fjellbar Skrevet 26. oktober 2008 Del Skrevet 26. oktober 2008 Kjøpte en SC-28A flash cord fra ebay (se her). Merket på den er "YONGNUO SC-28A". Bruker den med en SB-400. Den fungerer til tider, men av og til virker det som om flashen ikke får nok strøm eller noe for blitsen er svak og bildet blir svart. Jeg har sjekket at det er nok batteri i blitsen. Noen som har vært borti dette før? Byggekvaliteten på kabelen er det ikke noe å si på. Virker ganske solid. Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 26. oktober 2008 Del Skrevet 26. oktober 2008 Legg ut ett eksempelbilde kanskje? I praksis så burde blitsen ikke kunne få for lite strøm, da det bare er en forlenger, men det kan jo være at det er noen dårlige kontakter en eller annen plass? Lenke til kommentar
fjellbar Skrevet 26. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2008 Noen bilder blir bare undereksponert pga. blitsen er for svak. Det kan godt være det ikke er god nok kvalitet på kontakter etc. Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 26. oktober 2008 Del Skrevet 26. oktober 2008 Snodig. Blitsen bruker jo sine egne batterier, så kabelen skal ikke ha noe å si for styrken på blitsblinket. Det kabelen skal overføre er et digitalt signal om eksponering og sånt, for at kameraet skal eksponere ting riktig. Kan ikke skjønne annet enn at du lurer TTL-lysmålingen. Vil gjerne se noen eksempler på dette her. Lenke til kommentar
fjellbar Skrevet 26. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2008 Her er et eksempel. To bilder med samme innstilling etter hverandre, men det ene er undereksponert pga. blitsstyrken var for lav. Dette gjorde kameraet av seg selv. Bruker D80. 20081026_blitstest2_03.dng 20081026_blitstest2_04.dng Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 26. oktober 2008 Del Skrevet 26. oktober 2008 Akkuratt i det tilfellet vil jeg tippe det er for at blitsen ikke har fått ladet seg opp igjen. Kan hende om du bruker gamle batterier eller lignende. Lenke til kommentar
fjellbar Skrevet 26. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2008 Akkuratt i det tilfellet vil jeg tippe det er for at blitsen ikke har fått ladet seg opp igjen. Kan hende om du bruker gamle batterier eller lignende. Det som er rart er at når det først begynner å skje blir hvert eneste bilde undereksponert pga. blitsen uansett hvor lang tid jeg venter. Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 26. oktober 2008 Del Skrevet 26. oktober 2008 Og du har ikke samme problem om du setter blitsen rett på kamera? Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 26. oktober 2008 Del Skrevet 26. oktober 2008 Da er det nok en dårlig kontakt på kabelen.. går blitsen av i det hele tatt når problemet oppstår? Lenke til kommentar
fjellbar Skrevet 26. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2008 Ja, den går av. Men som sagt er den mye svakere enn normalt. Noe jeg kan gjøre for å bedre kontakt? Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 26. oktober 2008 Del Skrevet 26. oktober 2008 Rense med noe sprit kanskje.. mulig det er dårlig lodding e.l. inni den delen du setter på kamera, eller den du setter blitsen på.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå