SSSø Skrevet 26. oktober 2008 Del Skrevet 26. oktober 2008 (endret) Da fikk jeg endelig se det fine røde blinket. Greit nok det, men det er en del ting ved situasjonen som jeg ikke skjønner helt. For det første, jeg holdt fartsgrensen. Nålen lå akkurat under 80 i det jeg passerte fotoboksen. Tilfeldigvis har jeg akkurat fått meg gps også, og hadde nettopp sjekket at speedometeret i bilen viste riktig, så farten stemmer. For den andre så syns jeg blinket kom mistenkelig seint. Jeg hadde nesten passert fotoboksen i det blinket kom, så det bare i sidesynet. Det skjedde i Fløyfjellstunnelen i Bergen, og jeg var helt aleine i tunnelen, så det kan ikke ha blinketpå noen andre heller. Det siste merkelige ved dette er at jeg lå i høyre felt og sånn jeg har skjønt det (etter å ha forhørt meg litt etter uhellet) så tar fotoboksen kun venstre felt. Noen som vet om det semmer? Så, kan det ha skjedd en feil? At den blinket ved en feil og jeg tilfeldigvis var i nærheten? Eller er det noen som har noen andre forklaringer? Og hva gjør jeg? Har ingen planer om å betale en bot når jeg ikke har kjørt for fort. Dette skjedde i natt, så jeg har ikke gjort noe med saken ennå. Burde jeg ringe og forklare situasjonen, eller bare vente og se om det kommer en bot i posten? Kan egentlig ikke skjønne hvordan jeg skal ha kommet med på bildet en gang, med mindre det er en syk vidvinkel som sitter i boksen. Endret 26. oktober 2008 av Arbakadarba Lenke til kommentar
Pilot_ Skrevet 26. oktober 2008 Del Skrevet 26. oktober 2008 Det kan være beltekontroll. Da spiller farten liten rolle. Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 26. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2008 Beltekontroll? Bruker de fotobokser til beltekontroll? Uansett; jeg hadde nå belte på meg. Lenke til kommentar
Billy Bob Skrevet 26. oktober 2008 Del Skrevet 26. oktober 2008 What? Beltekontroll? Av en fartsboks i en tunnel? Anyway, hvis det blinket bak deg, er det vel ingenting å være redd for, da tok den trolig bildet etter at du hadde passert. Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 26. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2008 Bak og bak? Var vel mer på siden, men jeg har sittet på med andre som har blitt tatt og da har blinket kommet rett i trynet på oss, det skjedde ikke med meg. Lenke til kommentar
Pilot_ Skrevet 26. oktober 2008 Del Skrevet 26. oktober 2008 Beltekontroll kan gjøres med fotoboks ja. Lenke til kommentar
Pilot_ Skrevet 26. oktober 2008 Del Skrevet 26. oktober 2008 Kilde? Link? Hvor skal man finne kilde på sånt da? Vet ikke hvem som står for utplasseringen av boksene engang. Hvor vidt det praktiseres skal ikke jeg si sikkert, vet det har vært noen gråsoner, men de har i hvert fall muligheten til å gjøre det. Lenke til kommentar
ChristR Skrevet 26. oktober 2008 Del Skrevet 26. oktober 2008 Hvis du blir tatt i fotoboks, og ikke bruker belte, eller snakker i mobiltelefon, blir du selvsagt tatt for dette også. Men så vidt jeg vet er det kun fart som kan utløse fotoboksen. Lenke til kommentar
Nidaroo Skrevet 26. oktober 2008 Del Skrevet 26. oktober 2008 Så lenge blinken ikke kom før du passerte den, har du ingenting å være redd for. Og hvis du kjørte etter lovens lange arm, har du heller ingenting å bekymre deg for. Akkurat dette med beltekontroll ved hjelp av fotobokser, er tull. Det utføres ingen beltekontroll ved fotobokser. Disse utløses kun ved fart. Og om du kjører med eller uten belte(når du blir tatt), tar ikke Politiet standpunkt til. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 26. oktober 2008 Del Skrevet 26. oktober 2008 Det er nok av tullinger som hiver seg på bremsen etter at de har blitt knipset til at det å ta tilfeldige bilder for å sjekke beltebruk ville vært lite hensiktsmessig. Lenke til kommentar
The Stig Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 Kjappe fakta om fotobokser: - Fotobokser tar bilder av både venstre og høyrefelt, det hjelper altså lite å legge seg ut i feil felt i siste liten. - Fotobokser utløses av trykksensorer i bakken, ergo taes det ikke bilder av motorsykler da disse er for lette til en presis avmåling. Bilde taes beregnet utifra hvor lang tid man bruker fra første sensor til siste sensor. -- Jeg vil tippe fotoboksen du kjørte forbi trådstarter, led av en feil eller lignende, om du holdt farten har du ingenting å bekymre deg for. At fotobokser kan brukes til beltekontroll har jeg ingen tro på, til det er det alt for mange faktorer som kan spille for en presis kontroll. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 Bildene og målinger vil bli vurdert av ATK som sitter med kompetanse for å bedømme den situasjonen. Bevismateriale vil bli fremlagt for retten i tilfelle uenigheter om hendelsen. Ingen her i forumet kan gi eksakt svar på ditt spørsmål om denne saken. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 Nå registreres vel farten din også, så selv om det ble tatt bilde er det mulig å se hvor fort du kjørte. Med mindre det er noe feil med sensoren som registrerer farten, tror jeg ikke du trenger å bekymre deg. Du er garantert ikke den eneste som har blitt tatt bilde av hvis boksen lider av en så alvorlig feil. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 Du er garantert ikke den eneste som har blitt tatt bilde av hvis boksen lider av en så alvorlig feil. Hehe! Ble selv fritatt for boten grunnet kraftig snøvær som gjorte bildet uegnet for rettsak. Lenke til kommentar
LittMild Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 - Fotobokser utløses av trykksensorer i bakken, ergo taes det ikke bilder av motorsykler da disse er for lette til en presis avmåling. En annen av grunnene KAN også være at motorsykler ikke har skilt foran. Lenke til kommentar
The Stig Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 (endret) Nei, det er pga trykksensorene. Problemet med motorsykler er løst i andre land ved fotobokser som tar bilder "bakfra", norske fotobokser har ikke denne muligheten, en oppgradering er heller ikke mulig pga trykksensorene. Ergo er eneste alternativet å gå over til radar/laser -bokser, noe som ville være ekstremt dyrt. Endret 2. november 2008 av The Stig Lenke til kommentar
Nidaroo Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 Blir andre boller når de Digitale fotoboksene settes mer og mer rundt omkring i landet. Da hjelper det ikke å bremse ned foran boksen, også peise på til neste. Lenke til kommentar
The Stig Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 Du tenker på gjennomsnittsmålere? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå