Gå til innhold

Kulturo: Topplista: Komponister


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kanskje, men det krever jo fortsatt at folk leter opp musikken og hører på den. Men det gir dem hvertfall noe å lete etter.

Uansett kan jeg vel ikke si meg enig i lista, det blir jo veldig vanskelig å skulle plassere disse over og under hverandre og ikke minst, hvem ti skal man velge. Selv ville jeg hatt Bach på nr. 1 eller 2 sammen med Beethoven ut ifra hvem du har på listen. Vivaldi ville jeg nok ikke hatt på denne lista i det hele tatt. Han er ikke stor nok som komponist, selv om han har hatt mye å si for utviklingen av solokonserten som form og fiolinene som instrument. Dere har jo tatt for dere komponister fra forskjellige stilarter, også film, og det er jo bra, men det gjør jo at man må velge ut veldig mange storheter. Jeg savner foreks. Brahms, Tchaikovsky og Shostakovich, men det er jo vanskelig å få plass til alle.

 

Ps. det er samme bilde på Bach og Händel :whistle: Det er Bach det er bilde av.

Endret av kakesjef
Lenke til kommentar

Greit nok at ingen fra Strauss-familien er med, ei heller Wagner eller Verdi, men det at Mozart ikke en gang er med på lista må vel ikke kunne kalles noe annet enn en feil. Det er vel ikke så ekstremt kontorversielt å kalle ham den største komponisten noen sinne, med mindre de som står bak listen har ekstremt gode begrunnelser for å mislike ham ser jeg ikke en eneste grunn til at han ikke er nevt.

Lenke til kommentar

Jo i prinsippet ville han nok være det, å unnlate Mozart er litt rart. Men i forhold til denne lista hvos man har komponister fra så mange stilarter, må jo noen ut. Spørsmålet er hvem...

Hvem skal inn av Mozart og Beethoven? de levde jo omtrent samtidig, Jeg mener begge skulle vært der, men for å få plass til andre har Mozart blitt unvært selv om han nok er en større og mer kjent komponist enn noen av de på lista.

 

Mozart er kanskje den mest kjente komponisten gjennom alle tider, men er han den største som komponist?

Endret av kakesjef
Lenke til kommentar

Ja, det er ingen tvil om han er en av de største komponistene, også når det kommer til selve musikken, men det er jo flere elementer som spiller inn... foreksempel det at han var den personen han var, Vidunderbarnet, med den enorme produksjonen osv...

 

Netopp det at han er kanskje den mest kjente er jo kanskje også en av grunnene til at mange ikke synes klassisk musikk er noe serlig spenenende. Det første man hører hvis man har om klassisk musikk på skolen er Mozart, alle kjenner Mozart, man hører han overalt når det kommer til klassisk musikk. Musikken hans kan jo virke veldig kjedelig for de som ikke har det lille ekstra til gode for klassisk musikk.

 

Alle vet jo hvem han er, så kanskje det er likeså greit å bare utelate ham fra denne lista slik at andre komponister kan komme litt fram i lyset :)

Lenke til kommentar
Savner Tsjajkovskij og Mozart.. :dontgetit:

Signed!

 

Mozart burde definitivt fått en plass her, ikke nødvendigvis på toppen, men et sted på lista bør han være (selv setter jeg i hvertfall Beethoven over Mozart). For i motsetning til flere andre på lista som i dag nesten bare er kjent for ett verk, så er Mozart en komponist som alle kjenner, og som har svært mange kjente verk i ulike kategorier på samvittigheten: symfonier (f.eks. #40), pianokonserter, småstykker som "Eine kleine Nachtmusik", Requiem, flere av verdens mest kjente operaer, og svært mye annet...

 

Tchaikovsky har jeg også sansen for, jeg liker blant annet godt den voldsomme spenningen og dynamikken i mange av verkene. Akkurat som Mozart så har den godeste Tchaikovsky også produsert en rekke mesterverk: flere symfonier, verdens mest kjente(?) pianokonsert (b-moll konserterten), operaer, og flere av de mest kjente ballettene er også signert Tchaikovsky (Nøtteknekkeren, Svanesjøen, Tornerose). I tillegg har du lett gjenkjennelige verk som 1812-overtyren, for ikke å snakke om "Romeo og Juliet-overtyren" som har vært brukt i utallige filmer når folk forelsker seg osv.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

Savner Mozart og Sergej Rachmaninov. Men på en liste over en så vag gruppebetegnelse som komponister blir det vel ikke plass til alle. Dere skulle heller delt inn i undergrupper. Kunne hatt en egen gruppe for klassiske komponister, film/teater-komponister, moderne komponister etc. Bedre plass og langt mer interessant. Men det er min mening igen da.

Lenke til kommentar

Det er intet mindre enn en skandale å utelate selveste Mozart fra en liste som denne. Jeg kjøper heller ikke argumentasjonen med at "musikken hans kan virke kjedelig for de som ikke har det lille ekstra til gode for klassisk musikk". Jeg anser Mozarts verker for å være noe av den klassiske musikken som er lettest tilgjengelig og enklest å like for en som ikke har hørt noe særlig klassisk fra før.

 

Resten av listen er god, selv om jeg nok hadde satt Bach høyere oppe.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...