Gå til innhold

Duket for Vista SP2 beta


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Håper de gjør noe med CPU forbruket når maskinen er idle. Er lei av at viften går konstant når jeg kjører vista. Får de Vista til å gå litt glattere, så kanskje jeg kan begynne å vurdere det til noe annet enn testing.

Må nok være noe du har gåendes i bakgrunnen det da. Altså systemet ditt er ikke idle.

Hos meg er det 0 - 1 % akkurat nå v/idle med inet browser oppe. Og den ene prosenten skjer ved flash reklame oppdateringer fra hw.no i browseren.

Nei, dette er snakk om en av jobbmaskinene mine. Så det går fint lite i bakgrunnen. Den går på konstant last. I XP så var det tidvis at viften slo seg på. Når jeg kjører Vista, så går viften konstant. Kjører samme programmer i vista og XP

Lenke til kommentar

Min definisjon av idle er når maskinen ikke gjør noe. Taskmanager cpu usage = 0%. Ikke om CPU vifte reguleres ned eller ikke.

Det er normalt bios som regulerer cpu vifte utfra prosessor last , ikke OS.

For å enable speedstep/CnQ under Vista må man sørge for at det er enablet i power profilen samt i bios

http://www.vista4beginners.com/power-management

 

Du bør også slå av aero og sidebar for å få det mer identisk som XP.

Sjekk også scheduled tasks med CMD prompt command : schtasks

slå av de idle taskene du ikke behøver.

Lenke til kommentar
Merket en bug nå i natt de også burde fikse. Klokka ble stilt tilbake en time. Etter en restart av maskinen ble klokka stilt tilbake enda en time, altså totalt 2 timer.

Denne har vært med oss lenge, minst siden win95 ;)

 

Undersøkte det i litt detalj for en stund siden og kom fram til at når windows stiller mellom sommer/vintertid så blir maskinen flyttet en tidssone. Skulle tro det hadde vært bedre å ha et eget DST-flag i stedet for å ukritisk stille klokka når rette tidspunktet kommer på våren/høsten... En stund siden sist jeg så denne feilen da, kan være fordi jeg ikke har så mange dual-boot systemer lengre.

 

 

...

Edit:

Nyheten i SP2 vedrørende exFAT er støtte for UTC timestamping.

Firstende å anta at disse to henger sammen på en måte. :)

 

 

 

Å bruke UTC både som timestamp og systemklokke er det eneste rette, så bruker man tidsoneinfo/DST-flag for å vise hva UTC blir i lokal tid. Ubegripelig at det ikke har kommet før.. :(

Lenke til kommentar
Er ikke linux dårlig på å holde på batteriet? På asus sine sider står det i spesifikasjonene at batteriet holder 8 timer i xp og 7,2 i linux.

 

Legger til: asus eee spesifikasjonene altså, 5 cellers.

Det varierer mye fra PC til PC, men generelt så er linux dårligere. På eldre laptoper er det ofte motsatt.

 

Det var jeg som failer i quoting.. Hehe

 

Men tilbake til saken:

 

Jeg kjører av og til en SlackWare distro (BackTrack 3) på min bærbare.

Siden det ikke startes opp noen form for strømsparingsfunksjoner så merker jeg at BT3 bruker mye strøm. Fordi jeg kjenner mer varme enn hvis Win XP har vært påslått.

 

Hmm! Når jeg tenker meg om så har jeg ikke prøvd og dradd ut strømforsyningen.

Lenke til kommentar

Hm... om man sammenlikner originalkilden (i fet) med oversettelsen/artikkelen i HW (i kursiv):

  • Windows Vista SP2 adds Windows Search 4.0 for faster and improved relevancy in searches
  • Windows Search 4.0

  • Windows Vista SP2 contains the Bluetooth 2.1 Feature Pack supporting the most recent specification for Bluetooth Technology
  • Støtte for Bluetooth 2.1

  • Adds Windows Connect Now (WCN) to simplify Wi-Fi Configuration
  • Windows Connect Now-teknologi som skal forenkle trådløse forbindelser med Vista.

  • Windows Vista SP2 enables the exFAT file system to support UTC timestamps, which allows correct file synchronization across time zones.
  • Mulighet for Extended FAT File System (exFAT)-filsystem som blant annet skal gi riktig filsynkronisering mellom ulike tidssoner.

Greit nok, men så...

  • Ability to record data on to Blu-Ray media natively in Windows Vista
  • Støtte for Blu-ray

Dette er vel strengt tatt ikke det samme? Av kildene som oppgis er det vel bare CNET som skriver noe like vagt/feilaktig (og deres kilde er åpenbart bloggen)

 

Som en bruker kommenterer i CNET artikkelen:

"My understanding is that they are rolling the Windows Storage Pack into SP2, which will add native Blu-Ray storage support, meaning you can burn and read Blu-Ray data disc. It doesn't add Blu-Ray movie support to Media Center and Media Player"

 

Dvs. at det er ingenting som tyder på innebygd avspilling av BR i Vista. Ssv kommer det ingen BR navigator el.l.

Endret av Spragleknas
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...