experten Skrevet 26. oktober 2008 Del Skrevet 26. oktober 2008 Skal redigere gamle hjemmeopptak(VHS) i pinnacle studio 12. Lurer på hvilke format, komprimering, oppløsning og framerate jeg skal velge, for å bruke minst mulig plass samtidig som ikke kvaliteten skal bli dårlig. Lenke til kommentar
Aqualong Skrevet 26. oktober 2008 Del Skrevet 26. oktober 2008 Kommer vel helt an på hva du skal bruke opptakene til? DVD? Eller skal de bare vises på PCen? Lenke til kommentar
experten Skrevet 27. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2008 Skal brennes til DVD men kan være i f.eks. divX format på DVD-platen Lenke til kommentar
simmyt Skrevet 28. oktober 2008 Del Skrevet 28. oktober 2008 Skal redigere gamle hjemmeopptak(VHS) i pinnacle studio 12. Lurer på hvilke format, komprimering, oppløsning og framerate jeg skal velge, for å bruke minst mulig plass samtidig som ikke kvaliteten skal bli dårlig. antar du har et pal videokamera (altså kjøpt i europa), oppløsning: vhs har oppløsning på ca 330x576, dvs antall piksler er litt under halvparten av DV/DVD, så det kan være lurt å ikke gå under dette ihvertfall. frame rate: vhs er interlaced, så om du vil lagre som interlaced bruker du en frame rate på 50. du kan også få pinnacle til å gjøre "de interlacing", dvs gjøre bildene om til progressivt format, da velger du frame rate 25. format/komprimering: jeg ville valgt enten mpeg2, xvid (mpeg4) eller h.264(også kallt avc, nyere variant av mpeg4) for video. siden oppløsningen til vhs er halvparten av dv, trenger du halvparten så stor bitrate med samme codec som dv (mpeg2). xvid og h.264 codecene er bortimot dobbelt så effektive med lik kvalitet, dvs du trenger litt over en fjerdedel av bitraten til dv (som er 25mbit/s), feks 7-8mbit/s kan bli brukbart. jeg tipper h.264 med rundt 8mbit/s blir best, pass på å velge 2pass encoding. du bør eksperimentere med bitraten til du er fornøyd, kanskje kan du gå ned til halvparten uten å se mye forskjell, kanskje må du litt opp. det kommer an på hvor mye støy det er på vhs bildene. det går an å filtrere vekk støy, men jeg vet ikke om det er å anbefale siden du da tar vekk informasjon fra bildet. de fleste nyere tv har ok støyfjerning om du plages... hvis du vil spare enda mer plass kan du også gå ned i oppløsning, tallene jeg har gitt over er basert på at du vil beholde originalkvaliteten mest mulig og samtidig bruke lite plass. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå