Gå til innhold

Tatt i fotoboks - holdt fartsgrensen

SSSø

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Fremdeles ingen bot.

Som sagt så kan det ta oppimot et halv år før du får boten, har iallefall de jeg kjenner merket. Spørs igrunn på fartsovertredelsen, kjører du 200 vil jeg tro de ikke "nøler" med å ta fra deg kortet. Men det er nok en hel del folk som blir knipet som kanskje ikke skulle blitt knipset, da vil de først og fremst skure opp i sine materialer før de sender bot.

Lenke til kommentar

Kanskje det bare var en test, kontrollmåling eller lignende.

Sikkerhetskontrollen på flyplasser har ofte en egendefinert variabel som stopper hver f.eks. 100 person til stikkprøve.

Nei, dette er bare tankespinn. Ikke bekymre deg før du evt. får noe i posten er mitt tips. Er bilen registrert på deg?

Lenke til kommentar
Fremdeles ingen bot.

Som sagt så kan det ta oppimot et halv år før du får boten, har iallefall de jeg kjenner merket. Spørs igrunn på fartsovertredelsen, kjører du 200 vil jeg tro de ikke "nøler" med å ta fra deg kortet. Men det er nok en hel del folk som blir knipet som kanskje ikke skulle blitt knipset, da vil de først og fremst skure opp i sine materialer før de sender bot.

må si som sant er att en kammerat av meg ble tatt i vålerengatunnelen(?) i September 2007. bota/forelegget eller hva det nå var dumpet ned i postkassen i November 2008..... så ting kan ta tid ja....

Lenke til kommentar
Stusset litt på den der, og etter litt "graving på nett" virker det som at det finnes to grunner for at motorsykler kan suse forbi bokser uten bekymring. Det er altså både vekten og akselavstanden, hvor den sistnevnte er er mest kritisk. Siden den er mye kortere en på biler klarer ikke boksen å gi en presis avmåling, slik sitatet ovenfor nevner.

Er du sikker på at dette ikke er et aktivt valg? Høres ikke så vansklig ut å få det teknsik til å måle en sykkel, jeg mistenker det er fordi det er meningsløst å ta blide av motorsyklister (både foran og bak), derfor har de justert det slik, Det er jo det samme med lyskryss som ggår på en sensor, noen registrer glatt en MC, andre registrer de ikke.

AtW

Lenke til kommentar

Ikkje sikkert du får noe nei:

"De ti første månedene i år er 20.708 saker henlagt av politiets ATK-senter, som håndterer oppfølgingen av den automatiske trafikkontrollen helt eller delvis for 21 av 27 politidistrikter i Norge. De ti første månedene i fjor ble til sammenligning 12.330 saker henlagt som følge av manglende bevis." Stavanger Aftenblad

Tekniske krav

Det skjerpede kravet til teknisk kvalitet etter høyesterettsdommen gjelder ikke bare at fotolinjen skal være synlig. Det er også skjerpede krav til at avviket mellom målt og virkelig akselavstand skal være bedre eller lik 2 prosent.

«Når kjøretøyets første aksling har passert de to følerne i veibanen beregnes tidspunktet da denne akslingen vil være på fotolinjen 12 meter lenger fremme. Bildet blir tatt på beregnet tidspunkt. Er akslingen på fotolinjen på bildet betyr det at hastigheten har vært riktig beregnet og at kjøretøyet har holdt en jevn hastighet. Kravet til »treff” på fotolinjen er satt til pluss minus 40 centimeter. Dette gir enda en kontroll på at hastigheten er riktig beregnet” står det i dommen.

Lenke til kommentar
Men det er nok en hel del folk som blir knipet som kanskje ikke skulle blitt knipset, da vil de først og fremst skure opp i sine materialer før de sender bot.

Jaha, "en hel del", sier du?

Ja, faktisk. Har en kompis som jobber på sentralen, og de er de som har med fotoboksene i tunnelene å gjøre. Å de kjører ofte tester. Samt det idag finnes de digitale mer mer og mer.

Lenke til kommentar
Hei. Nå er det lenge siden jeg hørte det og jeg vet ikke om det er sant, men jeg hørte på Radion en gang at Innvandrere som kjører for fort i fotoboks ikke blir tatt? At de slipper å betale bota? Er dette riktig?

Hehe, denne fikk meg til å le litt. Hadde det vært slik hadde jeg nok aldri følgt fartsgrensa. haha

Men når det gjelder turister så er det slik at de får ikke bota fordi det tar for mye papir arbeid for å kreve pengene. Dette gjelder selvsagt også nordmenn. Men problemer ligger i at i skandinavia så har de litt bedre samarbeid, så det kan hende at du evt må betale noe hvis du blir tatt i danmark elelr sverige.

Kamerat fikk 4 bøter i Asmterdam, han har aldri hørt noe fra dem.

Lenke til kommentar

Hvis datatilsynet får det som dem vil, blir muligheten for gjennomsnittmåling fjernet.

Slik jeg har forstått det tas det bilde av hver enkel bil som kjører forbi den første boksen deretter kjører den en OCR mot skiltet og midlertidig lagrer dette til du passerer den neste boksen.

Dette er ren overvåkning og vil forværre samfunnet slik vi kjenner det idag.

Forøvrig finnes det kreative sjeler der som kan flippe skiltet ned http://www.trydeal.com/ men den kan du bare bruke når du står stille ;)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...