konduktans Skrevet 26. oktober 2008 Del Skrevet 26. oktober 2008 Skal lage basskasse til bobla mi. Kan jeg bare lage topp- og frontplate, eller må jeg lage en tett "boks" for å få skikkelig lyd? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 26. oktober 2008 Del Skrevet 26. oktober 2008 Du kan ha bassport, avhengig av kva kasse du skal lage, men ellers må den være tett ja. Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 26. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2008 Skal ha kasse baki bobla mi, og der er det vegg mot motoren på den ene sida, og seter på andre. Jeg har nå laget en 10mm sponplate som "lokk" med hull til høyttalere. Det blir omtrent som om man skulle montert subben i hattehylla. Er det lite gunstig? Lenke til kommentar
Bruker-111299 Skrevet 26. oktober 2008 Del Skrevet 26. oktober 2008 Det er veldig lite gunstig ja. For at en subwoofer skal fungere skikkelig må den ha et lukket kammer. Du kan ha en bassport, men da må det være den eneste plassen luft kan komme ut. Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 26. oktober 2008 Del Skrevet 26. oktober 2008 I en boble, så kan det fungere greit med bare en "hatthylle" for det blir jo nesten tett rund hele der, men 10mm blir for spinkelt, kjør på med 22mm... Det blir ikke optimalt, men helt ok. Jeg tror nesten jeg hadde droppet sub, og bare hatt noen 6x9 med trøkk i, feks jbl 595/696 og en forsterker Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 26. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2008 Har allerede laget hull i plata Kan dog lage en ny plate(siden jeg har mål å gå etter). Hva slags høyttalere burde jeg gå for? Trenger spiller og høyttalere(har forsterker). Dette skal være en russebil, så det MÅ være bra lyd! Hva burde jeg kjøpe? Har dere evt. forslag til å gjøre det hele tett? Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 26. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2008 I en boble, så kan det fungere greit med bare en "hatthylle" for det blir jo nesten tett rund hele der, men 10mm blir for spinkelt, kjør på med 22mm... Det blir ikke optimalt, men helt ok.Jeg tror nesten jeg hadde droppet sub, og bare hatt noen 6x9 med trøkk i, feks jbl 595/696 og en forsterker Hvorfor er det for lite med 10mm? Ikke kraftig nok til å holde subben oppe, eller blir det problemer mtp. lyd? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 26. oktober 2008 Del Skrevet 26. oktober 2008 I en boble, så kan det fungere greit med bare en "hatthylle" for det blir jo nesten tett rund hele der, men 10mm blir for spinkelt, kjør på med 22mm... Det blir ikke optimalt, men helt ok.Jeg tror nesten jeg hadde droppet sub, og bare hatt noen 6x9 med trøkk i, feks jbl 595/696 og en forsterker Hvorfor er det for lite med 10mm? Ikke kraftig nok til å holde subben oppe, eller blir det problemer mtp. lyd? 10mm blir så tynt at den vil bøye seg og vibrere i takt med musikken på visse frekvenser. Dette vil skape ulyd/dårlig lyd. Det eneste som skal bevege seg og lage lyd er høyttalerelementet. Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 26. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2008 I en boble, så kan det fungere greit med bare en "hatthylle" for det blir jo nesten tett rund hele der, men 10mm blir for spinkelt, kjør på med 22mm... Det blir ikke optimalt, men helt ok.Jeg tror nesten jeg hadde droppet sub, og bare hatt noen 6x9 med trøkk i, feks jbl 595/696 og en forsterker Hvorfor er det for lite med 10mm? Ikke kraftig nok til å holde subben oppe, eller blir det problemer mtp. lyd? 10mm blir så tynt at den vil bøye seg og vibrere i takt med musikken på visse frekvenser. Dette vil skape ulyd/dårlig lyd. Det eneste som skal bevege seg og lage lyd er høyttalerelementet. Så hvis jeg stiver av plata, så gjør det samme nytten? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 26. oktober 2008 Del Skrevet 26. oktober 2008 I en boble, så kan det fungere greit med bare en "hatthylle" for det blir jo nesten tett rund hele der, men 10mm blir for spinkelt, kjør på med 22mm... Det blir ikke optimalt, men helt ok.Jeg tror nesten jeg hadde droppet sub, og bare hatt noen 6x9 med trøkk i, feks jbl 595/696 og en forsterker Hvorfor er det for lite med 10mm? Ikke kraftig nok til å holde subben oppe, eller blir det problemer mtp. lyd? 10mm blir så tynt at den vil bøye seg og vibrere i takt med musikken på visse frekvenser. Dette vil skape ulyd/dårlig lyd. Det eneste som skal bevege seg og lage lyd er høyttalerelementet. Så hvis jeg stiver av plata, så gjør det samme nytten? Ja. Evt dempe den med blymatter e.l. også. Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 27. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2008 Vil vi få bra lyd hvis vi har to standard Pioneer høyttalere(6,5", 90W) og en 12" A/D/S subwoofer(800W) i hattehylla og to diskanter fra torshov foran? Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 Vil vi få bra lyd hvis vi har to standard Pioneer høyttalere(6,5", 90W) og en 12" A/D/S subwoofer(800W) i hattehylla og to diskanter fra torshov foran? Nei, det blir det ikke BRA lyd av... høyttalere av bra merke FORAN, og sub baki, er det beste... ADS er ikke noe bra merke Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 Eg anbefaler følgande prioritering når det gjeld bilstereo: 1: Komponentsett framme, mellomtone og diskant med forsterkar. 2: Ny CD-spelar. 3: Subwoofer på same forsterkar som frontsettet. 4: Høgtalere bak. Om ein skal ha forsterkar bak blir det to forsterkere. Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 27. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2008 I dag har vi satt inn CD-spilleren og høyttalerene fra bilen min(Peugeot 306). Det er en Biltema-spiller til 550 kroner, og de to originale høyttalerne som var i Peugeoten min før jeg bytta til Kicker K65. "Russebilen" kjøpte de to av meg til 600(noe "den" tjente omtrent 250 kroner på), og jeg kjøpte nye høyttalere i bilen min for pengene og lønna jeg fikk i dag. Lyden i bobla med Biltema-spiller(4x50W) og 2x 90W 6,5" Pioneer høyttalere var overraskende bra, og er faktisk absolutt godkjent. Når vi i tillegg får en 12" sub eller 2x 6x9-høyttalere i den, blir det nok SKIKKELIG bra lyd. Vi skal kanskje også bygge en diskant i hver side av taket på bilen(da det er noen stygge hull der). Jeg gleder meg til vi får forsterkeren og får prøvespilt med 2 stk 6x9" + 2x 6,5" + 2x diskant foran Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå