Gå til innhold

Flere vindmøller i Norge i fremtiden?


Vindmøller i Norge  

36 stemmer

  1. 1. Er du for eller imot flere vindmøller i Norge i fremtiden?

    • Jeg er for flere vindmøller
      21
    • Jeg er imot flere vindmøller
      9
    • Har ikke tatt stilling til dette
      6


Anbefalte innlegg

Har om energi og forskjellen mellom fornybar energi og ikke-fornybar energi på skolen i naturfagen fortiden. Slik jeg forstår det har vindkraft et stort potensiale i Norge. Både til havs og på fastlandet. Men hvorfor er det da slik at det nesten ikke er vindmøller i Norge? Her på østlandet finnes det vel omtrent ingen vindkraftverk? I Sverige og Danmark er det jo fult av vindmøller overalt, hvorfor ikke i Norge? Skal jo ikke langt over svenskegrensen før du finner fult av vindmøller overalt nesten. Er det fordi folk synes vindmøllene er stygge? Tror dere det vil bli mer vindkraft i Norge i fremtiden? Er du for eller mot? Er vel bare SP og SV som er for satsning på vindkraft i Norge?

Endret av Juliess
Poll
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rent politisk så tror jeg det vil vokse opp vindmøller etterhvert som paddehatter.

Det er nemlig en fysisk manifestasjon på at det gjøres noe for ren og fornybar energi.

Problemet er at vi har gamle og utdaterte vannkraftverk som godt kunne vært rustet opp istedenfor alle disse vindmøllene og samtidig gi mere og sikrere kraft en vinmøllene noen ganger vil gi.

Så har vi atomkraft da, meget politisk skummelt samtidig med at det vil gi en stor gevinst med tanke på sikker kraftproduksjon.

Som sagt vi har alternativer til disse visuelt stygge kraftverken men enten vises de ikke i landskapet eller så er de for skumle eller så innebærer det dammutbygging.

Personlig tror jeg det er vindmølleutbygging som vil bli mest benyttet.

Lenke til kommentar

Kvifor er det idiotisk? Norge er sikkert mest kjend på grunn av naturen, er det ikkje nærliggande å tru at folk rynker på nasa om det popper opp vindmøller både her og der?

 

Skulle hatt ein enorm vindmølle- og solcellepanelpark i ørkenene rundt på planeten. :p

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Problemet med vindmøller er at de produserer mye mindre elektrisk kraft en atom eller vannkraftverk.

Der et hydro elektrisk kraftverk kan produsere mange hundre MW så leverer ei vindmølle maks 1500KW.

Det skal en stor windmøllepark til for å komme opp i hva et atom eller vannkraftverk produserer.

Bare for å sammenligne så gir Altakraftverket som er et lite vannkraftverk fra seg 150MW mens skulle man ha det samme fra en vindmøllepark må vi opp i 100 av de største vindmøllene og da får man kun den samme effekten når det blåser godt.

Lenke til kommentar
Det er i så fall et idiotisk poeng. Dessuten, bråker ikke disse viftene noe helt pokkerivold?

Aldri hørt en eneste lyd fra dem jeg, men nå har jeg ikke stått helt inntil en heller da.

 

De lager en del lyd om man står nærme nok. Noe som enkelt løses ved å plassere dem langt fra bygd og by.

 

En liten film som viser hvor mye lyd en vindmølle lager.

. Endret av oldboy
Lenke til kommentar
Ville ikke bølge ller tidevans kraft vært bedre her i norge.

 

Det var et bølgekraftverk her til lands. Det ble skadet i en storm, og siden har ingen prøvd seg på det - så vidt jeg vet.

 

 

----

 

 

 

Når det kommer til en solcellepark i de store ørkenene Zeph, er dette et problem. Problemet oppstår mest i sandørknene fordi "filmen" blir skadet av sanden, og som vi vet så er det jevnt og trutt sandstormer og lignende i sandørkener.

Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke hvorfor miljøvernbevegelsen er imot vannkraftutbygging, men de støtter satsing på vindkraft. Det minner meg litt om dyrevernere som favoriserer ville dyr i naturen. Er det noen som kan forklare meg dette?

 

Forøvrig, bølgekraftverket i Øygarden var typisk norsk - halvgjort er velgjort. Synd, bølgekraft kunne ha vært meget spennende om vi hadde fått noen skikkelige tester på det.

Lenke til kommentar

Vannkraftutbygging hadde definitivt løst trømkrisa og fikset et skikkelig kraftoverskudd her til lands men da bråker miljøvernerne.

Av og til er diktatur fantastiske, de får slått gjennom slike prosjekter uten at noen skulle hatt noe å si, når da de berørte som bor i områdene i tillegg blir godt kompensert ser jeg ikke problemet med oppdemming, men her hjemme på berget har miljøvernerne fått for mye å si.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...