cantwo Skrevet 26. oktober 2008 Del Skrevet 26. oktober 2008 Heisann, nå har det seg sånn at jeg skal snart opp til fagprøven. Klasse L sertifikat. Og pga dette er det jo diverse ting og tang jeg lurer på og som det kan tenkes andre lurer på . For min del går beregning av kabel og vern veldig fint ,frem til motordelen. Kan noen hjelpe meg med for eks, en slags punktbeskrivelse av å beregne kabel og vern for en moter. For eks, La oss si at motorens merkeskilt ser slik ut: Ib = 38 A ved tilkoblingen til 400 v. cos ø= 0,8 og vikningsgraden η= 0,5 Kabellengden fra underfordelingen fram til motoren er 20 m. Lenke til kommentar
Oslo_Gutten-88 Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 (endret) Heisann. Er i samme bås sjøl med fagprøva. Dimensjonering av kabel og vern for motor har nesten samme fremgangsmåte med litt andre faktorer. Husk her at vi snakker om to A verdier altså p1 og p2 som er avgitt og tilført effekt. Når det på motoren står I=38A ved 400v er det denne verdien vi forholder oss til altså avgitt effekt P2. Denner vil alltid være større enn P1 for denne verdien er oppført uten tap. Nå snakker jeg jo om A størrelsen men effektene regner slik: Avgitt effekt P2 = U x I x /3 = 400v x 38A x /3 = Tilført effekt p1 = U x I x /3 x cos(fi) x virkningsgrad = Krav 1: IB<IN<IZ IB er da 38A IN er verdeien man stiller inn motorvernet eller motorvern bryteren for og denne skal være nøyaktig det samme som den strømmen motoren trekker. IZ som er den strømmen kablene tåler oppgitt i NEK 400. Husk da å få med alle faktorer med antall ledere, forleggningsmåte og reduksjons faktorer for temperatur, hvor mange kabler som ligger inntil hverandre og selvfølgelig spenningsfall. Når krav 1 er oppfyllt må man sjekke Krav 2. På motor vil denne altid være ok så lenge kortslutnings vernet er automat. I2 for motor er In x 1,2 < IZ x 1,45 som er strømmen kablen skal tåle før vernet løser ut ved overbelastning. Ved motor bruker vi 1,2 istedenfor 1,45 for vanlige automater fordi overbelastnings følsomheten er lavere for motorvern brytere på tiden før det løser ut. Krav 3 er jo særnorkse krav med 1,5mm på 10 -13A og 2,5mm - 16A osv. Så er det jo å beregne spenningsfall og her kommer jo cos(FI) og kabel lengde og tversnitt inn i bildet men du har vel formelsamling regner jeg med hehe. Om noe av dette er feil så sleng ut. Var en slags repitisjon for min egen del at jeg skrev dette også. Endret 19. november 2008 av Oslo_Gutten-88 Lenke til kommentar
V_B Skrevet 24. november 2008 Del Skrevet 24. november 2008 Utkoblingstid Gjennomsluppet enegri om utkoblingtiden er under 0,1s. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå