Gå til innhold

Må opp i vekt... beste måten? ( Se Her Vær Så Snill )

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Problemet er at den eneste kilden jeg har til å finne ut hvor mye jeg trenger er gjennom internett, og der står det jo så forskjellig! Har noen av dere et tips om en noenlunde pålitelig side jeg kan se på? Av det jeg har sett sier de bare det samme som "eksperten" noen sier 2200 (iforms kalkulator) noen sier 2500 (en annen jeg så..) og den kidsnutrition greia pluss mange andre sier 2900!!

Nei, jeg har ikke "min egen" ekspert. Det er bare ei jeg bruker å dra til så gir hun meg tips... Jeg skal ikke si at jeg er noe bedre enn henne men jeg syns ikke jeg har fått noe som helst slags hjelp fra henne...

Lenke til kommentar

Det at man tar armhevninger med bredtgrep gjør at man bruker mer bryst musklene, smalt grep går mer på triceps.

Men over til topic, vil du gå opp i vekt, ikke bry deg om eksakt antall kalorier du har i deg pr dag. Spis mye mat der du får i deg trege karbohydrater, kylling, biff og lignende. Dette må selfølgelig kombineres med hard trening, det skader ikke å trene hardt, men tren 3-4 dager i uka, for da rekker kroppen din å bygge seg opp igjen. Om dette er for hardt til å begynne med atlså at du kjenner at du er støl til trening så må du ha større mellomrom mellom treningsøktene. Det du kan gjøre, siden det virker som en stor prioritet å gå opp i vekt(muskler) hjemme, er å kjøpe deg et multi-apparat, disse fungerer godt og kan selges igjen for en god pris.

Hvis du gjør det så finner du deg et nybegynner treningsprogramm på nettet, trener det ferdig for så å finne et nytt programm som passer deg, styrke, cardio, mengde eller bygge programm. Til disse programmene bør du begynne på en gym i nærheten.

Med tanke på kostholdet ditt så er nok det som har en del "skyld" i dette, går man med en katabol tilstand i kroppen vil man gå ned eller holde seg på samme vekten, derrimot en anabol tilstand vil bygge opp musklene i kroppen.

For å ha en anabol tilstand i kroppen må du ikke bare spise mye, men rett. En god diett er en variert diett, og ingen god diett er enkel å holde seg til så du må ha disiplin å motivasjon.

Et bra kosthold er veldig enkelt å finne, bare google det.

lykke til:thumbup:

Endret av odincss
Lenke til kommentar

Okei, takk for innlegget :D Det eneste jeg har på en måte brydd meg om er å få i meg nok jern og proteiner. jeg trener 3 ganger i uka. Mandag, onsdag og fredag. Trivest med det og :) Det går veldig ofte på brødskive med ost, skinke og speilegg til middag. Fordi vi bruker å spise middag kl. 12 og jeg kommer hjem fra skolen kl. 3 : /

men det er vel ikke det verte jeg kan ha i meg :p

Angående det med kostholdet så er det noe helt for jævlig for å si det rett ut.. jeg kjøper sjokolade på sjokolade, og det er bare så godt at jeg ikke greier å stoppe! (stopper da tilslutt da.. 2-3 sjokolade blir det som oftest..) Hadde jeg bare fått bort det f**** søtsuget! Men ellers vis du ser bort ifra det så spiser jeg faktisk en del sunt... Mellomgrovt brød (jeg har problemer med magen så jeg skal kutte ned litt på fiberen) ALLTID kjøtt eller egg til middag, drikker en god del melk, spiser havregryn og noen ganger brus. Det jeg bruker som snacks er: peanøtter, cashewnøtter eller bacongull (laget av bacon = kjøttsnacks)

Jeg tror heller ikke det er så enkelt å finne en slags "diett" til en 14 år gammel gutt på internett som passer noenlunde til meg :p

PS: Hva er katabol? xD

Lenke til kommentar
PS: Hva er katabol? xD

Katabol er det motsatte av anabol, det er en tilstand i kroppen. En katabol tilstand er når kroppen bryter ned musklatur og fettlager fordi man ikke har nok å fordøye og ernære seg av.

Men vil du vokse mye fort, gjør som de største, spis til du spyr å litt til;)

Lenke til kommentar

Voksne skal ha ett inntak som ligger en plass rundt 2500 kalorier daglig. Det vil si at hvis du er 14 år, holder det med rundt 2300 kalorier. Om du ønsker å gå opp i vekt er faktisk den beste måten å bygge muskler. Når man bygger muskler minker kroppsfettet, men vekten øker fordi at musklene blir større og utgjør en stor del av kroppsvekten. Det du hovedsaklig burde forholde deg til er rødt kjøtt, sånn som biff. Det er sunt, men inneholder også en god del kalorier. Du må også øke inntaket av grønnsaker og frukt. Grønnsaker og frukt holder vekten på et "stabilt" punkt.

Lenke til kommentar
Nja.. jeg er ikke særlig glad i frukt og grønnsaker PGA at jeg blir så veldig fort dårlig i magen, men mye rødt kjøtt spiser jeg, viss vilt regnes som det? jeg syns ivertfall at det ser ganske rødt ut

Ja vilt er veldig bra. Det inneholder masse karbohydrater som er viktig for den som ønsker å bli større ;)

Lenke til kommentar
Voksne skal ha ett inntak som ligger en plass rundt 2500 kalorier daglig. Det vil si at hvis du er 14 år, holder det med rundt 2300 kalorier. Om du ønsker å gå opp i vekt er faktisk den beste måten å bygge muskler. Når man bygger muskler minker kroppsfettet, men vekten øker fordi at musklene blir større og utgjør en stor del av kroppsvekten. Det du hovedsaklig burde forholde deg til er rødt kjøtt, sånn som biff. Det er sunt, men inneholder også en god del kalorier. Du må også øke inntaket av grønnsaker og frukt. Grønnsaker og frukt holder vekten på et "stabilt" punkt.

Alder har relativt lite med vektøkning å gjøre. Om man er 14 år kan man faktisk spise litt ekstra, pga man er i en vokseperiode. Men du skal altså ha ca. 38-40kcal per kilo kroppsvekt. Dvs. at om man veier 60kg skal man ha i seg (38kcal*60kg=2280kcal)++ per dag. Så akkurat her traff du spikeren på hodet UJJ, men det helt tilfeldig at jeg tok 60kg, aner ikke hvor mye TS veier.

Lenke til kommentar

Hei, tenkte jeg bare skulle ta en oppdatering...

Nå er det syklesesong igjen og jeg sykler en del fordi jeg syns det er avsappende og forfriskende. Jeg veier nå 52 Kg, og føler meg i ganske god form, har fått litt bredere skuldre, kraftigere lår osv. Men det er fortsatt en ting jeg er litt overrasket over. Hele kroppen min har forandret seg ENORMT mens armene... De ser omtrent ut som da jeg startet denne tråden og veide 9 Kg mindre! Så hva sjer..? Gjør jeg noe feil eller..? Og jeg vurderer å kutte ned en del på magetreningen, P.G.A at jeg har lest på flere sider at overdreven trening av magen kan få magen til å se oppblåst ut + at du kan få magesmerter av det og, og det vil ikke jeg ha. Har heller begynt å bruke mere vakuum øvelse, fordi den trener de indre magemusklene somholder alt på plass og den treningen skal visst ikke skade deg samme hvor mye du gjøre den men jeg setter meg ei grense uansett. Når det gjelder kostholdet så gjør jeg egentli mye feil, får sikkert i meg for mye mettet fett (Drikker SYKT mye melk) og sukker. Men det gir jeg en lang F*** i, for alle på min alder spiser mer mettet fett og sukker en de skal og.. De overlever jo! :p Det eneste jeg føler at jeg hr fått til er å få i meg rikelig med proteiner, 2 gram per Kg kroppsvekt ++ har jeg fått i meg. (uten Proteinshaker)

Yes, det var oppsummeringen min :) bare sleng inn noen innlegg hvis dere vil :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...