget gir deg innsyn i "tingenes tilstand om alt". Alt består av atomer og molekyler, å vite hvordan disse fungerer og hvordan de vil reagere kan gi en dypere forståelse av naturen og verden rundt deg. Som for eksempel hva som skjer når bilen ruster, hva er edikksyre, forskjellen på fett og såpe, forskjellen på olje- og vannbasert maling, hvorfor vann fryser og koker ved 0 og 100 grader, hvorfor metanol er dødelig mens etanol/sprit bare gir "hodepine dagen etter". Bare grunnleggende kjemi gir deg svaret på slike spørsmål. Norge er jo først og fremst en oljenasjon, og kunnskap om oljen hører til under kjemifaget.

Dessuten, om du synes kjemi er spennende nå, skal du ikke utelukke at du kommer til studere kjemi på høyskole-/universitetsnivå, og da er kjemi fra vidergående absolutt et pluss.

Det viktigste i kjemi er nok å ha det gøy med forsøkene, da kjemiundervisningen inneholder mange forsøk. Koser man seg med disse, tror jeg ikke teorien skal bil noe problem. Litt mattematikk er det, men det holder seg på et veldig grunnleggende nivå. Fysikk er mye værre på det området.

Endret av Slettet-NIoHlfL
Lenke til kommentar

Matten i kjemi er helt overkommelig for de aller fleste. Med unntak av litt logaritmeregning (i forbindelse med pH), er resten bruk av pluss, minus, ganging og deling til å rekne på helt logiske ting (stoffmengder, volum, konsentrasjoner, utnyttelsesprosent, etc.) Mange i kjemiklassen min har hatt P-matte, men sliter ikke noe nevneverdig med kjemimatten.

Lenke til kommentar

Kjemi er jo det beste faget, klart du må velge det! :)

Ikke ta det ille opp, men jeg synes det var tåpelig av moren din å spørre deg om når du får bruk for faget - iallfall var det ikke spesielt oppmuntrende. Det finnes ingen grunn til ikke å ta kjemi, og særlig når du allerede synes det er spennende og interessant!

Matematikken trenger du ikke bekymre deg for, den er som nevnt ikke spesielt vanskelig. Andregradsligninger er vel det maksimale du får av utfordringer, og det kan du vel til og med løse med andregradsprogram på kalkulator hvis det skulle knipe. Men hovedpoenget er altså forståelse av f.eks. kjemisk bindingsteori og så videre, og der er du jo godt i gang.

Ta kjemi - det er gøy! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...