Gå til innhold

Div spørsmål om overklokking


Anbefalte innlegg

Tok skrittet og prøvde klokke litt nå, og har så langt bare stilt på FSB. Foreløpig er jeg kommet fra 2,4 til 3,2 Ghz med min E6600, Asus P5k.

 

Det jeg lurer på er hvor mye er vanlig å klare? Jeg hadde ikke trodd det var så greit, men det kjører fint det her.

 

Er det temperaturen som pleier være hinderet? Core temp viser ca. 40 grader idle på begge kjernene for min del, så kanskje jeg har en del igjen å gå på?

 

Hvordan vil jeg merke at jeg har møtt veggen? Er det at det kræsjer i windows, grafikk-glitcher eller kanskje ikke boote i det hele tatt?

Endret av tacomodo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvordan vil jeg merke at jeg har møtt veggen? Er det at det kræsjer i windows, grafikk-glitcher eller kanskje ikke boote i det hele tatt?

 

Du kan merke det på alle ovenfor nevnte "symptomer". Kommer an på hvor mye du har overskredet kapasiteten til systemet ditt. Litt for mye vil som oftest bare føre til bugs/kræsj etter at systemet er blitt skikkelig varm. Overklokker du alt for mye vil ikke systemet starte i det hele tatt.

 

Jeg sier system, fordi det er flere komponenter som kan møte veggen. Hvor langt du kan overklokke CPU'en avhenger også av hvor mye hovedkortet og minnet ditt tåler.

 

Foreksempel kjører en E6600 normalt på 9x266MHz = 2.4GHz. Hvis du har DDR2 minne som operer på 400MHZ (går som oftest under navnet DDR2 800MHz eller PC6400) og kjører frekvensen på minnet lik FSB (forhold 1:1), vil du i teorien kunne oppnå 9x400MHz= 3.6GHz på CPU'en før du i det hele tatt begynner å stresse minnet ditt.

I tillegg kan hovedkortet ditt sette en demper på party'en siden ikke alle kort tåler 400MHz FSB eller mer.

 

Selv har jeg ingen erfaring med en E6600, men ut i fra det jeg har hørt er det mange som klarer bortimot 3.6GHz på et viftekjølt system.

 

Det er egentlig bare å prøve seg forsiktig frem. Eventuelt rette flere vifter mot hovedkortet for å se om det hjelper.

 

Good luck :thumbup: !

Lenke til kommentar

Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel. Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

 

Husk at en god emnetittel skal beskrive eller oppsummere hvilket problem du har - ikke at du har et problem. En god emnetittel skal heller ikke kun bestå av et produktnavn.

 

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

 

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men p_report.gif gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet..)

Lenke til kommentar
Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel. Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

 

Husk at en god emnetittel skal beskrive eller oppsummere hvilket problem du har - ikke at du har et problem. En god emnetittel skal heller ikke kun bestå av et produktnavn.

 

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

 

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men p_report.gif gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet..)

Skal putte inn et par ord til i topic, men synes det er latterlig moderering her til tider.

Lenke til kommentar
Foreksempel kjører en E6600 normalt på 9x266MHz = 2.4GHz. Hvis du har DDR2 minne som operer på 400MHZ (går som oftest under navnet DDR2 800MHz eller PC6400) og kjører frekvensen på minnet lik FSB (forhold 1:1), vil du i teorien kunne oppnå 9x400MHz= 3.6GHz på CPU'en før du i det hele tatt begynner å stresse minnet ditt.

I tillegg kan hovedkortet ditt sette en demper på party'en siden ikke alle kort tåler 400MHz FSB eller mer.

Jeg prøvde sette FSB til 400, men da ble det lettere ustabilt. Windows begynte å loope lyder, og noen ting tok sykt lang tid. Fikk ikke starta progget for å sjekke tempen.. Satte den 10 til 390 og nå kjører alt fint.

 

Er det noen som har noen anelse om hva det kan være som stopper meg her? Er det hovedkortet? Har lest flere steder at folk har klart *mye* mer på samme hovedkortet. Minnet skulle jo i teorien fint klare 400 i.o.m. at det er DDR800. Core Temp melder VID (regner med at det er vCore?) på 1.3250 - kan det være noe å stille det opp? Og ikke minst, er den verdien å stole på? I BIOS får jeg ikke sett vCore, den står bare til Auto.

Lenke til kommentar

Virker som VID er noe anbefalt verdi ellerno. CPU-Z melder i alle fall om noe mer nøyaktig enn Everest, Core Temp og Real Temp, som alle melder det samme uansett hva jeg settern til virker det som.

 

Jeg tror jeg nå står fast på 390 FSB. Ser ut til å kjøre stabilt med vCore på 1.440. Går jeg høyere på FSB og vCore så får jeg knapt boota Windows. Har det noe for seg å øke volt på North og southbridge, eller er det ellers noe jeg kunne stilt på?

 

Tempen ligger fremdeles på rundt 40 ved Idle, og 50-55 ved load.

 

Edit: Er det noe program man kan kjøre og kjapt se hva load-tempen blir? Det er så mange sånne benchmarkprogrammer, men de tar så lang tid (3dmark06).

Endret av tacomodo
Lenke til kommentar

hehe jeg fant Orthos som virker grei å teste på. Var plutselig ikke så stabilt på 3,6Ghz lenger da gitt :p Tempen flyr fra drøye 40 -SCHWOOSH- opp i 75+ish

 

Viser seg at det som gjorde det var ustabilt under Orthos var en innstilling som hadde med vDroop å gjøre. Stod i beskrivelsen at den relax'a noe med vDroop om jeg husker rett. Når den var endret på så kjørte Orthos fint en drøy halvtime eller så før jeg ikke gadd vente mer. Tempen var fremdeles ganske høy så det endre til slutt med at jeg klokka ned til 3,4 og stilte vCore så lavt jeg klarte.

 

Må si jeg ble litt bitt av overklokkingsbasillen og skulle ønske jeg hadde bedre kjøler. Er det kanskje noen som kan anbefale en god luft-kjøler? Nå har jeg noe som ligner på denne

https://prisguiden.no/product.php?productId=37424

Lenke til kommentar

Jeg har hatt det hovedkortet selv en stund og klarte å nå rett over 500 MHz FSB, så jeg tviler på at hovedkortet ditt kommer til å ha problemer med 400 MHz FSB. Det har også mer enn nok ocinnstillinger som betyr egentlig at prossesor/kjøling er den begrensende faktoren her (hvis du har PC 6400 RAM).

 

Ikke glem å sette en vifte som blåser luft på nordbruen og pwm, de har en tendens til å bli glovarme, spesiellt ved overklokking.

Lenke til kommentar

Det ble ny prosessor på meg. Kjører nå Q9550. Har foreløpig satt FSB til 400, men er litt usikker her...

 

Hvis jeg kjører opp FSB så vil vel rammen også gå over 400, men siden det er PC6400 så er det kanskje her det sier stopp? Eller er det noe jeg ikke har fått med meg her? Er det vanlig å klare overklokke ram noe særlig mer enn hva de skal være gode for?

Lenke til kommentar

Om CPUz er til å stole på ser det ut som om mine skal kjøre på 5-5-5-18 på 400mhz FSB. Jeg får vel bare prøve meg frem.

 

Men - når er det man vet om man skal skru opp volten på rammen? Er det noe program som kan fortelle hva max volt burde være for min ramtype? Lenge siden jeg kjøpte de her, før jeg prøvde meg på overklokking.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...