laks1 Skrevet 26. oktober 2008 Del Skrevet 26. oktober 2008 Sikkert endel tråder om dette før, men prøver meg likevel. Planer om å anskaffe meg ny pc. Har ikke sykt mye peiling på hardware, men har funnet ut at det sikkert er best å kjøpe komponenter isteden for ferdig pc fra f. eks elkjøp. Har ikke lyst til bruke mer enn 6-7000 kroner. Pc-en skal brukes til redigering av hd, litt gaming og ellers bare surfing.. Er det noen som hjelpe meg å finne et bra oppsett som kan funke til mitt bruk? Hadde vert fint om alle komponentene var å få tak i i en nettbutikk(f. eks komplett.no ol), som eventuelt kan skru pc-en sammen før de sender den. funker noe som denne? Noe spesielt jeg bør bytte ut der? Og en ting til: hvorfor trenger man 64-bit operativsystem for å få nytte av mer enn 3gb minne? Vil dette da si at det ikke er vits å ha 4gb viss man kun har 32-bit? hva er forskjellene mellom 64-bit og 32-bit? Lenke til kommentar
zaqqoZeq Skrevet 26. oktober 2008 Del Skrevet 26. oktober 2008 Ja! Det er mye lurere å kjøpe fra nettbutikker enn fra elkjøp. Fordel med å bygge helt selv er at det er billigere og du kan få en pc som har det du trenger. Her er mitt forslag. Det du eventuelt kan gjøre er å kjøpe en større harddisk (dobbelt så mye plass for ca 200kr mer). Selv om det står at Amentio.no ikke har "Microsoft Windows Vista Home Premium SP1 64-bit Norsk OEM" så har de det (ca 850kr). Jeg tror Amentio.no setter sammen pcer, send en mail (tror det koster ca 200-300kr) Det med 64-bit får du nesten lese omher. Men tingen er at det er ikke vits å ha mer enn 3,3GB ram fordi operativsystemet ikke klarer å utnytte det (husk at rammen til skjermkortet og teller). 64-bit derimot kan teoretisk utnytte (rett meg om jeg tar feil) flere millioner GB med ram. Det finnes ennå programmer som du ikke kan bruke i 64-bit, men mer enn 99,9% av all software som blir gitt ut i dag funker. Så hvis du driver med minnesultne programmer så anbefaler jeg 64-bit. zeq (64-bitbruker) Lenke til kommentar
laks1 Skrevet 28. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2008 tusen takk for svar noen som har flere forslag, eventuelt kommentarer? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå