Gå til innhold

Automatisk lukking av vinduer på bilen. Kretsen kortsluttes. Hjelp


Anbefalte innlegg

Hei. For en tid tilbake kjøpte jeg en liten hendig modul som jeg ettermonterte på bilen. Modulen gjør så jeg kan fjernstyre sentrallåsen. Modulen har også en funksjon så alle vinduene på bilen kan lukkes igjen når bilen låses. I dag var jeg i gang med å koble dette til, men så kom jeg over et ganske stort problem som jeg ikke forutså. Slik det er koblet nå så kortsluttes kretsen til vinduene når jeg prøver å lukke vinduene manuelt og jeg ser ærlig talt ingen annen måte å koble det på så jeg trenger hjelp. Jeg har laget en liten oversikt over hvordan koblingene er, håper dere forstår :p

 

Som dere ser så vil det blir direkte kontakt mellom pluss og jord så straks jeg prøver å rulle opp vinduene manuelt. Er det en annen måte å koble dette på, eller må jeg inn med mer avansert elektronikk slik at kun èn krets er sluttet om gangen?

Fjernstyrt_styring_av_vinduer.bmp

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror jeg har koblet med litt for mye vann over hodet. Jeg har jo sammenkoblet alle pluss og minuskablene til vinduene noe som gjør at hvis jeg trykker ned en av knappene på den manuelle konsollen så går alle vinduene ned. En annen ting er at sikringa fortsatt ryker selv om jeg ikke kobler den nye kretsen min til pluss og jord, hvorfor det? Jeg har laget en ny oversikt som viser alle vinduene, jeg har markert punkter hvor jeg har skjøtet meg på med sirkler. Jeg tegnet også inn der jeg kobler meg fra jord og pluss. Hva har jeg oversett?

Fjernstyrt_styring_av_vinduer_2.bmp

Lenke til kommentar

Motorene for vinduer er ofte step motorer og man kan ikke koble de direkte til + og - de oppereres med pulser.

Du skal kunne koble deg inn på knappene men jeg ville ha brukt diode til hvert vindu.

Kobler du slik du har tegnet vil alle vindu gå uansett hva knapp du bruker

Lenke til kommentar

Akkurat, men det forklarer ikke hvorfor sikringen går, selv om alle vinduene går opp eller ned så skal jo ikke dette bruke så mye som 30A som sikringen er på. Disse vinduene kan kobles direkte til pluss og minus jo, for jeg har fått funksjonen min til å fungere, det er jo dette med konsollen som er problemet. Jeg prøvde å åpne denne konsollen for å se hvordan den fungerte, men den har et stort kretskort i seg og jeg tror sentrallåsen går innom der også så den er alt for komplissert til at jeg skal begynne å lodde meg fram inni der. Jeg kom også på en annen ide. Jeg kan kjøpe åtte releer som bryter kretsene som jeg har lagt opp når tenninga er på slik at alle vinduene blir koblet helt fra hverandre, men dette vil jo føre til et sabla kabelsurr :(

Endret av Plecto
Lenke til kommentar

Små DC-motorer blir ofte koblet slik at begge tilkoblingene blir lagt til minus via bryter/relé i normalstilling. Trykker man for opp vil den ene bryteren bytte stilling og legge pluss på tilkoblingen for opp, mens den andre fremdeles er koblet til minus. Trykker man ned vil den andre bryteren bytte stilling og legge pluss på tilkoblingen til ned mens den første blir stående med minus.

 

Vet ikke om det var helt bra forklart, men poenget er at begge tilkoblingene er normalt koblet til minus, dermed vil det bli kortslutning om du kobler en av dem til pluss. Løsningen vil da være å koble et vekselrelé mellom bryter og motor slik at det normalt er gjennomgang fra bryter til motor, men når du aktiverer det brytes forbindelsen og motoren kobles til pluss.

 

Pass på at det ikke blir koblet slik at vindusheisene kjører til topps og blir stående å "stange" til motoren er brent...

Lenke til kommentar

Ja, dette med at motorene blir brent tenkte jeg også på, hvis jeg får dette til å fungere vil motorene stå å stange i 30 sekunder hver gang jeg låser bilen, og somregel er jo vinduene allerede lukket når bilen låses.

 

Jeg forsto det du sa om motoren. Hvis det er som du sier så blir jo dette umulig, da vil jo kretsen kortsluttes uansett hva jeg gjør, hvis både pluss og minus er koblet til jord hele tiden bortsett fra hvis jeg prøver å åpne eller lukke et et vindu?

 

Jeg kom også på en annen ide. Jeg kan gå inn i hver dør, bruke signalet fra sentrallåsen, koble den til et impulsrele og videre til et tidsrele som bryter kretsen etter en viss tid. Det blir et mer tungvindt alternativ med tanke på at jeg må legge opp nye plusskabler til alle dørene, men jeg slipper kanskje det problemet jeg har nå. Hvis da ikke de andre vinduene er koblet slik som du beskrev de og :(

Lenke til kommentar

Jeg trenger mer input her. Kjøpte og koblet sammen åtte vekslende releer fra biltema, kostet ikke allverdens heller. Tenkte å få satt de i funksjon til helga, men jeg vil fortsatt ha problemer med at motorene vil stå å stange! Jeg var inne på ideen å koble til en slik knapp som er på bremsewiren, som slutter kretsen når man drar i en wire. Fester jeg disse til vinduene og videre til flere vekslende releer kan jeg få de til å bryte kretsen når vinduene er helt oppe, men da forblir jo kretsen brutt og jeg får ikke tatt vinduene ned igjen :( Hjelp...

Lenke til kommentar

hva er det du egentlig vil det med den "kretsen"?

 

1. ) Styre vinduene opp og ned med fjernkontroll (ganske sprøtt spør du meg)

 

2. ) Eller skal de vinduene som ikke er lukket når du låser bilen, automatisk lukke seg igjen, slik at det ikke blir inbrudd f.eks?

 

og hvis alle vinduer er lukket fra før, skal det ikke skje noe når du låser bilen med fjernkontrollen?

Lenke til kommentar
Jeg forsto det du sa om motoren. Hvis det er som du sier så blir jo dette umulig, da vil jo kretsen kortsluttes uansett hva jeg gjør, hvis både pluss og minus er koblet til jord hele tiden bortsett fra hvis jeg prøver å åpne eller lukke et et vindu?

 

Illustrerte det med en forandring av tegninga di. Releet er altså koblet slik at det til vanlig er forbindelse mellom styreenhet og motor, men gir +12V til motor når releet aktiveres. Dette vil samtidig løse problemet med at alle motorene dine ble paralellkoblet og reagerte på samme knapp. Du trenger bare fire slike releer, ikke åtte: "minus"-siden (altså den som må ha minus for at vinduet skal lukkes) av motor kan være koblet som normalt uten rele, i alle fall om det stemmer at begge sidene av motor er jordet gjennom styreenheten med bryteren i nøytralstilling. Er dette ikke tilfelle, så må du ha et vekselrele der også, som i stedet for +12V gir godsforbindelse når det aktiveres. En slik strømbryter du tenker deg som bryter strømmen når vinduet er helt oppe kan evt. kobles mellom batteriet og releet (rød sirkel), da vil det ikke ha noen innvirkning på vinduets funksjon til vanlig, kun når vekselreleet/-ene er aktivert av fjernkontrollen. ;)

 

Men ofte er en slik stoppfunksjon allerede innebygd i motoren/mekanismen -om du holder knappen inne når vinduet er helt oppe, virker det som motoren stopper, eller høres det at den "jobber"? Er jo gjerne en funksjon som hindrer at man skal klemme fingrene alt for hardt også, altså en form for overbelastningssikring. Tror nok det skal en god del til for å brenne selve motoren, men ta det med en klype salt...

 

Fjernstyrt_styring_av_vinduer.bmp

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar
2. ) Eller skal de vinduene som ikke er lukket når du låser bilen, automatisk lukke seg igjen, slik at det ikke blir inbrudd f.eks?

 

og hvis alle vinduer er lukket fra før, skal det ikke skje noe når du låser bilen med fjernkontrollen?

 

Helt korrekt. Jeg skal ikke styre vinduene opp og ned med fjernkontrollen, det er som du sa ikke noe vits.

 

 

Illustrerte det med en forandring av tegninga di. Releet er altså koblet slik at det til vanlig er forbindelse mellom styreenhet og motor, men gir +12V til motor når releet aktiveres. Dette vil samtidig løse problemet med at alle motorene dine ble paralellkoblet og reagerte på samme knapp. Du trenger bare fire slike releer, ikke åtte: "minus"-siden (altså den som må ha minus for at vinduet skal lukkes) av motor kan være koblet som normalt uten rele, i alle fall om det stemmer at begge sidene av motor er jordet gjennom styreenheten med bryteren i nøytralstilling. Er dette ikke tilfelle, så må du ha et vekselrele der også, som i stedet for +12V gir godsforbindelse når det aktiveres. En slik strømbryter du tenker deg som bryter strømmen når vinduet er helt oppe kan evt. kobles mellom batteriet og releet (rød sirkel), da vil det ikke ha noen innvirkning på vinduets funksjon til vanlig, kun når vekselreleet/-ene er aktivert av fjernkontrollen.

 

Men ofte er en slik stoppfunksjon allerede innebygd i motoren/mekanismen -om du holder knappen inne når vinduet er helt oppe, virker det som motoren stopper, eller høres det at den "jobber"? Er jo gjerne en funksjon som hindrer at man skal klemme fingrene alt for hardt også, altså en form for overbelastningssikring. Tror nok det skal en god del til for å brenne selve motoren, men ta det med en klype salt...

 

Jeg forsto ikke helt tegningen. Slik som det er der så går den ene kabelen fra motorene kun innom konsollen og der er det jo ingen kontakt når bilen skal låses, hvordan skal da vinduene gå opp når jeg låser bilen?

Lenke til kommentar
Jeg forsto ikke helt tegningen. Slik som det er der så går den ene kabelen fra motorene kun innom konsollen og der er det jo ingen kontakt når bilen skal låses, hvordan skal da vinduene gå opp når jeg låser bilen?

 

Det bygger videre på den tankegangen LightSabre viste her, som jeg anser som en veldig sannsynlig grunn til at sikringa sprengtes, bare illustrert med et skjema:

 

Små DC-motorer blir ofte koblet slik at begge tilkoblingene blir lagt til minus via bryter/relé i normalstilling. Trykker man for opp vil den ene bryteren bytte stilling og legge pluss på tilkoblingen for opp, mens den andre fremdeles er koblet til minus. Trykker man ned vil den andre bryteren bytte stilling og legge pluss på tilkoblingen til ned mens den første blir stående med minus.

 

Vet ikke om det var helt bra forklart, men poenget er at begge tilkoblingene er normalt koblet til minus, dermed vil det bli kortslutning om du kobler en av dem til pluss. Løsningen vil da være å koble et vekselrelé mellom bryter og motor slik at det normalt er gjennomgang fra bryter til motor, men når du aktiverer det brytes forbindelsen og motoren kobles til pluss.

 

Om det ikke stemmer at begge sider av motoren normalt ligger til gods så må det inn et vekslende rele på den andre siden også, men sjekk det først. Bare en enkel kontinuitetsmåling med multimeteret mellom kontaktene på motoren og gods når vindusbryteren er i midtstilling..

 

Har modifisert tegninga litt mer, for å prøve klargjøre hvordan forbindelsene (kanskje) er når bryteren er i midtstilling (røde streker inni konsollen). De røde strekene viser også hvor strømmen gikk når sikringa røyk.. Når vinduet kjøres opp bytter den ene lederen (der du hadde koblet til 12V via releet) polaritet fra minus til pluss, når det kjøres ned er det den andre lederen til motoren som bytter polaritet. Men det bør du som sagt sjekke med et multimeter, om motoren er jordet via konsollen også når bryteren er i nøytral. Når vi får svar på det blir det enklere å hjelpe..

 

Fjernstyrt_styring_av_vinduer_3.bmp

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...