Gå til innhold

Total War: hvordan jeg håper sjødelen blir i empire

Anbefalte innlegg

det jeg håper er at de beste skipene blir VELDIG dyre og tar LANG tid å bygge.

grunnen til det er at jeg vil ikke se masse armader med de beste av de beste skipene når de var dyre og skjeldene i virkligheten.

det fantes mange typer skip på den tiden, fra små skip på 10-20 kanoner og helt opp til 120

men skip med over 100 kanoner var det bare et håndfull av, så det ville være teit om man hadde 100vis av dem i spillet.

det vanligste skipene var Brigs eller brig sloops de hadde fra 14 til 18 kanoner.

og ble brukt til spionering, bestyttelse av konvoyer, angrep på konvoer og cruises, altså at de fløyt rundt og jaktet på fientlige skip.

den nest mest vanlige var 5th rate skip, som var fritatter, de hadde opp til 44 kanoner.

nr. 3 av de skipene det var flest av var et skip of the line kalt 3rd rate, disse var store skip med 2 dekk og opp til 80 kanoner, der 74 guns ship var helt klart den vanligste, da den på mange måter var den ultimate ship of the line, den hadde GOD slagkraft, men var liten nok til at den kunne utmaøvrere de større 3 dekeren som var 2nd rate og 1st rate

2nd rate var det veldig få av, da den ikke hadde noe serlig mer ildkraft enn 3rd rate, men var mye dårligere til sjøs enn 3rd rate.

og når du kom til 74 kanoner eller mer hadde ikke antall kanoner så mye å si lengre, engelskmenna vandt flere store seiere selv om de hadde mindre skip.

så jeg håper det blir mange mindre slag med små båter, også noen få STORE slag med store skip

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg også. Håper egentlig at på sjøslaga blir det vanligvis ikke mer enn 2-3 skip per nasjon. Det meste av konflikter til sjøs var treffninger mellom enekeltskip eller små grupper av skip. Meget sjeldent store mengder skip deltok i en konfrontasjon samtidig, jmf. Trafalgar.

Lenke til kommentar

At de største skipene blir kjempedyre og tar lang tid å bygge vil være en bra ting, men det utelukker jo ikke at en ruter alle ressursene sine til å bygge slike skip og lager en kjempearmada med dem :)

Personlig håper jeg at skipene manøvrerer sakte og at slag vil ta lang tid, og at det i det hele tatt får en litt "ekte" feeling. Og at det er mange taktiske funksjoner på skipene, som f.eks hvor høyt seilet er heist etc. Da blir det kult og spennende med små slag med ett eller to skip.

Lenke til kommentar

ja, men selv da skal du ikke ha 100vis av de største skipene,

england hadde i 1794 71 3rd rate ship of the line.

det var MANGE, de hadde til forskjell bare 5 1st rates.

så om du har 50 3rd rates i spillet er det realistisk, men da burde du også ha over 300 brig sloops.

Lenke til kommentar

så om du har 50 3rd rates i spillet er det realistisk, men da burde du også ha over 300 brig sloops.

Tja, en har jo en god mulighet til å danne et imperie som er ganske mye større enn england og en vil derfor kunne ha langt større ressurser til å danne en ekstrem armada. Hva slags skip armadaen består av er jo helt opp til hver enkelt spiller, så hvis man har lyst til å danne en "realistisk" hær så kan man det. Det flotte er jo at en kan velge og ikke er tvunget til å bygge så så mange av diverse units.

Lenke til kommentar

Valgfriheten til å velge hva man ønsker å bygge er som Ascorius påpeker viktig. Hvis en spiller ønsker å bruke mye ressurser og lang tid til å lage mange av de beste skipene skal han få lov til det. Det jeg tror er viktig er at den kunstige intelligensen må ha enkelte retningslinjer den skal holde seg innenfor for å legge forholdene til rette for en noenlunde realistisk opplevelse. På den måten vil og spilleren mest sannsynlig lære seg at å bygge de største og beste skipene ikke alltid er det beste å bruke ressursene på.

Selv vil jeg nok på starten satse en del på sjøslag, i og med at dette er helt nytt i spillserien. Men til syvende og sist handler jo dette om å ta over landområder.

Lenke til kommentar

Tja, en har jo en god mulighet til å danne et imperie som er ganske mye større enn england og en vil derfor kunne ha langt større ressurser til å danne en ekstrem armada. Hva slags skip armadaen består av er jo helt opp til hver enkelt spiller, så hvis man har lyst til å danne en "realistisk" hær så kan man det. Det flotte er jo at en kan velge og ikke er tvunget til å bygge så så mange av diverse units.

det engelske riket var jo minst like stort som spille område man har i spillet.

england hadde den største marinen i verden i 100 år, så det ville være ulogisk at man hadde mye større marine enn dem.

det jeg mener er at det ALLER største skipene skal være så dyre at det skal vansklig gjøres å ha mange av dem uten å bruke penge koder

Lenke til kommentar

Jeg tror CA har rafinert økonimi systemet slik at man kan ha mange skip om man har økonomisk styrke til å kunne bygge dem og betale upkeep. Om f.eks. England eier mye av økonomi stedene, så har jeg ingen problemer med at de kan ha råd til flere større skip.

Men men, jeg er alt for historisk korrekthet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...