Gå til innhold

Må opp i vekt... beste måten? ( Se Her Vær Så Snill )

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ok, jeg fant ut den sengekant stillinga tilslutt! Men ser dette bra ut?

10 x 3 sekunder (som du sa) på den pushup stillinga

2 x 30 sekunder på sengekanten

4 x 5 pull-up

2 x 10 på hver fot med knebøy

ser dette bra ut? noe mer? mindre?

Men jeg har litt problem med å få til skikkelig knebøy på en fot xD

Endret av NeW_PrO
Lenke til kommentar

Bra at det er tungt;)

Når det kommer til reps så har ikkje eg so møkje peiling når det kommer til kroppsvekt øvelser, eg trener for det meste med vekter.

Men eg mente 3x10 sekunder:P 10x3 sekunder blir for lett:P

Viss du klarer 30 sekunder på sengekanten, så tar du å går enda lenger bak, så tar du 10/15 sekunder i stedet for( Ikkje sånn at maks e 10/15 sekund, men at maksen ikkje e so långt ifrå )

Viss du klarer det, 3x8 på pull-ups. Viss ikkje du klarer det så tar du for eksempel :

3x4, og neste uke så tar du 3x5 til du er på 3x8.

Knebøy på en fot kan vere vanskeli:P Øvelse gjør mester;)

Endret av Klovny
Lenke til kommentar

Hehe ;) jeg skrev visst feil :p jeg mente 3 x 10 sekunder :)

Det jeg lurer litt på er om det er nok, det gikk så raskt å gjøre alle øvelsene tilsammen i forhold til det forrige "settet" mitt x)

Du har nok rett med det at øvelse gjør mester så jeg skal prøve så godt jeg kan ^^

Lenke til kommentar

ok.

1. 3 x 4 pullups

2. 20 pushups

3. det der med sengekanten 2 x 15 sekund

4. 10 knebøy med hver fot x 2

5. pushup stillinga, 3 x 10

6. 60 reps hver arm med 1.5 liters flaske :p

+ normal aktivitet. Det vil si at jeg sitter ikke bare på ræva når jeg ikke trener. Jeg gjør all slags husarbeid, finner på ting ute med kamerater o.l :)

Dette er så nøyaktig jeg kan skrive det tror jeg :p

Lenke til kommentar

Hei New_Pro! :)

Vil bare dele mine erfaringer og komme med noen tips fra det jeg har erfart selv.

For å si litt om meg først;

- 25år

- Trent vekter for vektøkning og volumøkning i snart 6 år.

- Veide under 50Kg da jeg begynte å trene, som er ca samme tid som da jeg gikk inn i militæret.

- Veier i dag 76Kg, er 174høy, målet mitt er ca 80-85kg (det tar tid, ja ;) )

- Trener tre ganger i uka, halve kroppen hver gang (tosplitsprogram)

- Spilt i korps i 8 år, men slutta to år før militæret fordi skuldrene mine gjorde vondt, visste ikke hva dette var den gangen.

- Begynte å trene da jeg gikk inn i militæret, fikk senebetennelse i skuldrene etter et par måneder pga overbelastning fordi jeg begynte å trene feil.

- Tok fagbrev som kokk i militæret.

- Jobba som kokk i seks år og fikk senebetennelse to ganger i løpet av de første tre åra, men trente det bort i løpet av det fjerde året, starta med rotasjonsøvelser til skulderproblemene og etter en måned (!) var smertene borte (takk mr. fysioterapeut, brenn mr. militærlege)

- Skifta yrke og jobber nå som kjøttskjærer som er mye tyngre men mye bedre for skuldrene mine (variert arbeid osv)

Nok om meg;

Jeg synes det er bra du bryr deg om kroppen din og vil øke muskelmasse og bli større og i bedre form, men nå er du bare 14år og har mange mange år og gå på enda før du trenger å tenke på 4-6 repetisjoner med mest mulig vekt.

Det jeg synes du burde tenke på er å bygge opp senene i kroppen din før du begynner å virkelig løfte tungt, men samtidig har jeg fått med meg at du ikke er noen fan av treningsstudio (?).

Du klarer med god fantasi å trene mye av kroppen din hjemme på rommet eller ute i naturen, men om du vil opp i vekt og få muskelmasse på kroppen burde du etter hvert tenke på å bli medlem av f.eks 3T el.l.

Jeg trener nå på Elixia og har ikke opplevt bedre kundebehandling og oppfølging noen annen plass :-)

Ang. oppbygging av sener; du burde ta deg en prat med en fysioterapeut eller treningsinstruktør (begge to gir veldig gode råd og hører på dine mål og setter opp et treningsprogram etter det du ønsker).

Du bygger opp senene dine ved å trene med lette vekter dvs; du skal klare 12-15 repetisjoner på hver øvelse.

Dette bør du holde på med i værtfall 1-2 år før du begynner å løfte tungt, for da har du et godt utgangspunkt og muskelfestene dine er blitt bygd opp skikkelig (tenker fortsatt på at du bare er 14 år).

Selv om det kanskje høres ut som at du ikke bygger noe annet enn sener i løpet av den tida, bygger du også muskler og kroppen din tar opp mer næring enn nå fordi du trener jo hele kroppen og musklene dine skal være temmelig utkjørte etter hver trening.

**

3-splits program (treningseksempel);

Dag 1 (F.eks mandag);

- Føtter

- Mage

- Skuldre

Dag 2 (F.eks onsdag);

- Rygg

- Biceps

- Mage

Dag 3 (f.eks fredag);

- Bryst

- Triceps

- Mage

Treningsfri Tirsdag, Torsdag, Lørdag og Søndag.

Da får kroppen din nok restitusjon til neste trenigsøkt og du føler ikke at du trener for mye.

Grunnen til at mage er med på hver treningsøkt er fordi du aldri får for mye trening på magen ;) Den tåler juling så det holder, så ikke vær redd for å trene magen for mye.

Hvis du vil ha spesifisert treningsmetoder på hver muskelgruppe må du bare si fra så skal jeg klare å skrive det også, jeg skrev det ned kun for et eksempel.

Nå får jeg ikke tid til å skrive mer for denne gang, men hvis det er noe som er uklart så må du bare si fra :innocent:

Mvh, XanderZ.

Endret av XanderZ
Lenke til kommentar

Farlig og farlig, kommer vel an på øyet som ser, men jeg vil anbefale grunnleggende trening først.

Det er alltid best å begynne forsiktig, du vet jo ikke hva kroppen din tåler enda.

Prøv deg fram, du skal klare 12-15 repitisjoner tre-fire ganger før den muskelgruppen du trener begynner å gi seg.

Snakk også med treningsinstruktører, det viktigste er å trene rett, har rett stilling på armer, ben, rygg osv. når du utfører treningen, ikke hvor mange kilo som er på vektene.

-x-

Lenke til kommentar

Hei Xanderz :) Jeg takker deg dypt for ditt innlegg :D det var motiverende å lese det og se at det er håp for å få det til, selv om det tar tid :).

Jeg tror jeg skal satse på mandag, onsdag og fredag som treningsdager, det hørest helt greit ut :) tror jeg skal greie å få trent de forskjellige muskelgruppene som du sa men det nærmeste treningssenteret ligger 3 mil unna her og det blir litt for mye for mamma eller pappa å kjøre så langt i og med at de har det veldig travelt (Mamma har akkurat "gitt meg en søster" :D og pappa har gården å ta seg av.) så det hadde vært veldig fint om du visste om noen kroppsvekt øvelser for meg og kanskje sette opp program til meg? (a) Hadde også vært fint om noen kunne sette opp en slags "diett" for meg der det er ca. 3000 kcal (doktoren min annbefalte det :)), rikelig med sunnt protein og de andre næringsgreiene som jeg aldri husker navnet på xD

Nok en gang takker for veldig nyttig innlegg :)

Lenke til kommentar

Sorry men... Jeg fant ikke noe som kunne hjelpe meg med å sete opp en bra "diett" for å komme opp i vekt sunnt, heller ikke kroppsvektøvelser for de forskjellige klassene med muskler : /

Men d e sikkert bare jeg som e dåli å lete :p

Lenke til kommentar

Da har jeg prøvd å satt opp et treningsprogram :)

Dag 1: (Mandag)

"Single Calf raise" - 30 hver fot

30 Knebøy

3x20 situps

"Upright Row" - 3x10

"Shrug" - 3x10

Dag 2: (Onsdag)

2x10 "Deadlift (stiff leg)"

30 sekund - "Back extension"

Bicep Curl - 3x10

3x20 situps

Dag 3 (Fredag):

20 Pushups

"Incline Dumbell Fly" - 3x10

"Tricep Extension"

3x20 situps

Kilde til øvelser og navn: http://www.coopersguns.com/videos/exercise-encyclopedia/

er dette bra? for lite? for mye? passe? gi meg tilbakemeldinger :)

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har skrevet dette, men jeg får bare gjenta meg selv igjen: Ikke sett opp et treningsprogram uten å vite hva du gjør!

Det er ikke bare å slenge sammen et par øvelser, og voila, så har du et opplegg som overgår Dietmar. Først og fremst må du bestemme deg hva som er målet med treningen, og tilpasse treningen deretter. Skal du sette opp et eget treningsprogram må du også ta hensyn til fremmedord som treningsvolum, intesitet, frekvens og ikke minst progresjon. Så har du det med riktig øvelsesutvalg, noe du ikke har tatt hensyn til. Tåhev for en fjortenåring på 50 kg leder ingen vei :) Man skal også kunne plassere øvelsene riktig i forhold til hverandre. I tillegg må du ha balanse mellom muskelgruppene, og jeg ser du har ingen vertikale og horisontale draøvelser (upright rows ser jeg bort fra - den er bare tull uansett)

Total slakt fra meg, så jeg anbefaler heller å se i veiledning for nybegynnere og velge et av programmene derfra :thumbup:

Endret av awkward
Lenke til kommentar

D kan hende jeg er urimelig her men... Si meg hva jeg skal trene da!!! Si meg hvordan jeg skal trene og hva jeg skal trene!! Jeg la ut denne tråden for at dere skulle komme med forslag, ikke at jeg skulle bare poste program etter program helt til plutselig et bra kom opp! Kan dere ikke væresåsnill å sette dere litt inn i dette og prøve å sette opp et program til meg?

PS: Dette er ikke ment for å være fornærmende på noe vis...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...