Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Basskasse i bil: må den være helt tett?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I en boble, så kan det fungere greit med bare en "hatthylle" for det blir jo nesten tett rund hele der, men 10mm blir for spinkelt, kjør på med 22mm... Det blir ikke optimalt, men helt ok.

Jeg tror nesten jeg hadde droppet sub, og bare hatt noen 6x9 med trøkk i, feks jbl 595/696 og en forsterker ;)

Lenke til kommentar

Har allerede laget hull i plata :p Kan dog lage en ny plate(siden jeg har mål å gå etter).

Hva slags høyttalere burde jeg gå for? Trenger spiller og høyttalere(har forsterker). Dette skal være en russebil, så det MÅ være bra lyd! Hva burde jeg kjøpe? :D Har dere evt. forslag til å gjøre det hele tett?

Lenke til kommentar
I en boble, så kan det fungere greit med bare en "hatthylle" for det blir jo nesten tett rund hele der, men 10mm blir for spinkelt, kjør på med 22mm... Det blir ikke optimalt, men helt ok.

Jeg tror nesten jeg hadde droppet sub, og bare hatt noen 6x9 med trøkk i, feks jbl 595/696 og en forsterker ;)

Hvorfor er det for lite med 10mm? Ikke kraftig nok til å holde subben oppe, eller blir det problemer mtp. lyd?

Lenke til kommentar

Hvorfor er det for lite med 10mm? Ikke kraftig nok til å holde subben oppe, eller blir det problemer mtp. lyd?

10mm blir så tynt at den vil bøye seg og vibrere i takt med musikken på visse frekvenser. Dette vil skape ulyd/dårlig lyd. Det eneste som skal bevege seg og lage lyd er høyttalerelementet.

Lenke til kommentar

10mm blir så tynt at den vil bøye seg og vibrere i takt med musikken på visse frekvenser. Dette vil skape ulyd/dårlig lyd. Det eneste som skal bevege seg og lage lyd er høyttalerelementet.

Så hvis jeg stiver av plata, så gjør det samme nytten?

Lenke til kommentar

Så hvis jeg stiver av plata, så gjør det samme nytten?

Ja. Evt dempe den med blymatter e.l. også.

Lenke til kommentar

Eg anbefaler følgande prioritering når det gjeld bilstereo:

1: Komponentsett framme, mellomtone og diskant med forsterkar.

2: Ny CD-spelar.

3: Subwoofer på same forsterkar som frontsettet.

4: Høgtalere bak.

Om ein skal ha forsterkar bak blir det to forsterkere.

Lenke til kommentar

I dag har vi satt inn CD-spilleren og høyttalerene fra bilen min(Peugeot 306). Det er en Biltema-spiller til 550 kroner, og de to originale høyttalerne som var i Peugeoten min før jeg bytta til Kicker K65. "Russebilen" kjøpte de to av meg til 600(noe "den" tjente omtrent 250 kroner på), og jeg kjøpte nye høyttalere i bilen min for pengene og lønna jeg fikk i dag.

Lyden i bobla med Biltema-spiller(4x50W) og 2x 90W 6,5" Pioneer høyttalere var overraskende bra, og er faktisk absolutt godkjent. Når vi i tillegg får en 12" sub eller 2x 6x9-høyttalere i den, blir det nok SKIKKELIG bra lyd. Vi skal kanskje også bygge en diskant i hver side av taket på bilen(da det er noen stygge hull der).

Jeg gleder meg til vi får forsterkeren og får prøvespilt med 2 stk 6x9" + 2x 6,5" + 2x diskant foran :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...