Gjest medlem-98070 Skrevet 26. oktober 2008 Del Skrevet 26. oktober 2008 Hva er vanlig å tjene der første og andre halvår? Er det likt overalt? Og med "dimme penger" 25 000? Er det likt med hjemreiser og perm der også og rekruttid? Noen som vet litt elers om hvordan det er der etter å ha blitt innkalt? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 26. oktober 2008 Del Skrevet 26. oktober 2008 Du får like mye "lønn" i MP som i alle andre avdelinger som vernepliktig. Per i dag er det 140 om dagen. Når du er blitt MP blir du korporal (dette gjelder samtlige som består kurset og havner på Bardufoss som MP, i alle fall), og da får du 18 kroner ekstra om dagen (ca.). Dimmepengene er rundt 25000, og disse får du utbetalt første utbetalingsdato etter at du dimmer. Dette gjelder om du har avtjent en viss prosentandel av verneplikten, trur det er rundt 300 dager. MPene har rekruttperiode som alle andre, og 7 gratis hjemreiser. Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070 Skrevet 26. oktober 2008 Del Skrevet 26. oktober 2008 Er rekrutt 3 uker... eller måneder? Hmm 18 kr ekstra om dagen for å bestå kurset og bli korporal? Det vakke mye å bli rik av Noen som vet om kurset er hardt? I forhold til andre tjenester (ble opprinnelig kalt inn til panserbataljonen) Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 26. oktober 2008 Del Skrevet 26. oktober 2008 Hvorfor skal du tjene så mye mer enn alle de andre som er inne førstegangstjeneste? Vet ikke hvor lang MP-rekrutten er, men bruker å være rundt 6 uker. Kom du ikke inn på befalsskolen? Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 26. oktober 2008 Del Skrevet 26. oktober 2008 Som MP sitter man et halvår på skolebenken, før man går ut i praksis det siste halvåret og blir korporaler. Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070 Skrevet 26. oktober 2008 Del Skrevet 26. oktober 2008 Som MP sitter man et halvår på skolebenken, før man går ut i praksis det siste halvåret og blir korporaler. Dude, er det sant?? Jeg hadde sett for meg krype i gjørmehøl og løpe 10 km hver dag i "opplæringsperioden" Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 26. oktober 2008 Del Skrevet 26. oktober 2008 De har nok sin andel med gjørmekryping, og du kommer garantert til å få en goood del fyfo, men om der er den slags ting du er ute etter så er det nettopp panser (eller 2.bn. eller jegerkompaniet) som er greia, så hvorfor du bytta fra panser til MP vet jeg ikke Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070 Skrevet 26. oktober 2008 Del Skrevet 26. oktober 2008 De har nok sin andel med gjørmekryping, og du kommer garantert til å få en goood del fyfo, men om der er den slags ting du er ute etter så er det nettopp panser (eller 2.bn. eller jegerkompaniet) som er greia, så hvorfor du bytta fra panser til MP vet jeg ikke Jeg har jo ikke lyst til å krype i gjørma heller da!!! ble flyttet pga forsvarets behov, ikke fordi jeg ikke ville i panser... men jeg tror jeg vil trives bedre lengre sør og med mer skolebenk-opplegg enn telt i 30 minus Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 26. oktober 2008 Del Skrevet 26. oktober 2008 MPene har felt også, og tjenestestedet kan godt bli Indre troms Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070 Skrevet 26. oktober 2008 Del Skrevet 26. oktober 2008 MPene har felt også, og tjenestestedet kan godt bli Indre troms Ja det er jeg klar over, men da er det i så fall kun de 6 siste månedene, dvs ca juni...og da er sikkert Troms helt ok Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 26. oktober 2008 Del Skrevet 26. oktober 2008 Bardufoss i Oktober er ikke gøy Rena blir svinkaldt om vinteren. Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070 Skrevet 26. oktober 2008 Del Skrevet 26. oktober 2008 Joda joda herr brun, men jeg drar jo i så fall like før det;) Så er igrunn ganske fornøyd jeg hadde vært noe annet å være 1 år i troms liksom, og STARTE når det er kaldest der..hehe Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 26. oktober 2008 Del Skrevet 26. oktober 2008 Drar like før det? har ikke du innrykk i januar? da dimmer du ikke nødvendigvis i oktober... Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070 Skrevet 26. oktober 2008 Del Skrevet 26. oktober 2008 Dimmer jo ca januar regner jeg med...da har jo vinteren så vidt begynt;) Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 26. oktober 2008 Del Skrevet 26. oktober 2008 Haha, du drømmer. Lenke til kommentar
Nstin Skrevet 26. oktober 2008 Del Skrevet 26. oktober 2008 Joda joda herr brun, men jeg drar jo i så fall like før det;) Så er igrunn ganske fornøyd jeg hadde vært noe annet å være 1 år i troms liksom, og STARTE når det er kaldest der..hehe Jeg synes det var best å starte når det var kaldest. Jeg sleit ikke med kulda selv om det var drit kaldt der. Er veldig veldig varm av meg. Er av typen som går med t-skjorte til det begynner å snø. Det værste med troms, spesielt setermoen er at det ikke er nok damer der. Og sivile på vår alder. Når man går ut møter man nesten aldri nye folk. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 Som MP sitter man et halvår på skolebenken, før man går ut i praksis det siste halvåret og blir korporaler. Dude, er det sant?? Jeg hadde sett for meg krype i gjørmehøl og løpe 10 km hver dag i "opplæringsperioden" Du kryper ikke i gjørme hver dag under rekruttskolen (vi gjorde ihvertfall ikke det), og det at MP-opplæring tar 6 mnd betyr ikke at alle 6 mnd er rekruttskole Lenke til kommentar
Burnham Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 Dimmer jo ca januar regner jeg med...da har jo vinteren så vidt begynt;) Tja. På Setermoen ca 27. oktober i år var det nysnø og -15 grader om morgenen. Er vel "høst" enda, men vinteren er jammen ikke "så vidt begynt" i januar. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå