Simen1 Skrevet 31. mars 2003 Del Skrevet 31. mars 2003 Jeg har sett litt på HP Laser Jet 1220 til 4742 kr hos www.pcutstyr.no. Er den grei ? Den skal være til privat bruk, og skrive ut stort sett dokumenter, og ett og annet bilde. Pga. kostnader pr side vil jeg ha laserskriver. Hvordan er kveliteten på utskriftene? PS. Er det noen som kan fortelle mer om HVOR stort forbruk jeg må ha for at det lønner seg med laserskriver fremfor blekk? (10 sider pr dag? 100 sider pr dag?) Bør jeg også vurdere en sorthvitt-laser + fargeblekkskriver? Eller hva med en multifunksjons-skriver ? Lenke til kommentar
B|2bb3r Skrevet 31. mars 2003 Del Skrevet 31. mars 2003 Bare til info det der er ingen fargelaser. Den har en scanner funksjon som støtter farge. Farge laserne til HP heter Color LaserJet. Fra komplett: http://www.komplett.no/k/kl.asp?AvdID=1&Ca...ID=7&t=1276&l=2 Tror ikke du finner mange fargelasere til under 7-8000 kr. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 31. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2003 Så navnet "laser jet" er altså missvisende? Det må jeg si er dårlig salgs-taktikk fra HP. Etter å ha kikket litt på komplett og sjekket prisguiden fant jeg en Epson Laser ACL C900 16MB A4 til 7458 kr. Men jeg ser at nytt toner-sett koster hele 4036 kr... :o :o (3x1202kr for farge + 430kr for sort) Da bør vel et sett vare utrolig lenge! Noen som vet mer om varigheten til et sett med toner? (#sider og dekningsgrad) Lenke til kommentar
knatten Skrevet 31. mars 2003 Del Skrevet 31. mars 2003 Så navnet "laser jet" er altså missvisende? Det må jeg si er dårlig salgs-taktikk fra HP. Nei, det er en sort-hvitt laserskriver, derav navnet LaserJet. I tillegg har den en fargescanner. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 31. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2003 Jeg ble skremt av de høye prisene på toner og sjekket litt rundt og fant priser per utskrift beregnet på flere måter og kom frem til en sidekostnad på 31 øre for den fargelaseren, og 42 øre for en Canon i850 blekkskriver. Dvs at jeg må skrive ut over ca 50.000 sider (=en halv palle med papir = ca et kvart tonn papir) før laserskriveren lønner seg rent økonomisk. Laserskriveren har den fordelen at den kan skrive ut på begge sider av et ark, mens blekkskriveren kan skrive helt ut i kantene, tar mye mindre plass, støyer mye mindre og skriver ut første side på 42 sekunder når den har stått i dvale i motsetning til laserskriveren som skriver ut første side etter først 3 minutter. Jeg tror ikke jeg kommer til å skrive ut i nærheten av 50.000 sider (30 sider/dag i 5 år) i dens levetid så det blir vel blekkskriver på meg likevel. Lenke til kommentar
TomasK Skrevet 31. mars 2003 Del Skrevet 31. mars 2003 Jeg ble skremt av de høye prisene på toner og sjekket litt rundt og fant priser per utskrift beregnet på flere måter og kom frem til en sidekostnad på 31 øre for den fargelaseren, og 42 øre for en Canon i850 blekkskriver. Dvs at jeg må skrive ut over ca 50.000 sider (=en halv palle med papir = ca et kvart tonn papir) før laserskriveren lønner seg rent økonomisk. Laserskriveren har den fordelen at den kan skrive ut på begge sider av et ark, mens blekkskriveren kan skrive helt ut i kantene, tar mye mindre plass, støyer mye mindre og skriver ut første side på 42 sekunder når den har stått i dvale i motsetning til laserskriveren som skriver ut første side etter først 3 minutter. Jeg tror ikke jeg kommer til å skrive ut i nærheten av 50.000 sider (30 sider/dag i 5 år) i dens levetid så det blir vel blekkskriver på meg likevel. Uansett hvordan man vrir og vrenger på det: En laserskriver har langt lavere kostnad per side enn en blekkskriver, spesielt på sort/hvit og langt raskere. Hvis du skal skrive ut endel, trenger farger, men vil komme veldig økonomisk ut av det, så kan du jo kjøre på en rimelig sort/hvit laser og en rimelig fargeblekkskriver. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 31. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2003 Uansett hvordan man vrir og vrenger på det: En laserskriver har langt lavere kostnad per side enn en blekkskriver, spesielt på sort/hvit og langt raskere. Hvis du skal skrive ut endel, trenger farger, men vil komme veldig økonomisk ut av det, så kan du jo kjøre på en rimelig sort/hvit laser og en rimelig fargeblekkskriver. Jeg prøver ikke å vri å vende på noe. Jeg prøver bare å finne ut HVOR mye lavere kostnader det blir medlaserskriver og HVOR mye man må skrive ut for at det skal betale inn den økte innkjøpsprisen. Etter litt mer undersøkelser finner jeg ut at de billigste sorthvitt laserskriverene koster ca 1500-2000 kr og toner koster ca 550-700kr. En toner oppgis til å være nok til 2500 sider med 5% dekningsgrad. Det gir en sidekostnad på ca 25 øre. Men dette er bare for 5% dekningsgrad. Den blekkskriveren jeg linket har en sidekonstnad på ca 42-45 øre (i følge dinside og tomshardware's tester) men det er med et mer realistisk blandet bruk med farger, dokumenter med tekst fargeillustrasjoner og fotoer. Men hypotetisk sett hvis begge var testet med kun tekst og samme dekningsgrad og det fortsatt var en forskjell på 20 øre/side så måtte jeg ha skrevet ut 10.000 sider (4 esker a 12,5 kilo) tekst for å dekke inn kostnaden av en sorthvitt laserskriver i forhold til å bare skrive ut med blekkskriveren. I realiteten må jeg nok skrive ut mye mer enn 10.000 sider fordi tallet 45 øre/side gjalt blandet bruk med farger, 20% dekningsgrad og ikke bare tekst. Det er også hastighetsforskjeller som du sier. Laserskrivere skriver raskere ut mange ark etter hverandre, men blekkskrivere er mye kjappere til å "varme opp", og komme i gang med utskriften. Skriver man ut få sider av gangen vil det dermed være raskere å bruke en blekkskriver. Så jeg prøver ikke å vri på noe, bare være realistisk og ser at laserskrivere ikke lønner seg før man snakker om 10.000-100.000 sider avhengig av om det er farge eller sorthvitt-laser og modell. Lenke til kommentar
AlexK Skrevet 31. mars 2003 Del Skrevet 31. mars 2003 Det er også hastighetsforskjeller som du sier. Laserskrivere skriver raskere ut mange ark etter hverandre, men blekkskrivere er mye kjappere til å "varme opp", og komme i gang med utskriften. Skriver man ut få sider av gangen vil det dermed være raskere å bruke en blekkskriver. Det stiller jeg meg tvilende til. Laserskrivere er uhyggelig mye raskere enn blekksprøyter, i tillegg til at (tekst-)utskriftene blir penere. Moderne laserskrivere bruker også kortere tid for oppvarming. Men jeg ville ikke kjøpt fargelaser om jeg var deg. Skal du skrive ut fotografier, blir resultatet best på en blekkskriver. En sort-hvitt laserskriver og en billig blekkskriver er en fin kombinasjon. Selv om du ikke skriver ut så mye at du økonomisk sett vil vinne stort på laserutskrifter, er det likevel den beste løsningen. Lenke til kommentar
RulleRimfrost Skrevet 31. mars 2003 Del Skrevet 31. mars 2003 Bruker selv halve sortimentet av HP's lasere på jobb (hovedsak 1100,1200,1220 og Sx), men er ukjent med at de trenger noe oppvarming :wink: Spøtter ut sider så fort jeg ber om det. Ved siden av står en Cannon Blekksak for den skjeldene fargeprinten. Dette er sikkert bedre økonomi og kvalitet enn en stk fargelaser. Lenke til kommentar
AlexK Skrevet 31. mars 2003 Del Skrevet 31. mars 2003 Bruker selv halve sortimentet av HP's lasere på jobb (hovedsak 1100,1200,1220 og Sx), men er ukjent med at de trenger noe oppvarming :wink: Jeg har erfaring med en del HP LJ1200, og de er meget raske til å skrive ut første side, ja. Ulempen på dem jeg har prøvd, er at de hadde en lei tendens til å krølle papiret i større grad enn andre laserskrivere jeg har brukt. Nå har jeg en Lexmark T520dn, en svær sak med dupleks og nettverk. Den er jeg stort sett godt fornøyd med. Men den er jo ganske dyr, ville kanskje prøvd en av de rimeligere Lexmark-modellene hvis jeg skulle handle i budsjettklassen. Ellers er OKI 14-serien god. Den har imidlertid en "åpen løsning" med separat tonerkassett og trommel, som kan føre til tonersøl hvis man ikke er forsiktig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå