GibsonLesPaul Skrevet 26. oktober 2008 Del Skrevet 26. oktober 2008 (endret) Heisann! Jeg har nå begynt litt smått med å spille inn låter med bandet. Jeg er nybegynner ( har drevet på litt smått før, men har nå begynt å interessere meg skikkelig ). Jeg har nettopp skaffet meg Pro Tools Le og en Mbox 2. Det som jeg og de fleste nybegynnere lurer på er da hvordan jeg skal spille inn trommer. Jeg skjønner ikke helt hvordan jeg skal få til dette med bare 2 innganger. Jeg har tromme micer og alt som trengs, jeg bare skjønner ikke hvordan jeg skal få til å spille inn trommer inn i pro tools. Går det ann å koble mboxen til miksepulten på noe slags vis? Håper dere skjønner hva jeg mener, og all hjelp mottas med stor takk Endret 26. oktober 2008 av GibsonLesPaul Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 Tråden var feilpostet og har blitt flyttet til riktig kategori. (Vennligst ikke kommenter dette innlegget. Reaksjoner på moderering gjøres pr. PM/melding) Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79 Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 Du kan bruke en mixer til å mixe på forhånd å kjøre de to utgangene på mixeren inn på lydkortet ja, men da har du så og si ingen mulighet til å justere noe i etterkant. Lenke til kommentar
Dimitrij Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 (endret) Som Freebird sier: Du kan kople alt av mik'er til en mixer og mikse på forhånd, også kjøre stereosignalet til mboxen, men da har du som sagt ingen muligheter til å stille nivåer etterpå. Eventuelt ta opp trommesettet med to mik'er, noe mange vegrer seg for, men som faktisk kan få et greit resultat hvis man kan sin mikrofonplassering. Men da er det jo heller ingen mulighet for å stille nivåer på de forskjellige deler av settet. Endret 2. desember 2008 av Dimitrij Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 (endret) Måten de fleste band gjør det på er å sette mic'er veldig nært alle trommene. Når vi spilte inn demo for noen år siden, ble det mikket opp 8 kanaler med bare trommer, der hver kanal har en egen mikrofon. Men han hadde sånt dyrt digitalt mixebord der alle inngangene dukka opp som egne enheter i Protools. Da kan man rett og slett plukke hele trommesporet fra hverandre i Protools, dempe volumet på hihats eller legge effekter på skarptromme separat fra de andre osv. Trommisen måtte adaptere spillestilen sin slik at han ikke slo til mikrofonene da. Men det gikk helt greit. Kan sikkert ta opp alt sammen fra en enkelt mikrofon, men du vil nok slite med dynamikk og akustikk da. Pluss at ingenting kan editeres i etterkant separat. Mikrofonene går da hver for seg inn til hver sin kanal på miksepulten, så volum kan justeres for hver enkelt tromme. Ett trommespor blir da delt inn i 8 separate spor der hihaten har sin egen kanal, skarpen har sin egen, basstromma osv. Du får ikke noen lydkabel fra tromma til mboxen din, nei. Må nok sette en mikrofon og ta opp lyden gjennom den. Endret 3. desember 2008 av Bytex Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79 Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 Med to innganger så er det litt begrenset hva man kan gjøre.. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 (endret) Vel, da bruker du 2 mik'er, en på basstromma og en lengre opp over de andre trommene. Eller bare tar opp alt på en mic. Er ikke dyrt å kjøpe et lite miksebord med 11-12 kanaler, da. Jeg har det. Kosta bare et par tusen. Er gjerne sånn man tar opp gitar også, bare setter en mic rett foran høyttalern til gitaren og spiller i vei og justerer level til den ikke klipper eller er inne i det røde området på miksepulten. Miksern min har også 5 mic-innganger med riktig plugg på (XLR, sånne store runde). Når man spiller inn trommer er det veldig lurt å ha headset på med et klikke-spor på, så det er lettere å holde nøyaktig takt. Klikkesporet kan komme fra PC'n. Endret 2. desember 2008 av Bytex Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79 Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 Jeg har vel muligens litt høyere krav enn andre til oppmikking av både gitar, bass og trommer. Jeg liker 3 mikker på gitar til opptak. (Shure Beta56/SM57 og gjerne en CAD bak) 1 foran hver høyttaler på forsterkeren (combo) og en på baksiden. På bass bruker jeg gjerne 1 DI-boks og en mikrofon på forsterkeren. (Shure SM57). På trommer har jeg mikker på hver tam to på skarp, en på hi-hat en på kick og to overheng til cymbaler. Lenke til kommentar
Slettmeg01 Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 2 godt plasserte overhead-mikker er nok mest sannsynlig den beste løsningen når du er begrenset til 2 kanaler. Dersom du tar deg tiden å lære deg å bruke en flerbånds kompressor, kan du mildt sagt få fet og punchy trommelyd ut av ditt 2 kanals opptak Grunnleggende tips om plassering av overhead-mikker: Det finnes ingen fasit på hva som er riktig og gal plassering av mikker, og du må gjerne prøve å plassere dem slik at du tar opp jevnest mulig nivå mellom de forskjellige delene av trommesettet. Det du bør passe på er å prøve å plassere dem slik at lydene fra trommesettet treffer mikkene samtidig, ellers kan du lett få faseproblemer. En bra måte for å unngå faseproblemer her, er å ikke spre mikkene så veldig, la dem ligge tett inntil hverandre mens de peker i hver sin del av trommesettet. Lenke til kommentar
theDurkan Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 Eventuelt kan du mikke opp to trommer, spille sessionen, mikke opp to nye trommer osv... Tar sikkert litt tid og ferdigheter (på trommer) for at det skal høres bra ut, men er jo bare å prøve. Jeg ville ikke kun brukt 2 overheads, minstekravet ville vel vært å i tillegg mikke opp basstromma og skarpen etterpå. Så alt i alt, sats heller på en mikser hvor du spiller inn fks. fem takes med forskjellige instillinger også går man for den som høres best ut senere. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 (endret) Jeg spilte som tidligere nevnt i punkeband på sent '70-tall. Det ga meg et befriende pragmatisk syn på innspillingsteknikk. Man klarer seg med det man har, så enkelt er det. Vi kunne alle ønsket oss et profesjonelt studio å leke oss i, men har vi ikke det så tar vi det vi har. Idag er jeg blitt litt snobbete og har et rimelig bra hjemmestudio, men den gangen gjorde vi opptakene av hele bandet live med en stereo spoleopptager (riktignok en profesjonell en) koblet til mikseren. Det ble helt fin lyd av det. Selvsagt kunne vi ikke mikse opptakene i ettertid da, men det er nå en sjarm med liveopptak også. Om et opptak ble dass, og det gjorde de ikke sjelden, så spilte vi bare om igjen. Det aller beste opptaket vi laget, gjorde vi på en kasettspiller en gang vi ikke hadde spoleopptageren med oss. Ikke den beste lyden, selvsagt, men desidert de beste versjonene av låtene våre vi noengang spilte inn. Husk, verdens mest berømte innspillinger er ikke gjort med hundre-og-ørten spors Pro Tools, noen av dem er gjort i mono live. Det er musikken og fremføringene som har gjort dem berømte, ikke lydkvaliteten. Jeg husker jeg kjøpte en operasamling på en flyplass en gang. Når jeg kom hjem var jeg rimelig skuffet, det meste hørtes ut som radio på mellombølgen. Så en dag var min gamle far på besøk mens jeg spilte den, og plutselig sa han: "Det der er kanskje verdens mest berømte operainnspilling." (Perlefiskerduetten med Jussi Björling og Robert Merill.) Han var vokst opp med '78-plater og hjemmespikkede stifter og hørte musikken, jeg var vokst opp med hifi stereo og hørt bare lydkvaliteten... Jeg forstår at trådstarter alt har en miksepult av noe slag. Da er det bare å koble den til mBoxen, og så prøve seg frem med nye mik-plasseringer og nye opptak til man får en god miks, som Mixel sier. Det blir helt bra det. Og kanskje lærer du ett og annet om trommemiks underveis. Geir Endret 3. desember 2008 av tom waits for alice Lenke til kommentar
Dimitrij Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 Jeg har vel muligens litt høyere krav enn andre til oppmikking av både gitar, bass og trommer. Jeg liker 3 mikker på gitar til opptak. (Shure Beta56/SM57 og gjerne en CAD bak) 1 foran hver høyttaler på forsterkeren (combo) og en på baksiden. På bass bruker jeg gjerne 1 DI-boks og en mikrofon på forsterkeren. (Shure SM57). På trommer har jeg mikker på hver tam to på skarp, en på hi-hat en på kick og to overheng til cymbaler. Oppsettet høres bra ut det. Men som Jnz sier; hvis du bare har et stereopar å gå for, er nok et godt plassert overhead-par å foretrekke. Det funker overraskende bra, selv om jeg også foretrekker 4 mik'er, så man får med punch i basstromma og attack i skarp. Men hvis du har et miksebord med innebygde pre-amper, slipper du vel å bruke mboxen i det hele tatt? Lenke til kommentar
theDurkan Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 Men hvis du har et miksebord med innebygde pre-amper, slipper du vel å bruke mboxen i det hele tatt? Ett sted må jo lyden komme inn til ProTools da Lenke til kommentar
alexpea22 Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 Sjekk denne videoen om hvordan ta opp trommesett med 2 mikrofoner. http://www.youtube.com/watch?v=L5Fjuz7jXzs Har ikke testet det selv, men virker svært interessant. Teoriene holder hvertfall mål, så gjenstår det bare hvordan det faktisk høres ut. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå