Spielberg Skrevet 26. oktober 2008 Del Skrevet 26. oktober 2008 Noen som vet om Nikon objektiver fra speilreflekskamera med film passer på digitalt speilrefleks fra Nikon. Har 2 objektiv til mitt gamle Nikon F55 og teker å kjøpe et Nikon D40. Kan jeg bruke de gamle objektivene? Det er bl.a. snakk om Nikkor AF 70-300mm. Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 26. oktober 2008 Del Skrevet 26. oktober 2008 Ja, de skal passe, men du vil ikke få autofokus. Lenke til kommentar
arela Skrevet 26. oktober 2008 Del Skrevet 26. oktober 2008 Alle Nikon/Nikkor som heter AI (AI, AIS eller AID) kan programeres i D200 og oppover. De blir selvfølgelig ikke autofokusobjektiv, men gir korrekt lysmåling når du vrir på blenderringen. På D40 etc. må lysmåling skje ved å blende ned (preview knappen). Nå kjenner jeg ikke D40, men godtar du litt prakk, skulle det gå fint (om det er AI) Lenke til kommentar
alkymist Skrevet 26. oktober 2008 Del Skrevet 26. oktober 2008 Pratisk talt alle Nikon objektiver vil passe på D40, men det er bare de som er merket AF-S som gir autofokus. Som nevnt allerede er det ikke sikkert alle gir lysmåling heller, men det går an å lære seg forholdet mellom blenderåpning, lukkerhastighet og iso. Det kan hende du vil måtte sette D40 i manuell modus og prøve deg litt frem, men objektivene vil passe fysisk på kameraet og du kan fint klare å få riktig eksponerte bilder som er i fokus med litt ekstra tenking og vriding på diverse knapper og ratt. Hvis du skal fotografere udner jevne lysforhold, kan du ta på kitobjektivet, bruke det til å måle blender/lukkerforhold, sette over på manuelt og bytte til det gamle objektivet. Eksempelvis, du vil ta et landskapsbilde ved blender f/11. Sett på kitobjektivet, og mål lukkertiden ved f/11. Bruk spotmåling og blenderprioritert program (A). Hvis kameraet sier at du skal bruke en lukkertid på 1/8 sek (dette er kun et eksempel...), bytter du objektiv, skrur hjulet til M, setter lukkertid til 1/8 sek, og blender til f/11 (her kan det hende du må stille blenderen på objektivet og ikke på kameraet). Siden det er så lang lukkertid må du bruke stativ når du skal ta bildet, og det kan være lurt å bruke selvutløseren for å unngå ytterligere kameraristing. Som andre har sagt, litt mer mikkmakk, men det er absolutt mulig. Lykke til mvh Øystein Lenke til kommentar
Epp Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 (endret) Noen som vet om Nikon objektiver fra speilreflekskamera med film passer på digitalt speilrefleks fra Nikon. Har 2 objektiv til mitt gamle Nikon F55 og teker å kjøpe et Nikon D40. Kan jeg bruke de gamle objektivene? Det er bl.a. snakk om Nikkor AF 70-300mm. Vil nok anbefale å vurdere et kamera som har motor. Da kan du få autofokus med disse linsene. D80 f.eks. D40 har ikke autofokusmotor og er avhengig av objektivet har det. Det har kun de Nikon objektivene som heter AF-S Jeg har D40 og har et AF objektiv i tillegg til 2 AF-S. Det som er AF er 50mm fastobjektiv, så å fokusere manuelt er greit nok. Det er dog vanskelig å ta bilder av ting som beveger litt på seg ved lav f-verdier grunnet mangel på autofokus... Endret 27. oktober 2008 av Epp Lenke til kommentar
kdog Skrevet 30. oktober 2008 Del Skrevet 30. oktober 2008 På D40 etc. må lysmåling skje ved å blende ned (preview knappen).Nå kjenner jeg ikke D40, men godtar du litt prakk, skulle det gå fint (om det er AI) Har D40 en slik preview-knapp? Lenke til kommentar
arela Skrevet 30. oktober 2008 Del Skrevet 30. oktober 2008 Det ser faktisk ikke ut som det er preview knapp på D40 >>> Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 30. oktober 2008 Del Skrevet 30. oktober 2008 Det er det ikke, nei. Jeg brukte et par gamle objektiver (Nikkor 300/3.5 og Tokina 17/noe) på D40-en min for ikke så lenge sida, da fikk jeg "lens not detected" eller hva det var i alle moduser untatt M. Det blir ingen lysmåling med disse objektivene. Jeg har imidlertid sett at noen har bygd om et D40 til å fungere bedre med sånne objektiver, men det ville vært enklere å bare kjøpe et dyrere kamera. Dette er nok uansett irrelevant for trådstarter, jeg vil tippe at det er AF eller AF-D-objektiver h*n er i besittelse av. Disse vil gi lysmåling og sånt på D40, men må fokuseres manuelt. Lenke til kommentar
Epp Skrevet 30. oktober 2008 Del Skrevet 30. oktober 2008 På D40 etc. må lysmåling skje ved å blende ned (preview knappen).Nå kjenner jeg ikke D40, men godtar du litt prakk, skulle det gå fint (om det er AI) Har D40 en slik preview-knapp? Du mener DOF-Preview? Nei. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå