Gå til innhold

Tatt i fotoboks - holdt fartsgrensen


SSSø

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Heh, nja - jeg er heller ikke for gjennomsnittsmålere. En skummel effekt er at man konstant blir å se på "nåla", i stedet for å fokusere på trafikken. Tipper det blir satt opp et par "prøvebokser" her og der, tipper det tar en god stund før de gamle boksene forsvinner.

 

Et triks kan jo være å kjøre forbi den første boksen, deretter innom veikroa, hamburger og milkshake - så kan man kjøre forbi i 200 km/t forbi neste boks :tease:

Endret av The Stig
Lenke til kommentar
Kjappe fakta om fotobokser:

 

- Fotobokser tar bilder av både venstre og høyrefelt, det hjelper altså lite å legge seg ut i feil felt i siste liten.

- Fotobokser utløses av trykksensorer i bakken, ergo taes det ikke bilder av motorsykler da disse er for lette til en presis avmåling. Bilde taes beregnet utifra hvor lang tid man bruker fra første sensor til siste sensor.

 

--

 

Jeg vil tippe fotoboksen du kjørte forbi trådstarter, led av en feil eller lignende, om du holdt farten har du ingenting å bekymre deg for. At fotobokser kan brukes til beltekontroll har jeg ingen tro på, til det er det alt for mange faktorer som kan spille for en presis kontroll.

Ja her har vi en skråsikker kar som åpenbart ikke aner hva han snakker om.

 

- Noen fotobokser tar bilder av begge felt andre gjør det ikke, så her er du på bærtur.

 

- Fotobokser har aldri blitt utløst av trykk. De av oss som kan bitte litt om vitenskap forstår hvorfor. Fotobokser registrerer bilens elektromagnetiske felt. Nok en gang vrøvel!

 

Slutt med å uttale deg om ting du åpenbart ikke vet noe om.

Lenke til kommentar

Disse boksene vil nok ta en stund før de blir permanent satt opp, og erstattet med de gamle. Men, finnes ingen unntak med de nye boksene. Den både måler fart fra boks til boks, samt den måler deg i det du passerer boksen.

 

Men såvidt jeg vet er disse boksene mest verdt å ha i feks, tunneler over lengre strekker.

Lenke til kommentar
Kjappe fakta om fotobokser:

 

- Fotobokser tar bilder av både venstre og høyrefelt, det hjelper altså lite å legge seg ut i feil felt i siste liten.

- Fotobokser utløses av trykksensorer i bakken, ergo taes det ikke bilder av motorsykler da disse er for lette til en presis avmåling. Bilde taes beregnet utifra hvor lang tid man bruker fra første sensor til siste sensor.

 

--

 

Jeg vil tippe fotoboksen du kjørte forbi trådstarter, led av en feil eller lignende, om du holdt farten har du ingenting å bekymre deg for. At fotobokser kan brukes til beltekontroll har jeg ingen tro på, til det er det alt for mange faktorer som kan spille for en presis kontroll.

Ja her har vi en skråsikker kar som åpenbart ikke aner hva han snakker om.

 

- Noen fotobokser tar bilder av begge felt andre gjør det ikke, så her er du på bærtur.

 

- Fotobokser har aldri blitt utløst av trykk. De av oss som kan bitte litt om vitenskap forstår hvorfor. Fotobokser registrerer bilens elektromagnetiske felt. Nok en gang vrøvel!

 

Slutt med å uttale deg om ting du åpenbart ikke vet noe om.

 

Har hentet all fakta fra diverse tidsskrifter, siterer bla:

 

"I veien ligger det kabler som reagerer på trykk. De sender ut 4.000 pulser i sekunder, og disse pulsene er utgangspunkt for målingene. "

 

At boksene ikke tar bilde av begge felt skal du få vise meg kilde på, da det er noe jeg har blitt fortalt av en ATK-ansatt (- ATK-sentralen ligger forøvrig like i nærheten av Molde).

 

Edit: Legger forøvrig ved dette bildet, bedøm selv ...

 

1199032440278_20071230-018b_1646058m.jpg

Endret av The Stig
Lenke til kommentar
Et triks kan jo være å kjøre forbi den første boksen, deretter innom veikroa, hamburger og milkshake - så kan man kjøre forbi i 200 km/t forbi neste boks :tease:

 

De testet ut slike bokser her mellom Lillehammer og Øyer, og det var ingen avkjøringsmuligheter mellom de to boksene, og legger de en veikro mellom blir jo hele poenget borte. Det var heller ingen steder du kunne stoppe langs vegen for å ta en lang pause, for så å kjøre videre i 200 km/t.

 

Idéen din er god, men umulig å gjennomføre :).

Lenke til kommentar

Klippet fra et ATK-dokument:

 

Hastigheten måles ved hjelp av 2 trykkfølsomme kabler (piezoelektriske) som er lagt ned med 3m avstand i hvert kjørefelt. Hastighetsmåleren måler hvert kjøretøy og sender beskjed til kontrollenheten når hastigheten overskrider en på forhånd fastsatt fotogrense. Det gis et triggesignal til kontrollenheten slik at bildet alltid tas når kjøretøyets foraksel er på en fotolinje ca 18 meter fra fotoboksen. Når et kjøretøy er målt til å overskride fotogrensen, sendes først alle frontdata om kjøretøyet. Deretter venter hastighetsmåleren og sender en egen triggmelding 80 millisekund før kjøretøyets foraksel er på fotolinja. Etter dette sender hastighetsmåleren de resterende måledata. Blant annet alle akselvekter, akselhastigheter, akselavstander og en kanseleringkode for det aktuelle bildet.

Hastigheten til kjøretøyets første aksling blir lagt til grunn for at det skal tas et bilde. Viser målingene at kjøretøyets andre aksling har et avvik på mer enn 2 km/t i forhold til den første aksling avbrytes prosessen med å ta bilde. Hastigheten til kjøretøyets øvrige akslinger blir også målt, og det gis en kanseleringskode for bildet dersom noen av disse har et tilsvarende avvik.

Lenke til kommentar

Stusset litt på den der, og etter litt "graving på nett" virker det som at det finnes to grunner for at motorsykler kan suse forbi bokser uten bekymring. Det er altså både vekten og akselavstanden, hvor den sistnevnte er er mest kritisk. Siden den er mye kortere en på biler klarer ikke boksen å gi en presis avmåling, slik sitatet ovenfor nevner.

Lenke til kommentar

Hvis det stemmer at det blir gitt en "kanselleringskode" hvis aviket i farten mellom første og andre aksel overstiger 2 km/t, har jo lastebiler med lang akselavstand (ikke trekkvogner) større mulighet til å slippe fartsbot. De vil jo ha stor mulighet for å få bremset ned mmer enn 2 km/t før andre aksel når målepunktet, når de oppdager fotoboksen...

Lenke til kommentar

Vil ikke tro det utgjør noen forskjell på vanlige kjørtøyer, enn for store kjøretøyer. Med tanke på det nærmest er like mange vogntog på veiene idag, ville det vært unlatende å la bot-muligheten for de være borte.

 

De er nok som alle andre med på å få penger i kassa.

Lenke til kommentar
Hei. Nå er det lenge siden jeg hørte det og jeg vet ikke om det er sant, men jeg hørte på Radion en gang at Innvandrere som kjører for fort i fotoboks ikke blir tatt? At de slipper å betale bota? Er dette riktig?

Hva som egentlig kan gjøre det? Du mener vel generelt turister? Vil ikke tro det skal utgjøre noe forskjell den dag idag, 2008.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...